آموزشی

تغییر آزمایشی محتوای درسی «کلاس اولی‌ها» از مهر ۱۴۰۳
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، از تغییر محتوای کتب درسی برخی از کلاس اولی‌ها از مهر 1403، به صورت اجرای آزمایشی محدود و متناسب با شایستگی‌های پایه احصا شده در این سازمان خبر داد.
به گزارش ایسنا، علی لطیفی، در شبکه آموزش سیما اظهار کرد: از مهر ۱۴۰۳ به صورت اجرای آزمایشی و برای تعداد محدودی از
کلاس اولی‌ها محتوای آموزشی جدید و بسته‌های تربیتی و یادگیری متناسب با شایستگی‌های محوری و پایه ارائه می‌شود.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان اعلام کرد
۳۲ مدال جهانی المپیاد علمی حاصل کار دانش‌آموزان نخبه در دو سال
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: دانش‌آموزان نخبه در دو سال اخیر ۳۲ مدال جهانی المپیاد علمی کسب کردند در حالی که در دهه ۹۰، این باشگاه آسیب‌های بسیار دیده بود که منجر به تنزل جایگاه و تأثیر آن شد؛ به نحوی که در چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ فقط ۲۶ مدال جهانی کسب کردیم.
به گزارش ایرنا، سیدرضا حسینی روز شنبه در نشست خبری افزود :
ثبت نام دور جدید المپیادهای علمی دانش‌آموزان از یکشنبه ۱۹ آذر به مدت یک هفته آغاز می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام در سایت وزارت آموزش و پرورش در این رقابت‌ها شرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته تعداد ثبت‌نام کنندگان در مرحله استانی به ۱۱۰ هزار نفر می‌رسید، گفت: ۱۲ هزار نفر برای شرکت در مرحله بعدی و در نهایت ۶۵۰ نفر برای حضور در رقابت‌های ملی انتخاب شدند که میانگین منتخبان رشته‌های چهارده‌گانه بین ۴۰ تا ۵۰ نفر است.
حسینی با بیان اینکه این ۶۵۰ نفر، تابستان سال بعد، با برگزاری آزمون‌ها، در دوره‌های فشرده و دشوار علمی بسیاری شرکت می‌کنند و در نهایت برای حضور در آزمون نهایی شهریور آماده می‌شوند، افزود: دانش‌آموزانی که موفق به کسب مدال طلای این مسابقات شوند، می‌توانند از تسهیلاتی که برای آنان پیش‌بینی شده است، استفاده کنند.

رایزنی برای افزایش تسهیلات
حسینی خاطرنشان کرد :آن دسته از دانش‌آموزانی که به کسب مدال طلا و رتبه‌های برتر در رشته‌های هفتگانه اصلی موفق می‌شوند معاف از کنکورند و به عضویت بنیاد نخبگان درمی‌آیند و می‌توانند از امتیازات و تسهیلات آن استفاده کنند اما دیگر دانش‌آموزان چنین سهمیه‌ای ندارند، زیرا برای برخورداری دیگر رشته‌ها از این تسهیلات، باید فرایند آن به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
از این رو، وزارت آموزش و پرورش در تعامل با وزارت علوم است تا بتواند سهمیه اختصاص‌یافته به المپیادهای نوظهور و دیگر رشته‌ها را برای ورود به دانشگاه افزایش دهد یا سهمیه خاصی برای چنین دانش‌آموزانی قائل شود.

ایران، میزبان مسابقات جهانی المپیاد فیزیک
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه سال آینده ایران میزبان مسابقات جهانی المپیاد فیزیک است، افزود: این مسابقات با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در ایران برگزار می‌شود.وی گفت: جمعیت دانش‌آموزان نخبه یک درصد جامعه دانش‌آموزی است و جمعیت المپیادی‌ها یک درصد جامعه نخبگان مدارس است. تعداد این افراد بسیار کم و استعداد و توانمندی آنان بشدت بالاست؛ از این رو باید فرصت و امکانات ویژه را برای هدایت و حمایت از آنان مهیا کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی