وزیر امورخارجه: پیروز قطعی جنگ نابرابر غزه مردم فلسطین هستند

شکست سه ضلعی صهیونیست‌ها

با گذشت 70 روز از جنگ، رژیم نتانیاهو همچنان در تحقق وعده‌های خود ناکام مانده است

نه حماس نابود و نه مقاومت خلع سلاح شد اسرای نظامی صهیونیست‌ها از طریق جنگ آزاد نشدند طرح کوچ اجباری ساکنان غزه نتیجه‌بخش نبود

دستاوردسازی برای جبران یک شکست تاریخی، بار دیگر تصویرگر سرنوشتی تکراری است که پیش روی رهبران رژیم صهیونیستی قرار گرفته و آنها را به ارتکاب جنایاتی فجیع‌تر از رفتار داعشیان وادار ساخته است. این را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در کشاکش جنگ خونین غزه می‌گوید. او در جدیدترین موضعی که در رابطه با جنایات بدون مرز اسرائیل در غزه مطرح کرده است، در پیامی مکتوب نوشت: پس از ۷۰ روز حماس نابود نشد؛ مقاومت خلع سلاح نشد؛ اسرای نظامی صهیونیست‌ها از طریق جنگ آزاد نشدند؛ طرح کوچ اجباری ساکنان غزه نتیجه‌بخش نبود. وزیر امور خارجه تصریح کرد: علی‌رغم تداوم جنایات جنگی علیه زنان و کودکان، اکنون فلسطین پیروز قطعی این میدان نابرابر است. مقامات رژیم صهیونیستی کماکان مرتکب جنایاتی فجیع‌تر از رفتار داعش می‌شوند بلکه دستاوردسازی کنند و بتوانند شکست مفتضحانه تاریخی خود را جبران کنند.
 
اجماع در مخالفت با کوچ اجباری
وزیر امور خارجه که به تازگی از ژنو بازگشته است، در دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان که در این شهر برگزار شد، در جریان دیپلماسی فشرده با مقام‌های حاضر در این نشست، نسبت به هدف آشکار تل‌آویو یعنی سیاست کوچ اجباری مردم غزه و کرانه باختری هشدار داد و این هدف را مهم‌ترین دلیلی دانست که رهبران اسرائیلی برای نیل به آن زیر بار پذیرش طرح آتش‌بس نمی‌روند و بر شدت و شمار حملات خونین خود علیه مردم غیر نظامی افزوده‌اند. حملات مستمر و بمباران خونین و وحشیانه مراکز مسکونی اعم از مدارس و محله‌های مسکونی غیرنظامی ذیل اجرای همه جانبه این سیاست صورت می‌گیرد تا قطع دسترسی مردم غزه به امکانات و خدمات، بسترساز سیاست کوچ اجباری آنها شود.
 
هزینه اخلاقی امریکا در افکار عمومی دنیا
این درحالی است که رأی منفی ایالات متحده به قطعنامه اخیر شورای امنیت مبنی بر لزوم توقف فوری جنگ نشان داد که رویکرد مقام‌های امریکایی هم فارغ از سیاست در دستور کار رهبران تل‌آویو یعنی خالی کردن غزه از سکنه فلسطینی نیست؛ سیاستی که به گفته سفیر ایران در سازمان ملل می‌تواند بهای گزافی برای «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا به دنبال داشته باشد. امیرسعید ایروانی در مصاحبه‌ای با رسانه امریکایی «نیوزویک» با هشدار درباره حمایت دولت «بایدن» از کابینه رژیم اسرائیل می‌گوید: اسرائیل برای امریکا بسیار پرهزینه شده است؛ هزینه مادی سیاسی و بالاتر از همه، اخلاقی و اعتباری در افکار عمومی جهان. در چنین شرایطی نه منافع امریکا ایجاب می‌کند و نه توان اسرائیل برای اینکه به سراغ جنگ جدیدی برود. نتانیاهو حیات سیاسی خود را در ادامه جنگ غزه می‌بیند و «بایدن» انتخاب مجدد خود را در پایان دادن به جنگ غزه. این تعارض منافع با طولانی شدن جنگ قابل مدیریت نخواهد بود.

همسویی دیدگاه تهران، ریاض و پکن
همزمان با موضعگیری و رایزنی‌های فشرده وزیر امور خارجه پیرامون تحولات غزه، معاونان وزارت خارجه ایران، چین و عربستان نیز در نخستین نشست سه‌جانبه‌ای که با هدف افزایش همسویی مناسبات منطقه‌ای با میزبانی پکن برگزار کردند، بر ضرورت توقف فوری جنگ غزه، فراهم آوردن کمک پایدار برای غیرنظامیان و مخالفت با کوچاندن اجباری فلسطینیان تأکید کردند. «دنگ لی» معاون وزیر خارجه چین، «ولید بن عبدالکریم الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان و «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در بیانیه‌ای مشترک همچنین عنوان کردند: هرگونه ترتیبات درباره آینده فلسطین باید تجسم اراده مردم فلسطین باشد و باید از حق مردم فلسطین برای ایجاد کشور و تعیین سرنوشت خود حمایت کند. شرکت‌کنندگان در پایان، بر ادامه‌یافتن این نشست‌های سه‌جانبه تأکید کردند و تصمیم گرفتند که نشست بعدی در ژوئن ۲۰۲۴ و در عربستان برگزار شود.

دیدارهای دوجانبه باقری
همچنین باقری و مقام سعودی به صورت مشترک با «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار و گفت‌و‌گو کردند. «وانگ یی» در این دیدار اعلام کرد که چین ضمن حمایت از گسترش همکاری‌های ایران و عربستان، خواستار تقویت مناسبات اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و تبادلات مردمی ایران و عربستان سعودی است. باقری نیز بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری مشترک میان سه کشور در زمینه‌های توسعه‌ای، زیست محیطی، فرهنگی و اقتصادی تأکید کرد. معاون وزارت خارجه ایران همچنین با «ولید بن عبدالکریم الخریجی» در حاشیه این نشست گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار با مرور روابط دوجانبه و روند پیشرفت همکاری‌ها طی ۹ ماه گذشته از استمرار رایزنی‌ها در سطوح عالی و کاری و در موضوعات مورد علاقه طرفین استقبال کرده و بر افزایش تعاملات دوجانبه تأکید کردند. طرفین در این دیدار بر توقف هرچه سریع‌تر حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لزوم کمک‌رسانی فوری به مردم مظلوم فلسطین تأکید کردند.

 

بــــرش

امیر جدید کویت در دیدار امیرعبداللهیان:
گسترش همه‌جانبه روابط در دستور کار است
با اعلام دیوان امیری دولت کویت، شیخ «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور روز شنبه گذشته در سن ۸۶ سالگی درگذشت و هیأت وزیران کویت، بعدازظهر شنبه طی بیانیه‌ای رسمی «مشعل الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد 83 ساله این کشور را به عنوان جانشین امیر متوفای کویت و امیر جدید این دولت تعیین کرد. در همین راستا، دولت کویت عزای عمومی اعلام کرد و پرچم‌های این کشور را به مدت ۴۰ روز نیمه افراشته نگه می‌دارد. همچنین ادارات دولتی به مدت ۳ روز تعطیل خواهند بود.  پس از اعلام این اخبار بود که دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان با تسلیت درگذشت شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت به شیخ مشعل‌الاحمد الجابر الصباح امیر جدید این کشور، آل صباح و دولت و ملت مسلمان و برادر کویت، از خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.
 
خاکسپاری امیر فقید و استقبال امیر جدید از امیرعبداللهیان
مراسم تشییع پیکر نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت نیز روز گذشته برگزار شد. بنا بر گزارش رسانه‌های عربی، پیکر امیر فقید کویت به قبرستان «الصلیبیخات» منتقل و طی مراسمی خصوصی در آنجا به خاک سپرده شد. علیرغم اعلام دیوان امیری کویت مبنی بر اینکه مراسم تسلیت‌گویی دوشنبه برگزار خواهد شد اما روز گذشته امیر جدید دولت کویت از وزیر امور خارجه کشورمان که به این کشور سفر کرده بود، استقبال و با وی دیدار کرد. «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه به نمایندگی از آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به منظور ابراز تسلیت و همدردی با دولت و مردم کویت به مناسبت درگذشت امیر فقید شیخ نواف الاحمد الصباح روز گذشته تهران را به مقصد کویت ترک کرد.
حسین امیرعبداللهیان بلافاصله پس از ورود به کویت، در دیدار با امیر جدید این کشور ضمن ابلاغ مراتب تسلیت و همدردی رئیس جمهور و ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، انتخاب امیر جدید کویت را تبریک گفته و حمایت جمهوری اسلامی ایران از این کشور را مورد تأکید قرار داد. امیرعبداللهیان همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه هرچه بیشتر مناسبات تأکید کرد. شیخ «مشعل الاحمد الجابر الصباح» نیز با ابلاغ سلام خدمت
مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان، از پیام تسلیت و همدردی جمهوری اسلامی ایران تشکر و تأکید کرد به وزیر خارجه و سایر اعضای دولت کویت مأموریت داده‌ام تا گسترش همه جانبه روابط را در دستور کار قرار دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی