صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

هفته پژوهش و فناوری با نمایش پلمب‌های گلی عیلامی و پارچه‌های ساسانی در موزه ملی آغاز شد

قدیمی‌ترین «قلم نی» ایران به نمایش گذاشته شد

زیست‌بوم- موزه ملی دیروز نقبی به آغاز دوره عیلامی زد تا ده‌ها پلمب گلی ۳۲۰۰ ساله کشف شده از تپه تیلینه را برای اولین‌بار پیش چشم شرکت‌کنندگان در ابتدای هفته پژوهش و فناوری قرار دهد. پلمب‌های گلی به گفته جبرییل نوکنده، رئیس موزه ملی، مدیریت تجارت و نقل و انتقال کالا در سه هزار سال پیش را نشان می‌دهد. این یافته‌های فرهنگی که نشان از تجارت بالای ایرانی‌‌ها در ۳ هزار تا ۳ هزار و ۲۰۰ سال قبل دارد تنها شگفتی نمایشگاه هفته پژوهش نبود. پارچه‌های ساسانی کشف شده در غار زل هستیجان هم توجه بسیاری از شرکت‌کنندگان را جلب کرد. پارچه‌‌هایی که «علی ده‌پهلوان»از آنها به عنوان یکی از نتایج شگفت‌انگیز یافته‌های فرهنگی نام برد و از غارت و خروج برخی از این پارچه‌ها در دوره‌های گذشته خبر داد. همچنین باستان‌شناسان در کاوش‌های هستیجان قدیمی‌ترین «قلم نی» ایران متعلق به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی را هم پیش روی مخاطبان امروز گذاشتند. علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۵ آذر ماه از این نمایشگاه دیدن کنند.
همزمان با برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای یکسال گذشته پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، جبرییل نوکنده، رئیس موزه ملی و ذات‌الله نیکزاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه خواستار تقویت بنیه علمی موزه ملی و پژوهشگاه با جذب هیأت علمی شدند. نوکنده جدایی مرکز باستان‌شناسی از موزه ملی را  باعث خروج نخبگان از مرکز باستان‌شناسی دانست و خواستار احیای این حوزه شد. او از برنامه مشترک موزه ملی و پژوهشگاه برای ایجاد گروه پژوهشی با هدف جذب هیأت علمی خبر داد.
ذات الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز نسبت به بازنشسته شدن یک سوم هیأت علمی پژوهشگاه هشدار داد.
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز پژوهش را از جنس آگاهی دانست و گفت: پژوهش باعث می‌شود انسان‌ها نگرانی‌های بی‌معنا رها کنند و همچنین  دغدغه و نگرانی‌های میمون و مبارک را نشان می‌دهد. او شجاعت را ویژگی پژوهشگر عنوان کرد و گفت: پژوهش خط قرمز ندارد.
او گفت: پژوهش درست انسان‌ها را از نگرانی‌های بی‌مورد و بی‌مبنا نجات می‌دهد.
ضرغامی همچنین خطاب به پژوهشگران، گفت: کاری که شما در نشست «کوروش، از افسانه تا واقعیت» انجام دادید، بی‌نظیر بود و من مشابه این موضوع را با این صراحت ندیدم. شما با افراط و تفریط مقابله کردید. چرا که پژوهش بلای جان افراط و تفریط است. او در افتادن با افراط و تفریط را سخت دانست و گفت: زیرا افراط و تفریط قدرتمند است و تریبون و منافع دارد.
او گفت: یک عده کوروش را قبول ندارند. در مقابل برای هفتم آبان ماه برخی‌ها می‌گویند باید یک هفته بزرگداشت برگزار کنیم! همین نشست به ما با شجاعت می‌گوید کوروش چه کسی بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی