صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

خبر در خبر

ایسنا

 قدیر افروند، مدیر پایگاه ملی شهرری بااشاره به تخریب‌هایی که کارخانه‌های سیمان تهران به کوه بی‌بی شهربانو و دیگر آثار تاریخی و طبیعی اطراف آن وارد کرده‌، از شکایت علیه آنها خبر داد. وی گفت: توقف فعالیت این کارخانه‌ها را خواستار شده‌ایم. «کوه بی‌بی شهربانو» که پیش از دوره اسلامی «تبرک/ طبرک» نامیده می‌شد، از دوران نوسنگی و پیش از تاریخ موردتوجه بوده که با فعالیت کارخانه سیمان قدیم و چند واحد دیگر در اطراف این رشته کوه‌های کوچک، تخریب شده و از بین رفته‌اند. هیچ‌ کس و هیچ نهادی هم حریف این کارخانه‌ها نشده است.

 

صدا و سیما

فرهاد قلی‌نژاد، معاون حفاظت محیط‌زیست خوزستان مهم‌ترین منبع آلاینده رودخانه‌های استان را فاضلاب‌های صنعتی و شهری اعلام کرد و گفت: همه صنایع خوزستان مکلف به تأسیس تصفیه‌خانه برای پساب خود هستند. مهلت احداث تصفیه‌خانه و رعایت الزام‌های محیط‌زیستی برای تمام صنایع آلاینده دز و کرخه در حال تعیین است. در صورتی که این صنایع به تعهدات زیست‌محیطی خود عمل نکنند خسارت آنها به رودخانه، محاسبه و جریمه می‌شوند.

 

ایسنا

ثریا قربانی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط‌زیست کرمانشاه بااشاره به ورود تدریجی پرندگان مهاجر به کرمانشاه، از آغاز سرشماری پرندگان از ۱۰ دی‌ماه خبر داد و افزود: هر زمان که سرما در عرض‌های شمالی شدت یابد، مهاجرت پرندگان به عرض‌های پایین از جمله منطقه ما آغاز می‌شود. ماندگاری پرندگان بسته به نوع آنها و شرایط آب و هوایی متفاوت است.

 

ایسنا

 یاسر رنجبر، رئیس اداره پارک ملی دز از مشاهده و ثبت تصویر یک گوزن زرد نر وحشی در جنگل‌های دز خبر داد و گفت: تصویر یک رأس گوزن زرد نر وحشی در جنگل‌های دز در حوالی روستای خماط، توسط همیاران محیط‌زیست حوالی ساعت ۹ صبح ۱۷ آذرماه صبح ثبت شده است.

 

مهر

مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره غارت اشیای تاریخی و طومارهای غار هستیجان گفت: تا چندماه پیش شناختی از وجود این غار و نشانی از آن روی نقشه باستان‌شناسی نبود. یکی از کارشناسان زبان‌های پهلوی در خارج از کشور متوجه چرم نوشته‌هایی شد که اطلاعات تاریخی منحصربه‌فردی داشت. ماه گذشته یک کارشناس از کشف اسنادی به قدمت ۱۴۰۰ سال در روستای دلیجان خبر داد.

 

ایسنا

 علیرضا دباغ عبداللهی، سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان اردبیل از اخذ مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به منظور آغاز کاوش باستان‌شناسی و فاز دوم مطالعات در تپه بریس شهرستان نمین خبر داد و گفت: اولین فاز مطالعات باستان‌شناسی در این تپه تاریخی پیش از این به منظور تعیین حد نهایی گسترش این محوطه انجام شده بود و در حال حاضر همکاران باستان‌شناس در پی مطالعه فرهنگ‌های پیش از تاریخی در این محوطه هستند.

 

میراث آریا

 احمدعلی اسدی با اعلام اینکه باستان‌شناسان در کاوش‌های مجموعه جهانی تخت‌جمشید بقایای یک اسکلت انسانی را به‌دست آورده‌اند گفت: طی شش فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در آبراهه‌های مجموعه جهانی تخت‌جمشید تا کنون ۲۰ اسکلت انسانی شامل اسکلت زن، مرد و کودک به‌دست آمده که بیستمین آنها در روزهای گذشته و در ششمین فصل از کاوش‌ها به‌دست آمد.

 

مهر

محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست زنجان از افتتاح دومین خانه فناور محیط‌زیست در دانشگاه زنجان با هدف شناسایی فناوری‌های نوین و کاهش معضلات محیط‌زیست خبر داد و افزود: توسعه خانه‌های فناور محیط‌زیست در سطح استان یکی از برنامه‌های اداره‌کل محیط‌زیست به‌شمار می‌رود.
 

 

ایرنا

  محمدرضا مجیدی، رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار (یونسکو-ایران) دیپلماسی گردشگری را دیپلماسی مکمل دانست و گفت: با در نظرگرفتن وجه مردم‌پایگی صنعت گردشگری و محوریت بخش‌ خصوصی و تعاونی‌ها در این حوزه، دیپلماسی گردشگری به‌عنوان دیپلماسی عمومی و مکمل، به‌خوبی عمل می‌کند و بار بر زمین مانده حوزه دیپلماسی را به دوش می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی