صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

9 مرکز از سوی وزارت میراث فرهنگی به فروش صنایع دستی دانشجویان اختصاص یافت

گلایه ها و پیشنهادهای دانشجویان با آقای وزیر

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست‌بوم

برج آزادی دیروز میزبان دانشجویان رشته هنر و صنایع دستی از ۱۰ دانشگاه فعال در این حوزه بود. دانشجویان در برنامه صد منظر‌ خواستار ورود وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موضوع گرانی مواد اولیه و بسترسازی برای ایجاد اشتغال آنها در حوزه صنایع دستی شدند.
محمدرضا وحیدزاده، دانشجوی دکترای دانشگاه شاهد خواستار تمرکززدایی از نمایشگاه صنایع دستی در تهران و ایجاد این نمایشگاه‌ها در سایر استان‌ها شد. او همچنین خواست تا برای ایجاد بازار برای فروش صنایع دستی دانشجویان دیدار‌های ماهیانه با کارآفرینان برگزار شود.
فاطمه محمدی، کارشناس ارشد صنایع دستی دانشگاه علم و فرهنگ، از تأسیس رشته معماری و گروه صنایع دستی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال ۱۴۰۱ در این دانشگاه حرف زد و از وزیر خواست تا دانشجویان این رشته را در نمایشگاه‌‌ها در اولویت قرار دهد. محمدی همچنین خواستار ایجاد نمایشگاه صنایع دستی در مراکز گردشگری در راستای حمایت از دانشجویان شد و پیشنهاد داد برای احیای صنایع دستی فراموش شده اعتبار اختصاص یابد.
«هورا امامی» دانشجوی صنایع دستی دانشگاه سوره حرف‌هایش را از گرانی مواد اولیه شروع کرد و به وزیر میراث‌ فرهنگی پیشنهاد داد این وزارتخانه با شهرداری‌ها و وزارت صمت برای دریافت دورریز صنایع کلان با هدف کاهش قیمت مواد اولیه صنایع دستی تفاهمنامه امضا کنند.
یکی از دانشجویان نگارگری دانشگاه هنر و معماری پارس هم خواستار ورود و گفت‌و‌گوی وزیر با وزارت علوم برای ایجاد مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقطع هنر و صنایع دستی در این دانشگاه شد.
او از کمبود تجهیزات کارگاهی دانشجویان در دانشگاه‌های خصوصی، نبود بازار مناسب و در نهایت تغییر رشته از سوی دانشجویان گفت.
یکی از دانشجویان معماری داخلی سنتی دانشگاه آزاد فرشچیان هم پیشنهاد داد شرایط خرید عمده مواد اولیه صنایع دستی توسط دانشگاه فراهم شود تا دانشجویان با قیمت کمتری مواد را از دانشگاه تهیه کنند.
مهرانه رهنما یکی دیگر از دانشجویان حاضر در برنامه، هزینه‌های یادگیری هنر و صنایع دستی را بالا دانست و پیشنهاد داد برای تأمین هزینه‌های مورد نیاز از بورسیه دانشگاه‌ها و بنیادهای مشابه استفاده شود. او اعتقاد دارد که اگر بنیاد ملی نخبگان برای استعداد‌یابی دانشجویان رشته‌های هنر و صنایع دستی اعتبار اختصاص دهد دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.
او با توجه به محدودیت‌های زمانی پژوهشگاه برای حضور دانشجویان و انجام پژوهش‌های لازم، خواستار اختصاص فضایی خارج از پژوهشگاه برای دانشجویان شد.
نازنین ویلان‌پور، نماینده دانش‌آموزان رشته صنایع دستی مدرسه سرمد در پیشوا، رشته طراحی فرش را ناشناخته دانست و گفت: هیچ کتاب تخصصی‌ای مربوط به رشته فرش در مدرسه به آنها آموزش داده نمی‌شود. او با توجه به تعداد بالای دانش‌آموزان، از فضای کم کارگاه‌ها گله کرد و گفت: مدرسه ما 40 سال پیش ساخته شده و هرگز بازسازی نشده است. این موضوع به گفته ویلان‌پور باعث نگرانی او و  هم‌مدرسه‌ای‌هایش شده است. به دنبال گله‌مندی او از نبود تجهیزات کارگاهی، یکی از حضار تأمین اعتبار برای تهیه تجهیزات مدرسه را بعهده گرفت. ویلان‌پور خواستار حضور دانش‌آموزان و اختصاص غرفه به آنها در نمایشگاه صنایع دستی شد.
یکی از دانشجویان دکترای هنر حاضر در جلسه هم خواستار حفاظت از میراث فرهنگی شد و گفت: برای پژوهش روی مرغ بسم‌الله در بنای تکیه میرفندرسکی از تهران به اصفهان رفته است اما نتوانسته پژوهش دانشگاه را پایان برساند چون تصویر را با گچ‌پوشانده بودند. او گفت: «در این تصویر به دنبال آن بود که ثابت کند مرغ بسم‌الله ریشه در فرهنگ ایران دارد نه عثمانی.» وزیر میراث فرهنگی قول داد که وضعیت این اثر در اصفهان را بررسی کند. ضرغامی همچنین از تلاش‌های وزارت خانه برای تصویب مصوبه‌ها با هدف حمایت از صنایع دستی خبر داد و گفت: «9 مرکز متعلق به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای برپایی نمایشگاه صنایع دستی دانشجویان 10 دانشگاه حاضر در این برنامه اختصاص می‌دهد.» ضرغامی با توجه به هزینه‌ها و گرانی صنایع دستی گفت: خرید صنایع دستی جای کمی در سبد خانوار داد. او بازکردن گره اقتصادی صنایع دستی را در صادرات آن دانست و گفت: باید زیرساخت‌های لازم را برای صادرات صنایع دستی ایجاد کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی