صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و نه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و نه - ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

استقبال گرم پوتین از رئیسی در هوای سرد مسکو

دیدار گرم و صمیمانه رؤسای جمهور ایران و روسیه در سرمایی که نمایشگرها از 12 درجه زیر صفر خبر می‌دادند، در کانون توجه رسانه‌های منطقه و جهان نشست. رئیس‌جمهور روسیه در هوای سرد مسکو برای همتای ایرانی خود تدارک ویژه‌ای دیده بود و آنچه به ملاقات‌ صمیمانه دو رئیس‌جمهور در کاخ زیبای کرملین گرما می‌بخشید، عزم جدی دو طرف برای توسعه مناسبات در همه ابعاد بود.
«پوتین» که دو روز پیش از این دیدار به عربستان سعودی و امارات سفر کرده بود، با گفتن اینکه «قصد داشتم پس از این سفرها به تهران بیایم اما میزبان شما در اینجا هستیم»، نشان داد که تعمیق رابطه راهبردی تهران و مسکو، روند رفت و آمد سران دو کشور را از سطح تعارفات معمول فراتر برده و به یک نقطه طلایی در تاریخ روابط ایران و روسیه رسانده است.
هرچند برخی کوشیدند این سخن «پوتین» را از زاویه‌ای عجیب مبنی بر اینکه او از سفر رئیسی به مسکو بی‌اطلاع بوده است، بنگرند و آن را  دستاویزی برای حاشیه‌سازی جدید قرار دهند اما به نظر می‌رسد این اقدام را نمی‌توان فارغ از سیاست قدیمی جریان‌هایی دانست که اولویتشان برای توفیق سیاسی، تخریب رقیب است؛ سیاستی که در قبال دولت رئیسی بویژه در سیاست خارجی با جدیت دنبال شده است.
آیت‌الله رئیسی هنگام بازگشت از مسکو در حالی که از سوی پوتین همراهی می‌شد، با بدرقه همتای روس خود، کرملین را در هوای برفی مسکو ترک کرد و از میزبان خود شنید: «ما همیشه منتظر شما هستیم.»
دقایق پایانی حضور رئیس‌جمهور در مسکو با لبخند رضایتی که در چهره آیت‌الله رئیسی و «پوتین» هویدا بود، همراه شد و نشان داد که رؤسای جمهور دو کشور، نسبت به آنچه در مسیر تقویت مناسبات در همه ابعاد در حال وقوع است، رضایت کامل دارند.
جستجو
آرشیو تاریخی