905 هزار شغل در سال‌جاری ایجاد شد

ایجاد 143 شغل در هر ساعت

در 264 روز امسال، روزانه 3 هزار و 430 شغل و در 808 روز فعالیت دولت سیزدهم، روزانه 3 هزارو 633 شغل ایجاد شده است

فرزانه پیری
خبرنگار


بنابر داده‌های سامانه رصد ملی اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ابتدای امسال تا روز گذشته، 905 هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت شده که معادل 83.18 درصد از وعده اشتغالزایی یک میلیون و 88 هزار شغل در سال‌جاری محقق شده است.
دولت سیزدهم سالانه ایجاد بیش از یک میلیون اشتغال را وعده داده بود که این آمار در سال گذشته 100 درصد محقق شد و در کنار آن نرخ بیکاری روند کاهشی و نرخ اشتغال روند افزایشی به خود گرفت. امسال نیز از ابتدای امسال تا روز شنبه، 18 آذر سال‌جاری، طبق گزارش سامانه رصد اشتغال  905 هزار و 520 کد ملی در این سامانه ثبت شده است. بر این اساس، در 264 روز امسال، روزانه حدود سه هزار و 430 شغل در کشور ایجاد و در سامانه رصد ملی اشتغال به ثبت رسیده است. به‌طورمتوسط ساعتی 143 شغل در کشور در این مدت ایجاد شده است.

ایجاد دو میلیون و 935 هزار شغل در دولت سیزدهم
مطابق با آمار سامانه‌ رصد در سال 1401، بیش از یک میلیون و 350هزار فرصت شغلی بر اساس کد ملی، نوع شغل، جایی که در آن شغل ایجاد شده، دستگاهی که کمک کرده آن شغل ایجاد شود در این سامانه به ثبت رسید.
در مجموع با احتساب نیمه‌ دوم 1400 که حدود 680 هزار شغل در این سامانه به ثبت رسید و باتوجه به آمار این 264 روز امسال، اشتغال ایجاد شده در دولت سیزدهم از ابتدای مهر سال 1400 تا 17 آذرماه سال 1402، دو میلیون و 935 هزار شغل در دولت سیزدهم طی این مدت ایجاد شده است.
به‌عبارتی روزانه 3 هزار و 633 شغل در کشور طی این مدت ایجاد شده است. به عبارتی به طور متوسط هر ساعت 152 شغل در کشور ایجاد شده است.

نحوه رشد اشتغال ایجادی
نکته قابل‌توجه اینکه، داده‌های سامانه رصد ملی اشتغال با داده‌های مرکز آمار از بازار کار تفاوت دارد. بدین‌گونه که داده‌های مرکز آمار نمونه‌ای و براساس شاخص‌های محدودی به‌دست می‌آیند درحالی‌ که آمار سامانه رصد ملی اشتغال کشور، لحظه‌ای و براساس پارامترهای تعریف شده‌ای رصد می‌شوند.
سامانه ملی رصد اشتغال یکی از سامانه‌های زیرنظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در آن همه خدماتی که دستگاه‌ها در حوزه اشتغال از جمله مشاوره، مجوز، تسهیلات و خدمات ارائه می‌کنند را به‌صورت برخط براساس کد ملی ثبت می‌کنند. این سامانه تنها مرجع اعلام آمار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار است که اشتغال ایجاد شده را براساس ثبت کد ملی افراد در راستای راستی‌آزمایی و جلوگیری از موازی‌کاری ثبت می‌کند.
خدمات اشتغالی که به افراد در این سامانه ارائه می‌شود از طریق سه مرحله موردنظارت و صحت‌سنجی نسبت به مشاغل ایجاد شده مورد بررسی قرار می‌گیرند. به گونه‌ای که کارشناسان و بازرسان در مرحله نخست به کسانی که خدمات دریافت کرده‌اند، پیام ارسال می‌کنند. در مرحله دوم تماس و در مرحله سوم نظارت به‌صورت حضوری و میدانی انجام می‌شود.
در مرحله نظارت میدانی بر اشتغال ایجاد ‌شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارشناسان از محل اشتغال ایجاد شده براساس هویت افراد بازرسی انجام می‌دهند و نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی را به ثبت می‌رسانند تا از این طریق تسهیلات به شاغلان واقعی برای رونق کسب و کارها پرداخت شود و از هرگونه انحراف در تسهیلات جلوگیری شود. این سامانه برای کسب اطلاعات دقیق از ورودی‌ها و خروجی‌ها به بازار کار و میزان اشتغال ایجادی راه‌اندازی شده است تا سیاست‌گذاری‌ها و وضعیت بیکاران و شاغلان مورد بررسی قرار گیرد.

روایت مرکز آمار
گزارش مرکز آمار در تابستان امسال از وضعیت بازار کار نیز مهر تأییدی بر گزارش سامانه رصد اشتغال است، در تابستان امسال نیز نرخ مشارکت اقتصادی به 41.6 درصد و نسبت اشتغال به 38.3 درصد و نرخ بیکاری به 709 درصد رسید. بر اساس این گزارش، در تابستان امسال 906هزار و 799نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شده که این میزان افزایش اشتغال در یک سال، از سال 1390تاکنون بی‌سابقه است.
درباره آخرین وضعیت کاهش نرخ بیکاری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (17 آذرماه) در شورای اداری شهرستان طالقان گفته است که نرخ بیکاری کشور که در دهه ۹۰ بین ۱۱ تا ۱۲ درصد بود که در ۲ سال گذشته به هفت درصد رسیده است. طبق اعلام سید‌صولت مرتضوی، علاوه‌بر این، در 6‌ماهه نخست سال‌جاری رشد اقتصادی کشور به کانال هفت درصد رسیده است.

 

برش

زیست‌بوم ملی اشتغال، کلید تحقق اشتغالزایی
دولت سیزدهم در قالب طرح ملی «زیست‌بوم اشتغال» با هدف ایجاد سالانه بیش از یک میلیون شغل دستگاه‌های متولی را گردهم آورده است تا به بهبود فضای کسب و کار کمک کند در همین راستا از زمانی که روی کار آمد با رفع موانع موجود، انواع خدمات با هماهنگی و همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های متولی از جمله صدور مجوزها، تأمین مالی و تسهیلات، فناوری، زیرساخت و تجهیزات مورد‌تأکید قرار گرفت. در همین راستا نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان متولی در حوزه اشتغال اقدام به راه‌اندازی و تکمیل سامانه رصد اشتغال، سامانه جامع کاریابی، راه‌اندازی میدان کارآفرینی، اطلس الگوهای اشتغال، ارائه مهارت‌ها و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی