با فراخوان مقاومت، شهرهای جهان شاهد موج اعتراض به ادامه جنگ در غزه بود

نتانیاهو در تنگنای تحریم و تعلیق

تداوم جنایات جنگی صهیونیست‌ها، واکنش‌های بی‌نظیری را در سراسر جهان برانگیخته؛ از حمایت میدانی و نظامی مقاومت گرفته تا برگزاری تظاهرات مردمی و تحریم کالاهای صهیونیستی.

امیر فرشباف
خبرنگار


به‌رغم بی‌اعتنایی سازمان‌های بین‌المللی به بمباران بی‌امان اهالی غزه و تجاوز زمینی ارتش صهیونیستی به این باریکه، مردم سراسر جهان، علمای جهان اسلام و تشکل‌های ملی و صنفی مستقل از نهادهای غربی، اقدامات و پویش‌های متعددی در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت جنایات جنگی ارتش اسرائیل به راه انداختند.
پویش جهانی اعتصاب یکی از مهم‌ترین رخدادهایی بود که تبدیل به خاستگاه اصلی این اعتراضات شد. پس از وتوی یکجانبه قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل توسط امریکا، گروه‌های ملی و اسلامی فلسطینی در بیانیه‌ای از مردم جهان خواستند روز دوشنبه (دیروز) به پویش جهانی اعتصاب سراسری با هدف توقف جنگ علیه غزه و ابراز همبستگی با ملت فلسطین بپیوندند.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، این گروه‌ها در بیانیه‌ای از مردم خواستند با برگزاری تظاهرات در خیابان‌ها و میادین شهرها، اتحاد خون با سرنوشت را نمایش دهند و این پیام را برای ملت‌ها بفرستند که مردم فلسطین، با قدرت در برابر کوچ اجباری و تداوم آوارگی خواهند ایستاد و به مبارزه مشروع خود تا دستیابی به آزادی و استقلال نهایی ادامه خواهند داد. شایان ذکر است که تداوم جنایات جنگی صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، واکنش‌های متنوع و بی‌نظیری را در سراسر جهان برانگیخته است؛ از حمایت میدانی و نظامی مقاومت منطقه مانند هدف قراردادن پایگاه‌های امریکایی و صهیونیستی توسط مقاومت اسلامی در لبنان، یمن، عراق و سوریه، تا برگزاری تظاهرات مردمی در حمایت از مردم فلسطین و تهدید منافع اقتصادی رژیم صهیونیستی از طریق ایجاد پویش‌هایی در جهت تحریم کالاهای صهیونیستی و تلاش برای تعلیق ورزش اسرائیل از میادین بین‌المللی و...
 
ملل آزاده برای آزادی فلسطین
به پا خاستند
با فاصله کمی پس از صدور فراخوان مقاومت و قبل از سررسیدن موعد آن، اقدامات گسترده‌ای در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از این حرکت جهانی آغاز شد؛ از تظاهرات‌ گسترده مردمی در کشورهای سوئد، بلژیک، سوئیس، لبنان، مراکش، هلند، آلمان و دانمارک به مناسبت روز «حقوق بشر» در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه تا تمجید مقاومت اسلامی فلسطین، حماس از تحرکات جهانی در حمایت از مردم فلسطین. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد که تحرکات جهانی برای اعتصاب سراسری در روز دوشنبه در حمایت از غزه را می‌ستاییم و تمامی آزادگان جهان را به مشارکت در آن فرامی‌خوانیم.
اما دوشنبه، روز موعود اعتصاب سراسری به نشانه اعتراض به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه بود و در کشورهای مختلف ادارات دولتی و مراکز تجاری و عمومی تعطیل بودند. در همین راستا، کابینه لبنان از تعطیلی تمام ادارات و مؤسسات این کشور طی روز دوشنبه در راستای جنبش جهانی برای اعتصاب سراسری در همبستگی با مردم غزه خبر داد.  در اردن نیز کسبه اردنی برای اعلام حمایت از غزه و به منظور فشار به دولت کشورشان اعتصاب کردند و بسیاری از دانش‌آموزان این کشور به مدرسه نرفتند.
موج تحریم کالاهای امریکایی و صهیونیستی نیز در سراسر جهان خصوصاً کشورهای اسلامی، چندی است راه افتاده و مردم در کشورهای مختلف با پیوستن به پویش تحریم کالاهای شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌های حامی این رژیم، خشم خود را از جنایات اسرائیل در حق مردم بی‌دفاع غزه نشان دادند. این اقدام، نه صرفاً کنشی نمادین، بلکه اقدامی راهبردی برای تحت فشار قراردادن دولت صهیونیستی برای قطع روند بمباران مردم بی‌دفاع غزه است. در تازه‌ترین اقدام، مردم جهان اقدام برند صهیونیستی «زارا» در نمایش طرح‌های توهین‌آمیز علیه مردم فلسطین را محکوم کردند. همچنین بسیاری از رستوران‌ها و برندهای مشهور غربی از جمله مک دونالد و استارباکس در کشورهای مصر، اردن، مراکش و کویت و... با تحریم عمومی مواجه شده‌اند. به طوری که بنا به اذعان رسانه‌های عبری، ارزش سهام فروشگاه زنجیره‌ای «استارباکس» در پی تحریم فروشگاه‌ها و شرکت‌های حامی اسرائیل با کاهش ۱۲ میلیارد دلاری مواجه شده است.
همان طور که گفته شد، قطع شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی، یکی از اقدامات راهبردی ملت‌ها و دولت‌های حامی فلسطین است که می‌تواند توقف جنگ را تسریع بخشد، خصوصاً در موقعیتی که دولت ایالات متحده به عنوان اصلی‌ترین حامی سیاسی، مالی و تسلیحاتی اسرائیل، نمایش‌های حقوق بشری را کنار گذاشته و تمام قد از تداوم جنایت در غزه دفاع می‌کند و اتحادیه اروپا در پی تحریم رهبران مقاومت و هدف قراردادن منابع مالی حماس است.

 

خبر پلاس

حمایت علمای جهان اسلام از مقاومت

علمای دینی در سراسر بلاد اسلامی نیز در این پویش پیش قدم شده و از این رخداد حمایت کردند. در همین راستا، دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی در لبنان اعلام کرد روز دوشنبه تعطیل است.
به گزارش خبرگزاری الفرات نیوز عراق، دفتر آیت‌الله سیستانی در لبنان «همبستگی با مردم فلسطین» را دلیل این اقدام عنوان کرد. همچنین اتحادیه جهانی علمای مسلمان خواستار اعتصاب جهانی در روز دوشنبه به منظور برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه شد. به گزارش ایسنا، در این بیانیه از مردم سراسر جهان بویژه جهان اسلام خواسته شده تا در این اعتصاب شرکت کنند و از نهادها، احزاب، جنبش‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار در سطح جهان خواسته شده تا با هدف توقف جنگ ظالمانه و نجات جان بی‌گناهان به اعتصاب روی‌آورند.
پیش‌تر نیز کمیته اجتهاد و فتوای اتحادیه جهانی علمای مسلمان در اکتبر سال میلادی جاری، در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای مسلمان تأکید کرده بود: «مداخله نظامی و ارائه تجهیزات نظامی به دولت فلسطین و گروه‌های مقاومت یک تکلیف شرعی است».

جستجو
آرشیو تاریخی