صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

برگزاری بازی پرسپولیس و استقلال با VAR منتفی شد

شانس بالای حیدری برای قضاوت دربی

در آستانه برگزاری دربی پایتخت و مطابق معمول، انتخاب داور درحالی به یکی از سوژه‌های اصلی این مسابقه تبدیل شده که در این یکی دو روز استفاده و یا عدم استفاده از تکنولوژی VAR در این دیدار نیز به آن اضافه شده بود. پرسپولیس و استقلال در شرایطی پنجشنبه 23 آذر در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف هم می‌روند که اشتباهات سریالی داوران در این فصل، اعتراض شدید تیم‌های مختلف را در پی داشته و در این وضعیت کمیته داوران و فدراسیون فوتبال به دنبال انتخاب بهترین گزینه‌ برای قضاوت دربی و ایجاد شرایط برای بهتر برگزار شدن این دیدار هستند. در این میان، مخالفت صریح اعضا با انتخاب داور خارجی حکایت از آن دارد که قرار است برای سی‌وپنجمین دربی پیاپی، یک داور ایرانی در نبرد تیم‌های پرسپولیس و استقلال سوت بزند اما در این‌باره چهره‌های مختلفی نام‌شان به میان آمده اما هنوز تصمیم نهایی درباره انتخاب داور اول دربی نهایی نشده است.

 قضاوت به حیدری می‌رسد؟
در یکی دو روز اخیر از بیژن حیدری و وحید کاظمی به عنوان گزینه‌های اصلی قضاوت نام برده شد اما در ادامه خبر رسید که گویا حیدری شانس بیشتری برای قضاوت در دربی پیش‌رو دارد. داور 43 ساله‌ای که تجربه انجام دو قضاوت در دربی پایتخت را دارد که اولین قضاوت او در دربی در دور رفت لیگ هفدهم بود که نبرد سرخابی‌های پایتخت که با گلزنی علی علیپور از روی نقطه پنالتی به سود پرسپولیس به پایان رسید. دومین قضاوت هم در نبرد سرخابی‌های پایتخت در دور برگشت لیگ نوزدهم بود که مصاف پرسپولیس و استقلال برنده نداشت و دو تیم با تساوی 2-2 به کار خود پایان دادند. درصورتی‌که بیژن حیدری به عنوان داور دربی انتخاب شود، او سومین قضاوت در نبرد دو تیم پرطرفدار پایتخت را انجام خواهد داد و محمدرضا منصوری و فرهاد مروجی نزدیک‌ترین گزینه‌ها برای قضاوت در نقش کمک‌داور اول و دوم هستند. گفته می‌شود که احتمالاً وحید کاظمی هم در نقش داور چهارم در تیم داوری دربی پایتخت حضور خواهد داشت. حسن اکرمی به همراه مرتضی منصوریان، امیر عرب‌براقی و کوپال ناظمی هم گزینه‌های حضور در تیم داوری دربی در نقش کمک‌داور پشت دروازه هستند که هنوز جمع‌بندی نهایی درباره آن‌ها صورت نگرفته است.

 ایده استفاده از VAR به سرانجام نرسید
خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران، پیشتر ایده استفاده از داوران پشت دروازه را مطرح کرده بود و این ایده در جلسه یکشنبه شبه کمیته داوران مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه بعد از پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، دستگاه VAR اجاره‌ای که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار گرفته و در تهران ماند، درخواست اعضای کمیته داوران بررسی شرایط برای استفاده از این دستگاه در دربی پایتخت بود که رئیس کمیته داوران این مسأله را به مهدی تاج منتقل کرد.
 
تیم داوری 8 نفره دربی
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، امید داشت که بتواند با توجه به حضورش در تیم مدیریتی کنفدراسیون فوتبال آسیا، رایزنی‌های مثبتی را در این زمینه انجام بدهد. با این‌حال، موانع قانونی از جمله عدم صدور تأییدیه لازم برای لیگ برتر فوتبال ایران از سوی فیفا در زمینه استفاده از VAR باعث شده تا ایده پیشنهادی برای استفاده از تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی به سرانجام نرسد و حالا به نظر می‌رسد که مسئولان کمیته داوران راه‌چاره‌ای جز استفاده از کمک‌داور پشت دروازه ندارند و احتمالاً تیم داوری دربی 8 نفره خواهد بود.

 

برش

محل استقرار هواداران خانم در دربی
در جلسه دیروز شورای تأمین در خصوص محل استقرار هواداران خانم در جریان برگزاری دربی روز پنجشنبه تصمیم‌گیری شد. این دربی برای نخستین بار شاهد حضور بانوان در ورزشگاه پس از سال‌ها خواهد بود و یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در این جلسه بحث تعداد هواداران خانم حاضر در ورزشگاه آزادی بود تا بانوان علاقه‌مند به این دو باشگاه به صورت مساوی در استادیوم حضور پیدا کنند. همچنین قرار شد هواداران خانم که علاقه‌مند به استقلال هستند بالای جایگاه هشت و در طبقه دوم و بانوان پرسپولیسی آن طرف دیگر ورزشگاه و در طبقه دوم مستقر شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی