رسانه‌های عبری، تل‌آویو را متهم به سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش کردند

دروغ‌بافی صهیونیست‌ها

یک روزنامه‌نگار اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه معاریو با تحلیل کنفرانس‌های خبری سخنگوی ارتش اشغالگر دستاوردهای این رژیم در جنگ هفتاد و چند روزه اخیر با مقاومت را غیرواقعی و دروغ‌هایی خواند که این ارتش می گوید تا ناکامی‌های خود را پنهان نگه‌دارد.


ناتوانی تل‌آویو در برابر مقاومت در غزه و تشدید فشار رسوایی 7 اکتبر بر کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، به‌رغم هفتاد و چند روز بمباران بی‌امان غیرنظامیان در این باریکه مقامات رژیم اشغالگر را به دروغ‌پردازی برای القای پیشتازی در جنگ واداشته است.
اما در عین حال افزایش تلفات این رژیم بویژه با آغاز عملیات زمینی، این ضعف را بیش از پیش به اثبات رسانده، طوری که حتی اگر بیانیه‌های مقاومت فلسطین را درباره غافلگیری‌ها نادیده بگیریم، گزارش‌های رسانه‌های داخلی این رژیم گویای واقعیاتی است که با طولانی‌تر شدن جنگ می‌تواند بهای سنگینی را به تل‌‌آویو تحمیل کند.

دام عروسک‌های سخنگو برای صهیونیست‌ها
حماس برای وارد کردن ضربه‌های نظامی به تل‌آویو و سنگین‌تر کردن بهای جنگ برای آن دست به شیوه‌های جدیدی زده است. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در حال حاضر میزان تلفات اسرائیل در غزه دو برابر بیشتر از زمان حمله زمینی نظامیان اسرائیل به این بخش از اراضی فلسطین در سال 2014 شده است. حماس سلاح‌های گسترده و متنوعی از هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به نارنجک گرفته تا تسلیحات ضدتانک با چاشنی انفجاری قدرتمند در اختیار دارد. در عین حال روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارش جدید خود فاش کرد، نیروهای گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس با استفاده از عروسک‌های سخنگو نظامیان صهیونیست را به دام می‌اندازند. این عروسک‌ها محتوی نوارهایی به زبان عبری هستند که سبب فریب سربازان شده و آنها را به کمین‌های حماس می‌کشاند.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز بامداد دیروز در مصاحبه با سی‌ان‌ان این موضوع را تأیید کرد: «حماس برای قرار دادن نظامیان ما در کمین‌هایش، از بلندگوهایی استفاده می‌کند که صدای ضبط شده عبری را پخش می‌کنند.»
آنطور که ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام اعلام کرده این گروه در سه روز آخر هفته گذشته 135 خودروی نظامی صهیونیست‌ها را در محورهای مختلف نوار غزه منهدم کرده است. به نوشته العالم، وی با اشاره به کشته و زخمی شدن ده‌ها نظامی صهیونیست، به بمب‌گذاری ورودی تونل‌ها و منازل اشاره کرد و گفت: «نیروهای مقاومت، تجمع‌های نظامی را هدف خمپاره و راکت‌های با برد کوتاه قرار داده و عمق رژیم صهیونیستی را راکت‌باران کردند.»
براساس آمار رسمی ارائه شده از سوی رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر بالای 110 نظامی ارتش این رژیم کشته شده‌اند، این در حالی است که این آمار در جنگ سال 2014، زمانی که ارتش تل‌آویو تهاجم زمینی محدودتری را به مدت سه هفته در غزه داشت، تنها 66 نظامی صهیونیست کشته شده بودند. گفته می‌شود یک‌چهارم کشته‌های ارتش این رژیم خدمه تانک‌ها هستند.

دروغ‌های بی‌فایده
با این حال به‌زعم ناظران، ارتش رژیم صهیونیستی درباره تعداد نظامیان کشته شده خود پنهان‌کاری می‌کند. همان‌طور که درباره بسیاری دیگر از اطلاعات دست به دروغ‌گویی می‌زند. در همین ارتباط نیر  کیپنیس، روزنامه‌نگار اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه معاریو با تحلیل کنفرانس‌های خبری روزانه دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اشغالگر دستاوردهای این رژیم در جنگ هفتاد و چند روزه اخیر با مقاومت را غیرواقعی و دروغ‌هایی خواند تا ناکامی‌های ارتش را پنهان نگه‌دارد.
در این مقاله عبری زبان که محمدمهدی غلامی آن را ترجمه کرده، آمده است: «من نمی‌خواهم خدای ناکرده ادعا کنم، ژنرال هاگاری روزانه به مردم اسرائیل دروغ می‌گوید و همچنین نمی‌خواهم به ژنرال‌های محترم تبلیغاتچی در استودیوها شک کنم، اما به خودم یادآوری می‌کنم، همه آنها از سیستم امنیتی، حقوق (یا مزایا) دریافت می‌کنند، نهادی که بیشترین بودجه‌بندی را در اسرائیل دارد. وفاداری به ارتش اسرائیل شگفت‌انگیز است، حتی کسی که دهه‌ها، یونیفورم نظامی پوشیده، برای خدمت درخواست می‌دهد، اما حتی اگر آنها راست می‌گویند، این تمام حقیقت نیست. حقیقت چیست؟ ابتدا باید کمی در مورد دروغ‌هایی که به خود گفتیم، بگوییم؛ به عنوان مثال اینکه «ارتش اسرائیل قوی است و قادر به پاسخ به هر تهدیدی است»، این در حالی است که آخرین باری که به برتری غیر قابل تفسیر دست یافتیم، سال ۱۹۶۷ بود! «بگذارید ارتش اسرائیل پیروز شود»، هر بار که به نظر می‌رسید در رده‌های سیاسی کسی است که ارتش را در اجرای عدالت درباره دشمنان ما محدود می‌کند، این عبارت را می‌گفتند. تا اینکه متوجه شدیم ارتش اسرائیل حتی هر بار که دستش برای اقدام آزاد بود، نتوانست پیروز شود: در لبنان در سال ۲۰۰۶، در جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ و در هر دور نبرد دیگر. دروغ‌هایی درباره اینکه سید حسن نصرالله در پناهگاه خود در بیروت از پیروزی در جنگ دلسرد شده یا حماس ضعیفی که فقط می‌خواهد حکومت خود را حفظ کند. بدترین کار این است که ما همچنان به خودمان دروغ‌های مشابه می‌گوییم؛ اینکه حماس کنترل خود را در شمال نوار غزه از دست داده است و بزودی ساکنان غزه علیه آن قیام خواهند کرد و یا اینکه «یحیی سنوار تحت فشار است» و این باعث می‌شود او برای آزادی گروگان‌ها و بقیه کارها شتاب کند. مردم اسرائیل تماشا می‌کنند و واقعاً می‌خواهند باور کنند. بالاخره ارتش اسرائیل مرکب از خود ما است. اما کم‌کم ترس از اینکه موضوع فقط منوط به اراده ارتش نیست، بلکه توانایی ارتش نیز مطرح است، شروع به زبانه کشیدن در خودآگاه مردم کرده است. ما حماس را با گزارش‌های جنگی خود تقویت می‌کنیم، آن را به گروهان‌ها و تیپ‌ها تقسیم می‌کنیم، به حذف رئیس این یا آن گروهان یا گردان آن افتخار می‌کنیم و در استودیوها تا سر حد مرگ صحبت و از اقداماتمان بزرگنمایی می‌کنیم. اما فراموش می‌کنیم که آنچه «بازوی هوایی» حماس می‌نامیم، نه تنها مانند ما، چند میلیارد دلار از ایالات متحده کمک‌‌های مالی و تسلیحاتی دریافت نکرده است، بلکه تنها ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین دارد - که با سفارش اکسپرس خریداری شده‌اند - و ما دو ماه است که دنبال آنها هستیم!»

جستجو
آرشیو تاریخی