استقبال مخاطبان از فیلم‌های تازه اکران

سینمای ایران در آستانه گیشه هزار میلیاردی

با نگاهی به فیلم‌های پشت خط اکران و در فاصله سه ماه مانده تا پایان سال به نظر می‌رسد تحقق رؤیای سازمان سینمایی برای رسیدن به گیشه هزار میلیاردی سینما دور از دسترس نباشد.

شروع طوفانی فیلم‌های تازه‌اکران و ثبت روز پرفروش آذر
 تکانه‌های اکران فیلم‌های تازه بر آمار و ارقام گیشه، گویای آن است که کنجکاوی‌ها نسبت به واکنش مخاطب به چیدمان تازه اکران بی‌اساس نبوده است. 4 فیلم جدید موفق شدند با جذب حدود ۱۱۰ هزار مخاطب، ۲۸ درصد فروش‌کل سه روز پایانی هفته گذشته را به خود اختصاص دهند. این در شرایطی است که فرایند تبلیغاتی این فیلم‌‎ها هنوز جدی نشده و همچون اغلب آثار سینمای ایران در یک سال اخیر از اطلاع‌رسانی در شبکه‌های تلویزیونی محروم هستند. با وجود این در سومین روز از اکران فیلم‌های تازه رسیده به اکران، سینماها پرفروش‌ترین روز خود را ثبت کردند. جمعه 17 آذر با فروش بیش از 9 میلیارد و 400 میلیون تومان، روز پرفروش سینماها در آذرماه است.  پرمخاطب‌ترین روز سینما همچنان به سه‌شنبه‌های نیم‌بها اختصاص دارد و سه‌شنبه، هفتم آذر با 254 هزار و 854 نفر، پرمخاطب‌ترین روز سینمایی از ابتدای آذرماه بوده است. با توجه به اقبال مخاطبان به فیلم‌های تازه اکران، پیش‌بینی می‌شود در سه‌شنبه پیش رو (21 آذرماه) شاهد تغییرات معنادار در آمار مخاطبان باشیم.  گفتنی است، مجموع فروش سینمای ایران از ابتدای آذر تا هفدهم این ماه به بیش از 87 میلیارد و 114 میلیون تومان رسیده است.
به صف شدن مخاطب برای تماشای ترکیب رضا عطاران و پژمان جمشیدی
در بین فیلم‌های تازه اکران، «ویلای ساحلی» با حضور بازیگرانی همچون رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامین‌فر، با بیش از 83 هزار نفر تماشاگر و فروش 4 میلیارد و 489 میلیون تومان، موفق‌ترین افتتاحیه را دارد و تازه‌ترین ساخته کیانوش عیاری موفق شد بعد از «هتل» خود را به صدر جدول فروش روزانه و هفتگی برساند. «ورود و خروج ممنوع» اولین فیلم سینمای ایران که فیلمسازی با کسوت و پوشش روحانیت آن را کارگردانی کرده و اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا و هادی کاظمی را در ترکیب بازیگران دارد، دومین فیلم پرفروش در ترکیب فیلم‌های تازه‌اکران است. این فیلم در سه روز با بیش از 15 هزار مخاطب به فروش حدود 850 میلیون تومان رسیده است. «مسافری از گانورا» تازه‌ترین نماینده جریان انیمیشن‌سازی سینمایی در ایران با فروش بیش از 6 هزار بلیت در این ایام، سومین فیلم پراستقبال در این جمع است.  این فیلم به کارگردانی احمد علمدار در این سه روز 270 میلیون تومان فروش داشته است. «ضد» دومین فیلم سینمایی امیرعباس ربیعی و نخستین اثر سینمایی او که رنگ پرده را به خود می‌بیند، میزبان 3 هزار و 861 مخاطب بوده و 181 میلیون تومان هم بلیت فروخته است. ضد، یک درام سیاسی است که در بستر التهابات کشور در تابستان سال ۱۳۶۰ می‌گذرد. در این فیلم، نادر سلیمانی، مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند. با وجود استقبال کم‌فروغ از این فیلم در روزهای آغازین اکران، با توجه به کیفیت فیلم و سوژه ملتهب آن انتظار می‌رود به مدد تبلیغات سینه به سینه مخاطب، به مرور استقبال مخاطبان روند صعودی بگیرد.
در جدول فروش هفتگی اما فیلم‌های «هتل» با بیش از 15 میلیارد و 87 میلیون تومان، «ویلای ساحلی» بیش از 4 میلیارد و 489 میلیون تومان(در سه روز)، «فسیل» بیش از 3 میلیارد و 74 میلیون تومان، «بچه زرنگ» بیش از 2 میلیارد و 683 میلیون تومان، «جوجه تیغی» بیش از 2 میلیارد و 255 میلیون تومان، «گیج‌گاه» بیش از 936 میلیون و 800 هزار تومان و «حدود 8 صبح» با بیش از 903 میلیون و 958 هزار تومان فروش به ترتیب در رده اول تا هفتم قرار گرفته‌اند.

در تعقیب رؤیای گیشه هزار میلیاردی
این روزها 15 فیلم روی پرده سینماست و با نزدیک شدن به ایام برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، ترافیک اکران فیلم‌ها بیشتر می‌شود.  
با نگاهی به فیلم‌های پشت خط اکران و در فاصله سه ماه مانده تا پایان سال به نظر می‌رسد تحقق رؤیای سازمان سینمایی برای رسیدن به گیشه هزار میلیاردی سینما دور از دسترس نباشد. در حال حاضر طبق آمار ثبت شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تا ظهر شنبه 18 آذرماه، فروش کل سینمای ایران به 803 میلیارد تومان نزدیک شده و 18 میلیون و 941 نفر نیز تاکنون تماشاگر فیلم‌های اکران‌شده در سینماها بوده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی