صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

شهرداری تهران مکلف به مدیریت صحیح امحای زباله ها شده است

زباله‌سوزی بلای جان تهرانی‌ها

 زیست‌بوم/ علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور با اشاره به معضلات ناشی از زباله‌سوزی در جنوب تهران و آلودگی آب و خاک کشور به دلیل مدیریت نشدن صحیح پسماند گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران به دلیل همین زباله‌سوزی است که در این خصوص شهرداری تهران را مکلف به مدیریت صحیح آن کرده‌ایم.
سلاجقه روز دوشنبه ۲۰ آذرماه در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک با بیان اینکه خاک رکن اساسی محیط زیست است، گفت: در کشور ما به بحث خاک علی‌رغم اینکه همه کاربری‌ها و فعالیت‌های انسانی در بستر آن انجام می‌شود آنطورکه باید بها داده نشده است.
او با اشاره به اینکه ما با توسعه درخور موافقیم و شاخص‌های آن را تعریف کرده‌ایم، گفت: در طول این مدت ۲۷۰ نقشه اطلاعاتی در بخش‌های مختلف تهیه و در سامانه جامع محیط زیست کشور بارگذاری شده است که محققان، پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند. دانشگاه می‌تواند با تهیه اطلس آلودگی خاک کشور به این مهم کمک کند.
سلاجقه در خصوص پسماند سروان در استان گیلان گفت: منابع آلاینده و شیرابه‌های این پسماندها در حال از بین بردن تمام منابع آب و خاک این منطقه بود ولی ما به دور از شعار در دولت مردمی وارد میدان شدیم و تاکنون در ساماندهی ۶۰ درصد پسماندهای سراوان موفق بوده‌ایم.
معاون رئیس‌جمهور درباره آسیب‌های وارد شده به تالاب انزلی اظهار کرد: صندوق محیط‌ زیست کشور به این موضوع ورود کرده تا آنجا را نجات دهیم.
ورود آلودگی 1200 واحد صنعتی به رودخانه شور
وی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به البرز گفت: در این سفر به اشتهارد رفتم و شهرک صنعتی اشتهارد را از نزدیک دیدم این شهرک صنعتی ۱۲۰۰ واحد صنعتی را در خود جای داده و روزانه 4 هزار مترمکعب فاضلاب صنعتی به رودخانه شور می‌ریزد و به سمت تالاب مره قم می‌رود. این تالاب با وجود ظرفیت‌های بسیار خوب در حوزه گردشگری آلایندگی عجیبی دارد که بخشی از آن ناشی از همین فاضلاب است. در همین منطقه و چسبیده به استان البرز ۶۵ کارخانه روغن وجود دارد که همه بدون مجوز هستند و باید ساماندهی شوند.
هشدار مجلس درباره زباله‌سوزی در تهران
چند روز پیش هم رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، با اشاره به اینکه ۲۳ دستگاه در آلودگی هوا نقش دارند که مجلس برابر وظایف نظارتی خود بر عملکرد این دستگاه‌ها و نتایج اجرای قانون نظارت می‌کند، افزود: یکی از دلایل مهم آلودگی هوای تهران موضوع آتش زدن زباله‌هاست. بر اساس نظر کارشناسان زباله‌سوزی سهم قابل توجهی از منابع ثابت در آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص می‌دهد. با وجود برخی اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های مرتبط، هنوز موضوع زباله‌سوزی متوقف نشده است.
سمیه رفیعی با اشاره به اینکه زباله‌سوزی بویژه در فصول سرد سال موجب ورود حجم قابل توجهی آلودگی و مواد خطرناک و سمی به هوای پایتخت می‌شود، گفته است: هرچند گشت‌های شبانه دستگاه‌های مسئول در این زمینه می‌تواند پیشگیرانه باشد، اما باید این موضوع به صورت ریشه‌ای حل شود.
به گفته نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، موضوع زباله‌سوزی مسأله‌ای چندوجهی است که فقط یکی از آثار و نتایج آن ایجاد آلودگی خطرناک در تهران و کلانشهرهاست.
جستجو
آرشیو تاریخی