داور از سوی اتاق VAR مجاب نشد تا خطای حامدی فر را بگیرد

افشاریان: نمی توانند هیچ تیمی را به من نسبت بدهند

پس از پایان دربی، ویدئویی از خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران در جایگاه ویژه استادیوم آزادی منتشر شد که حواشی زیادی را به دنبال داشت. در این ویدیو، او به همراه شخص دیگری که ظاهراً از همراهان وی است، ایستاده در حال تماشای صحنه اعلام پنالتی به سود استقلال هستند که در همان لحظات، علی خطیر با خوشحالی از مقابل افشاریان عبور می‌کند و فرد دیگر که از نزدیکان مدیرعامل استقلال است، در حرکتی عجیب روی کول رئیس کمیته داوران می‌پرد و این موضوع حواشی زیادی را به دنبال داشت. هواداران پرسپولیس از این ویدیو با عنوان خوشحالی افشاریان بابت اعلام پنالتی به سود آبی‌ها یاد کرده بودند. افشاریان درباره قضاوت بنیادی‌فر و حاشیه‌های رخ داده به ورزش سه گفت: «با توجه به اتفاقاتی که در این مدت رخ داد و اینکه آیا بازی با کمک داور ویدیویی برگزار می‌شود یا نه، باعث افزایش حساسیت‌ها شده بود. مربیان نیز صحبت‌هایی را مطرح کردند که باعث شد تیم داوری با استرس وارد زمین شود. چیزی که به من به عنوان رئیس کمیته داوران، تماشاگران، تیم‌ها، مربیان و... آرامش داد این است که با استفاده از VAR بهتر می‌توانیم عدالت را رعایت کنیم ولی خودتان جو بازی را دیدید که چقدر سنگین بود.»
رئیس کمیته داوران ادامه داد: «چیزی که باعث خوشحالی من است، شکستن تابوی استفاده از VAR در مسابقات لیگ برتر بود. همه داشتن به فوتبال و نتیجه دقت می‌کردند و تنها کسی که استرس داوری را داشت، من بودم. دعا می‌کردم که با VAR تصمیمات درستی گرفته شود و استرس این را داشتم. الآن خوشحالم که این فناوری را به فوتبال کشور آورده‌ایم. من پنجشنبه فهمیدم که حتی با وجود استفاده از فناوری کمک داور ویدیویی، کار زیادی داریم. آدم‌هایی که در اتاق VAR هستند، باید بدانند چه زمانی به داور کمک کنند. ما برای آموزش داوران باید وقت زیادی بگذاریم که داوران ما به حدی برسند که با این تکنولوژی بتوانند به داوری کمک کنند. این برعهده کمیته داوران است ولی تیم‌ها، بازیکنان و مربیان باید به جامعه داوری کمک کنند.»
افشاریان درباره ویدیوی جنجالی که پس از پایان بازی و شخصی که نزدیک به علی خطیر است روی کول او پریده، پاسخ داد: «اولاً باید بگویم که من اصلاً نمی‌دانستم ایشان چه کسی است. من فکر می‌کنم هر کسی هست، احتمالاً با آن فیلمبردار هماهنگ کرده است. من اصلاً ایشان را نمی‌شناختم و واقعاً از این حرکت ناراحت شدم و باید با او برخورد می‌کردم. فقط استرس داشتم که آقای بنیادی‌فر می‌خواهد چه تصمیمی بگیرد. با خودم می‌گفتم آیا پنالتی می‌گیرد، نمی‌گیرد، اصلاً تصمیمش درست یا نه؟ من فقط استرس داوری را داشتم و نمی‌توانستم بنشینم. من از آنجایی که ایستاده بودم، اصلاً آقای بنیادی‌فر را نمی‌توانستم ببینم که می‌خواهد چه تصمیمی بگیرد. من یک چیز را برای همیشه می‌گویم؛ هیچ رنگی، هیچ تیمی و هیچ باشگاهی به من نسبت داده نخواهد شد.»
او درخصوص اینکه چرا کمک داور ویدیویی روی صحنه خطای حامدی‌فر به روی زاهدی دخالت نکرده است، توضیح داد: «شاید این صحبت محرمانه باشد ولی اینجا آن را مطرح می‌کنم. بعد از بازی با داوران صحبت کردیم. آن چیزی که عنوان شد، این است که اتاق VAR به داور بازی اعلام کرده یک چلنج معمولی بر سر توپ بوده است. در واقع کمک داور ویدیویی، موعود بنیادی‌فر را مجاب نکرد تا صحنه را ببیند. به همین دلیل بود که صحنه مورد بازبینی قرار نگرفت. زمانی‌که داور نتواند تصمیمی بگیرد، کمک داور ویدیویی باید کمک کند که چنین نشد.»

جستجو
آرشیو تاریخی