صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۱۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

ایران در ایران

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خبر داد
هدف‌گذاری کشت ۶ میلیون هکتار گندم در کشور
شیراز/ طرح جهش تولید در دیمزارها و برنامه‌ریزی برای کشت حدود ۶ میلیون هکتار گندم در کشور اجرا می‌شود.
سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر گفت: برنامه‌ وزارت جهاد کشاورزی کشت یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم است. وی افزود: تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار گندم دیم در ایران کشت شده و پیش‌بینی تولید برای استان‌ها ۱۴ میلیون تن محصول است.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: میزان بذور اصلاح شده، بوجاری، فرآوری و ضدعفونی شده‌ای که تا امروز در اختیار کشاورزان قرار گرفته بیش از ۳۸۵ هزار تن است که نسبت به سال گذشته در همین تاریخ بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. سهرابی با اشاره به چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: اجرای این طرح در سطح ۵.۲ میلیون هکتار به استان‌های کشور ابلاغ شده و هم‌اکنون در ۲۴ استان در حال اجراست. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: استان فارس با ۲۵۰ هزار هکتار سطح ابلاغی، یکی از استان‌های مهم در اجرای این طرح است.
توزیع کودهای ریزمغذی
مشاور وزیر جهاد کشاورزی به حمایت‌های این وزارتخانه در اجرای طرح مذکور اشاره کرد و گفت: تأمین بذرهای اصلاح شده‌ یارانه‌دار و تهیه و توزیع کودهای بذرمال و ریزمغذی از جمله اقدامات صورت گرفته است.
سهرابی پرداخت تسهیلات خرید ادوات دنباله‌بند با نرخ سود ۴ درصد، آموزش‌ کشاورزان و بازدیدهای میدانی مزارع آنها را از دیگر برنامه‌های حمایتی در اجرای این طرح‌ عنوان کرد. وی افزود: این پروژه‌ در سطح وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حال اجراست و اثرات بسیار خوبی در سال گذشته داشته است و قطعاً در سال‌ جاری نیز خواهد داشت.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت گندم در ایران به طور معمول تا اواسط دی‌ماه ادامه دارد، گفت: توصیه ما به کشاورزان استفاده از بذر اصلاح شده و مصرف کودهای شیمیایی به میزان متعادل است ضمن اینکه از خطی‌کارهای مجهز به کودکار، بذرکار نیز استفاده کنند.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، فارس را یکی از استان‌های مهم در تولید محصولات استراتژیک کشور دانست و گفت: سال گذشته استان فارس با خرید بیش از یک میلیون تن گندم رتبه‌ سوم کشور را در خرید تضمینی محصول به خود اختصاص داد که امیدواریم بتوانیم ضمن حفظ پایداری تولید و خرید سال گذشته، شاهد جهش تولید در سال زراعی جاری باشیم.

زیان کشاورزان خوزستان از واردات بی‌موقع ذرت دانه‌ای
اهواز / مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان گفت: واردات بی‌موقع ذرت دانه‌ای هنگام برداشت محصول در استان، زیان بسیاری به کشاورزان ذرت‌کار تحمیل کرده است.
 به گزارش ایرنا، محمد قاسمی نژاد افزود : متأسفانه واردات بی رویه ذرت دانه‌ای بازار استان را اشباع کرده و تداوم این امر باعث می‌شود تولید داخلی به تدریج برچیده شود.
وی ضمن انتقاد از این موضوع گفت: با آغاز برداشت ذرت دانه‌ای در استان، ذرت وارداتی نیز از طریق بندر امام خمینی (ره) ترخیص و وارد بازار می‌شود این در حالی است که با وجود آب و خاک حاصلخیز، امکان تأمین حدود یک میلیون تن از نیاز ذرت با تولید داخلی وجود دارد. قاسمی نژاد با بیان اینکه واردات محصول توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، اظهارکرد: می توان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی این موضوع را مدیریت کرد تا هنگام برداشت محصول داخلی، ذرت وارداتی ترخیص نشود.

سیستان و بلوچستان رکورددار نرخ موالید
زاهدان / نرخ موالید در سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱ برابر با ۳.۹ فرزند به ازای هر خانم بوده است.
«محمدکاظم مؤمنی»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای بیشترین نرخ موالید در کشور است، گفت: فرزندآوری در فرهنگ مردم استان بسیار ارزشمند و نشانه‌ای از خوشبختی و کمال محسوب می‌شود. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: طی سال 1401 در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 39 هزار زایمان در بیمارستان‌های زیرپوشش این مجموعه صورت گرفته است. مؤمنی با اشاره به ماده 49 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: براساس این قانون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به ارتقای مهارت مامایی کشور و افزایش تعداد ماماهای فعال در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها به طرق مختلف از جمله تعهد خدمت است.

جستجو
آرشیو تاریخی