صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

آغاز احداث بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری همزمان با دور دوم سفر رئیس جمهور به گلستان

احیای نسل ماهیان خاویاری در مزارع منفرد

گرگان - فعالان حوزه شیلات گلستان با راه‌اندازی مزارع منفرد و تولید انبوه در مجتمع بزرگ پرورش ماهیان خاویاری سعی در احیا و توسعه این برند گلستان دارند که یکی از این برنامه‌ها، آغاز احداث بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری گلستان هم‌زمان با دور دوم سفر رئیس جمهور است.
 بر اساس اعلام شیلات گلستان، این طرح در علی‌آباد کتول اجرا می‌شود و برای ساخت و تکمیل آن افزون بر هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.
به گفته کارشناسان، با توسعه پرورش ماهیان خاویاری در گلستان چهار هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به همراه احداث و راه‌اندازی مرکز تکثیر انواع ماهیان خاویاری، مرکز تخصصی تولید غذای مورد نیاز ماهیان خاویاری و مرکز فناوری و بسته‌بندی ماهیان خاویاری در استان ایجاد خواهد شد.
 یکی از دلایل رونق شیلات در گلستان، توجه دولت به تخصیص اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌ها است.
 به گفته مدیرکل شیلات گلستان، اعتبارات عمرانی این اداره کل که در ابتدای دولت سیزدهم ۳۰ میلیارد ریال بود با اهتمام جدی و نگاه مؤثر دولت در تکمیل زیرساخت‌های این بخش به ۱۰ برابر افزایش یافت.
 اسماعیل جباری افزود: ظرفیت شیلات در گلستان از لحاظ رونق اقتصادی، ظرفیت خوبی دارد که مورد توجه جدی دولت سیزدهم قرار گرفته که در ادامه این توجهات، شاهد ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز هستیم.
مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان هم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ کیلوگرم خاویار در مرکز استان فرآوری و بخش عمده‌ آن به کشورهای اروپایی، امریکایی و اوراسیا صادر شد.
سیدمصطفی عقیلی‌نژاد بروزرسانی استانداردهای مرکز فرآوری ماهیان خاویار آشوراده را یکی از اقدامات شاخص اجرایی در ۲ سال اخیر دانست و اظهار کرد: این مرکز با داشتن کد اتحادیه اروپا نزدیک به ۲ دهه در حوزه فرآوری ماهیان خاویاری فعالیت دارد.
وی افزود: سال گذشته استانداردهای ملی و بین‌المللی این مرکز بروزرسانی و ۲ استاندارد جدید اخذ شد که براساس آن امکان فرآوری ماهیان پرورشی ایران و صادرات خاویار در این مرکز فراهم شد.
به گفته وی در ۲ سال گذشته بیش از ۱۰۰ کیلوگرم خاویار مربوط به ماهیان پرورشی چهار استان فارس، مازندران، گیلان و گلستان در این مرکز فرآوری شد که با همکاری اداره کل دامپزشکی استان گلستان بخش عمده‌ای از خاویار فرآوری شده در این مرکز به کشورهای مختلف اروپایی، اوراسیا و امریکایی صادر شده است.
 وی تأکید کرد: صید ماهی خاویاری از سال ۲۰۱۰ میلادی در دریا ممنوع شد و هیچ کشوری در حاشیه دریای خزر حق صید با هدف تجارت را ندارد چون ذخایر ماهیان خاویاری بشدت آسیب‌دیده و هدفگذاری فقط تکثیر ماهیان مولد و بازسازی ذخایر در اختیار با هدف احیای نسل این نوع از ماهیان است.
گلستان به عنوان مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری و محل صید تکثیری این گونه به شمار می‌رود و طی چند سال تلاش‌هایی برای جلوگیری از انقراض آن انجام شده تا با اجرای برنامه‌های پرورش و تکثیر مصنوعی بِرند خاویار برای ایران و استان حفظ شود.
ماهیان خاویاری جزو ذخایر ژنتیکی دریای خزر و ثروت عمومی به شمار رفته و به ۲۷ گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می‌شوند که پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون‌برون یا سوروگا بوده و در دریای خزر هستند.
 از ویژگی‌های گلستان برای توسعه مزارع پرورش خاویار، وجود سفره‌های آب زیرزمینی شور به عنوان پیش‌نیاز تولید این‌گونه آبزی بوده که استان را به مرکزی مستعد برای رونق بخشیدن به راه‌اندازی مزارع تولید خاویار تبدیل کرده است.
 در حال حاضر پنج مزرعه منفرد پرورش ماهیان خاویاری در کردکوی، بندرگز، آق‌قلا و علی آبادکتول در حال بهره‌برداری است.

 

بــــرش

صید ماهی خاویاری از سال ۲۰۱۰ میلادی در دریا ممنوع شد و هیچ کشوری در حاشیه دریای خزر حق صید با هدف تجارت را ندارد چون ذخایر ماهیان خاویاری به شدت آسیب دیده و هدف گذاری فقط تکثیر ماهیان مولد و بازسازی ذخایر در اختیار با هدف احیای نسل این نوع از ماهیان است

جستجو
آرشیو تاریخی