مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در گفت و گو با «ایران» عنوان کرد

ساخت دو هزار و ۵۲ کلاس طی ۲ سال در استان تهران

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

استان تهران گرچه پایتختی
پر زرق و برق است اما طبق آمارهای وزارت آموزش و پرورش یکی از استان‌هایی است که بیشترین مدارس نیازمند تخریب و بازسازی را دارد، ضمن اینکه جمعیت قابل توجهی دارد و بعضاً موج مهاجران از دیگر شهرها و روستاها ایجاب می‌کند این استان مدارس بیشتری داشته باشد.
عباس زارع، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در گفت و گو با خبرنگار «ایران» درباره وضعیت مدرسه سازی، تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، آخرین آمار را  ارائه کرد. وی گفت: طی دو سال اخیر، مجموعا ۱۸۸ مدرسه با دوهزار و ۵۲ کلاس درس و زیربنایی بالغ بر ۲۶۳ هزار و ۵۷۴ مترمربع در حوزه استان تهران احداث شده است، که بیش از ۶۱ هزار دانش‌آموز در استان تهران وارد کلاس‌های درس تازه ساخت و با تجهیزات و امکانات مناسب شده‌اند.
زارع افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۰ فضای آموزشی و پرورشی با هزار و ۱۴۲ کلاس درس و زیربنایی بالغ بر۱۴۳هزار مترمربع برای بهره‌مندی حدود ۳۵ هزار دانش‌آموز در سراسر استان تهران احداث و تحویل ادارات آموزش و پرورش شده است.
زارع درباره این موضوع که شهرستان‌های استان تهران با توجه به جمعیتی که هر روز رو به افزایش است به مدارس بیشتری نیاز دارند، گفت: در حوزه شهرستان‌های استان تهران در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۴ پروژه آموزشی با ۶۸۵ کلاس درس و ۸۴ هزار و ۵۰ مترمربع زیربنا احداث و در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۷۹ پروژه آموزشی با ۹۴۳ کلاس درس و ۱۱۴ هزار و ۳۲۷ مترمربع زیربنا احداث شده است. در مجموع در ۲ سال اخیر تعداد ۱۴۳ پروژه آموزشی با هزار و ۶۲۸ کلاس درس و زیربنایی بالغ بر ۱۹۸ هزار و ۳۷۷ مترمربع در حوزه شهرستان‌های استان تهران ساخته شده است. حدود ۴۹ هزار دانش‌آموز در ۲ سال گذشته وارد مدارس نوساز و استاندارد شده‌اند.
وی گفت: در حوزه شهرتهران در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۴ پروژه آموزشی با ۲۲۵ کلاس درس ۳۵ هزار و ۹۹۷ مترمربع زیربنا احداث و در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۲۱ پروژه آموزشی با ۱۹۹ کلاس درس و ۲۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا احداث شده است. درمجموع در ۲ سال اخیر تعداد ۴۵ پروژه آموزشی با ۴۲۴ کلاس درس و زیربنایی بالغ بر ۶۵ هزار و ۱۹۷ مترمربع در حوزه شهر تهران ساخته شده است. حدود ۱۲ هزار و ۷۲۰ دانش‌آموز در شهر تهران ۲ سال گذشته وارد مدارس نوساز و استاندارد شده‌اند.
زارع درباره وضعیت بهسازی آسفالت و ایزوگام مدارس با توجه به اینکه در فصول سرد سال هستیم، گفت: ۷۳۰ مدرسه استان تهران به لحاظ آسفالت و ایزوگام بهسازی شده‌اند. طی ۲ سال اخیر آسفالت محوطه ۳۶۰ مدرسه با ۵۴۵ هزار متربع و ایزوگام ۳۷۰ مدرسه با ۲۶۰ هزار مترمربع در حوزه استان تهران بهسازی، بازسازی و تعویض شده است. در شهر تهران، آسفالت ۱۸۵ مدرسه با ۲۴۵ هزار مترمربع و ایزوگام ۱۸۵ مدرسه با ۱۳۰ هزار مترمربع به انجام رسیده است. در شهرستان‌های استان تهران نیز، آسفالت ۱۷۳ مدرسه با ۳۰۰ هزار مترمربع و ایزوگام ۱۸۵ مدرسه با ۱۳۰ هزار مترمربع اجرایی شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، درباره حذف بخاری‌های خطرآفرین در استان تهران گفت: رسیدگی به سیستم گرمایشی مدارس در ۲ سال اخیر با سرعت و دقت فراوان دنبال شده است، به طوری که سیستم گرمایشی ۲۴۵ مدرسه با سه هزار کلاس درس طی ۲ سال اخیر استانداردسازی شد و اکنون هیچ بخاری خطرآفرینی در حوزه استان تهران وجود ندارد. در شهرتهران ۹۸ مدرسه با هزار و ۲۰۰ کلاس درس و در شهرستان‌های استان تهران ۱۴۷ مدرسه با هزار و ۸۰۰ کلاس درس استانداردسازی شده‌است.
 
صرف ۶۱ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها
زارع درخصوص تأمین تجهیزات مناسب برای کلاس‌های درس در حوزه استان تهران گفت: ۱۸۴ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان تجهیزات کلاسی همراه با پروژه‌های آموزشی جدید تأمین و تحویل دانش‌آموزان شده است. در بخش تأمین تجهیزات هنرستانی نیز، مجموعاً ۶۱ میلیارد تومان طی ۲ سال اخیر تأمین و در اختیار هنرستان‌های حوزه استان تهران قرار گرفته است. به طور کلی، مجموعاً ۲۴۵ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و هنرستانی طی ۲ سال اخیر تهیه و در مدارس حوزه استان تهران توزیع شده است.

بهسازی اساسی سرویس بهداشتی مدارس در صورت اعلام نیاز
آنچه که بسیار مورد انتقاد قرار دارد وضعیت نامطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس است، سرویس‌های بهداشتی در مدارس عموماً فرسوده شده و دانش آموزان تمایلی به استفاده از آن ندارند. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در این باره گفت: بهسازی و بازسازی سرویس‌های بهداشتی مطابق اولویت اعلامی‌ادارات آموزش و پرورش انجام می‌شود. بهره‌برداری از فضاهای آموزشی دایر، به عهده ادارات آموزش و پرورش است که باید در حفظ و نگهداری این فضاها هم کوشا باشند. ضمناً مطابق تعاریف قانونی، تعمیرات اساسی مربوط به فضاهای آموزشی توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران انجام می‌پذیرد و تعمیرات جزئی به عهده بهره‌بردار (ادارات آموزش و پرورش) است.
وی افزود: در خصوص تعمیرات سرویس‌های بهداشتی، بر اساس اولویت‌های اعلامی‌از سوی ادارات آموزش و پرورش، بهسازی اساسی چشمه‌های سرویس بهداشتی اعلام شده، هر سال و غالباً در زمان تعطیلی مدارس و در بهار و تابستان انجام می‌گیرد. زیرا، در فصل پاییز و زمستان به دلیل استفاده دانش‌آموزان از مدرسه و همچنین برودت هوا عملاً امکان عملیات عمرانی و تعمیرات بسختی میسر است. در مجموع، مطابق آنچه در سال جاری نیز اجرایی شده است، ملزم به ایجاد فضاهای آموزشی و جانبی برای دانش‌آموزان هستیم و براساس امکانات و اعتباراتی که هر سال در اختیارمان قرار می‌گیرد، نسبت به بهسازی و بازسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس در استان تهران اقدام می‌شود.
زارع تأکید کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴ مدرسه با ۲۶۵ چشمه سرویس بهداشتی با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در استان تهران بهسازی و بازسازی شده است. این بهسازی مطابق اولویت اعلامی‌ادارات آموزش و پرورش اجرایی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی