حزب‌الله با تغییر تاکتیکی حملات خود تهدیدی روز افزون برای اسرائیل شده است

مقاومت لبنان چشم در چشم تل آویو

در روزهای اخیر مقاومت حزب‌الله تاکتیک‌های ویژه‌ای را به موازات حملات القسام به کار برده که موقعیت پدافندی رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار داده و از توان رویارویی آنها کاسته است.

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
همچنان که نبرد در سرزمین‌های اشغالی بویژه در نوار غزه ادامه دارد، گروه حزب‌الله نیز همراستا با تهاجمی‌تر شدن حملات گروه مقاومت فلسطین و دیگر اعضای جبهه مقاومت، با رونمایی از تاکتیک‌های جدید، حملات خود بر ضد مواضع رژیم صهیونیستی را شدت بخشیده تا ابزار فشار خود را جهت توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها تحکیم کند. به همین دلیل بود که نتانیاهو با اقرار ضمنی بر ناتوانی مقابله با حزب‌الله به زبان تهدید پناه برد و اظهار کرد که در صورت وقوع جنگ همه جانبه، بیروت و جنوب لبنان را به غزه و خان یونس تبدیل خواهد کرد. این در حالی است رژیم صهیونیستی برای غلبه بر شکنندگی وضعیت خود، از سر لجاجت و عطش سیری ناپذیر، تنها گزینه کشتار و جنایات علیه مردم را در پیش گرفته و اکنون اراده‌ای برای تحمیل خود بر لبنان ندارد.
 
آتشباران شمال سرزمین‌های اشغالی
روز گذشته مقاومت حزب‌الله بر اساس طرح تشدید آتش حملات در سرزمین‌های اشغالی، چندین حمله را در شمال سرزمین‌های اشغالی به انجام رساند. در این رابطه رادیو رژیم صهیونیستی از رهگیری هشت موشک و اصابت دو موشک شلیک شده از سمت لبنان خبر داد. همچنین منابع عبری خبردادند که صدای آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست نشین معالوت و کفارفردیم در شمال فلسطین اشغالی در نزدیکی مرز لبنان شنیده شده است. العالم نیز با انتشار تصاویری از حمله موشکی مقاومت لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد. در همین حال، منابع عبری زبان نیز گزارش دادند که شهرک معالوت ترشیحا در شمال فلسطین اشغالی از جنوب لبنان هدف حمله موشکی قرار گرفته است.
در سوی مقابل، روز گذشته المیادین گزارش داد که توپخانه رژیم صهیونیستی چندین منطقه از جنوب لبنان را گلوله باران کرده است. طبق این گزارش، این نواحی مربوط به حومه شهرهایی چون یارین، مروهین، الجبین و شیحین بوده که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها از حمله مستقیم به شهرها که تبعات امنیتی گزافی برای آنها ایجاد می‌کند خودداری کرده‌اند. در ادامه خبرهای روز گذشته روزنامه واشنگتن پست فاش کرد که اسرائیل از بمب‌های فسفر سفید امریکایی در حمله به لبنان استفاده کرده است.
 
چرایی تهدید لبنان
تهدیدات عملی حزب‌الله خسارات چند منظوره‌ای را برای صهیونیست‌ها به وجود آورده و موجب گسیل ساکنان شمال اراضی اشغالی به نقاط دیگر شده است. آنها اعلام کردند که حاضر نیستند به محل سکونت خود بازگردند، چرا که وضعیت امنیتی در این منطقه مانع تصمیم‌گیری این افراد برای بازگشت شده و نشان می‌دهد که پدافند رژیم صهیونیستی نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند. اکنون این افراد در مراکزی چون هتل‌ها نگهداری می‌شوند و شرایط زیست هزینه‌های گزافی را بر دوش دولت نتانیاهو گذاشته است. این هزینه‌ها تنها مربوط به نیازهای روزانه نیست و بخشی از آنها برای اینکه مجبور شده‌اند محل کار خود را ترک کنند از دولت نتانیاهو درخواست غرامت کرده‌اند.
از سوی دیگر در روزهای اخیر مقاومت حزب‌الله تاکتیک‌های ویژه‌ای را به موازات حملات القسام، در نوع حملات خود به کار برده که به عقیده تحلیلگران موقعیت پدافندی رژیم صهیونیستی را در تگنا قرار داده و از توان رویارویی آنها کاسته و موجب هراس از به بن‌بست رسیدن منازعه با حزب‌الله در نوار شمالی شده است.
از این رو و با توجه به چندبعدی بودن لطمات شاکله صهیونیست‌ها از جانب مقاومت لبنان، نتانیاهو تلاش کرد که با پرواز دادن جنگنده‌ها بر فراز بیروت و تهدید لبنان، امکان بهره‌برداری از گزینه‌ای بیشتر را در خود به وجود آورد. اما تهدیدات نتانیاهو بیانگر ضعف سیستماتیک ارتش صهیونیستی برای دفع حملات موشکی و پهپادی مقاومت حزب‌الله است. از سوی دیگر به کارگیری موشک‌های ارتقا یافته توسط مقاومت با برد و تخریب بالاتر چشم‌انداز هراسناکی که جنگ 33 روزه و پیروزی حزب‌الله را تداعی می‌کند در برابر دیدگان صهیونیست‌ها قرار داده است. لذا نتانیاهو تلاش دارد تهدیدات خود را در کل کشور لبنان بسط دهد تا با درگیر کردن دولت پیشبرد امور لبنان، فشار را از سمت داخل لبنان به سمت مقاومت به چرخش وادارد؛ امری که با واقعیت‌های جاری در ساحت سیاسی لبنان انطباق ندارد و تنها می‌توان آن را به پروپاگاندای اشغالگران برای ایجاد هراس در میان جامعه لبنان ارتباط داد. در همین رابطه دولت لبنان با اعلام مواضع حمایتی از مقاومت حزب‌الله به تهدیدهای صهیونیست‌ها پاسخ داد.
نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با تأکید بر هماهنگی میان جنبش امل و حزب‌الله درباره تحولات جنوب بیان داشت که اگر رژیم صهیونیستی جنگ را به لبنان بکشاند، «خشم خداوند» بر این رژیم نازل خواهد شد. او با توجه به لفاظی‌های اخیر صهیونیست‌ها گفت که حزب‌الله در عملیات‌های خود همواره متمرکز بر مواضع نظامی رژیم صهیونیستی بوده است. این درحالی است که صهیونیست‌ها هر روز با گسترش دایره تجاوزات خود ضد غیرنظامیان، قواعد درگیری را زیرپا می‌گذارند.
در همین رابطه شیخ علی دعموش، نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان با توخالی و بی‌ارزش بودن تهدیدات نتانیاهو تأکید کرد که دشمن به خوبی می‌داند که ما به تهدید و ارعاب اهمیتی نمی‌دهیم، زیرا ما اهل میدان و مقاومت هستیم و تمامی تجربیات سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ و همچنین ۲۰۰۶ گواه این است که ما از تهدیدات آنها نمی‌ترسیم و هر بار که مورد حمله قرار گرفتیم، پیروزی را برای کشور و ملت خود رقم زدیم.
عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان نیز طی واکنشی پاسخ داد: «ما آماده افزایش شمار نیروهای ارتش لبنان هستیم. نیروهای بین‌المللی حضور دارند اما ممکن است که شمار آنها در جنوب کاهش یابد.» وی سرمنشأ تحرکات رژیم صهیونیستی را هراس و نگرانی از عواقب جنگ با حزب‌الله نامید و اعلام داشت که ارتش اشغالگر از نیروهای ویژه رضوان ترس خاصی دارد. وزیر خارجه لبنان در ادامه با توجه به جنجال آفرینی‌های فرانسوی‌ها راجع به عدم پایبندی لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ دال بر مرزبندی تحرکات حزب‌الله در کنار ارتش و نیروهای خارجی پاسدار صلح واقع در جنوب لبنان و همچنین ارتش صهیونیستی، اظهار کرد که اسرائیل ناقض قطعنامه مذکور بوده و لبنان همواره پایبندی خود را نشان داده است.
 
تحرکات فزاینده سایر گروه‌های مقاومت
روز گذشته مقاومت یمن برای اثبات جدی بودن تهدیدات خود در جهت ایجاد ممانعت از گذر کشتی‌هایی با مقصد سرزمین‌های اشغالی، یک کشتی را متوقف و مجبور کرد که به مبدأ حرکت خود بازگردد. در همین رابطه المیادین به نقل از وزارت دفاع یمن نوشت: «تعامل مناسب با یک کشتی که به هشدار ما توجه نکرد، انجام شد و ارتش یمن آن‌ را مجبور به بازگشت کرد.»
 در اقدامی دیگر گروه‌های مقاومت، پایگاه امریکا در الشدادی در جنوب الحسکه در شمال شرق سوریه را مورد هدف قرار دادند که منابع سوری از اصابت آنها به این مرکز خبر دادند. المیادین نیز گزارش داد که یک پهپاد امریکایی در نزدیکی جاده «الشدادی - تل جایر» در جنوب حسکه سرنگون شده و لذا نیروهای امریکایی مجبور به اعمال یک حلقه امنیتی در منطقه سقوط پهپاد در جاده الشدادی شدند. همچنین روز گذشته انفجارهایی در مجاورت پایگاه نظامی امریکا در روستای «الخضراء» در نزدیکی میدان نفتی العمر در حومه شرقی دیرالزور رخ داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی