صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۱۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

از طرح ۲ خطه‌سازی مسیر ریلی بافق - ارژنگ تا جاده یزد به طبس

استان یزد میراث دار 650 طرح نیمه تمام

ایران زمین/ در استان یزد ۶۵۰ طرح نیمه تمام احداثی و توسعه‌ای وجود دارد که شامل طرح‌‌های ملی و استانی است و براساس برآوردهای انجام شده ۶۷۰ هزارمیلیارد ریال برای تکمیل و بهره‌برداری این طرح‌ها نیاز است.
جدای از هزینه لازم برای تکمیل این طرح‌ها، هرچه برعمر این طرح‌های نیمه تمام  افزوده می‌شود استهلاک مصالح و هزینه‌های جبران نیز افزایش می‌یابد. برخی از طرح‌هایی که در مدت زمان تعیین شده، تکمیل و بهره‌برداری نشده‌اند، با فرسودگی سازه، مصالح و ماشین‌آلات مواجه می‌شوند و همچنین افزایش هزینه‌های تکمیل طرح نیز از دیگر تبعات منفی  طولانی شدن آنها به شمار می‌رود.  در برخی مواقع نیز به‌دلیل اجرای طرح در مدت زمان طولانی با تغییر برخی آیین‌نامه‌ها و مقررات، برای تکمیل آنها مشکلاتی ایجاد شده و یا اجرا و اتمام برخی از آنها دیگر فاقد توجیه می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد به ایرنا گفت: طرح‌های نیمه تمام یزد در دو گروه استانی و ملی است و هر طرحی ملاحظات خودش را دارد و می‌تواند مشتمل بر چند طرح یا زیرطرح باشد که براین اساس از لحاظ تعداد همیشه مغایرت وجود دارد و همچنین برخی از طرح‌ها مستمر هستند که هر ساله برای ارائه خدمات باید تأمین اعتبار شوند و پایانی بر آنها متصور نیست و تا زمانی‌که جامعه هدف نیاز داشته باشد این نوع طرح‌ها ادامه دارد.
«مجید دهقانی زاده» افزود: اینکه صدها یا هزاران طرح نیمه تمام وجود دارد، بخش عمده آنها در راستای خدمت به جامعه هدف است اما طرحی که از جنس ساخت و ساز پروژه در یک محدوده زمانی مشخص است، طولانی شدن و نیمه تمام ماندن آنها یک دغدغه جدی در نظام برنامه‌ریزی و بودجه برای مسئولان در سطوح مختلف است و باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که در یک بازه زمانی معقول شروع شده و خاتمه یابند.
وی در خصوص برخی طرح‌های شاخص نیمه تمام استان گفت: طرح ۲ خطه‌سازی مسیر ریلی بافق - ارژنگ از جمله این طرح‌ها است که حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است، بهره‌برداری از این خط، تأثیر اساسی روی حمل و بار مسافر کشور دارد و می‌تواند اتفاق‌های بزرگی را در اقتصاد ملی و استان رقم بزند. دهقانی‌زاده اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح سرعت حرکت قطارهای مسافربری تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد و ضمن به حداقل رساندن توقف قطارهای باری، سرعت سیر این قطارها را تا ۱۲۰ کیلومتر افزایش می‌دهد.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد یکی دیگر از طرح‌های نیمه تمام در استان را خط ریلی یزد - اقلید بیان کرد و گفت: این طرح حدود ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تأمین اعتبار سال آینده افتتاح می‌شود.
دهقانی‌زاده اعتبار مورد نیاز برای کل این طرح را ۱۶۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: برای بهره‌برداری از فاز یک این طرح ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. جاده یزد به طبس از مهم‌ترین مسیرهای حمل و نقل مسافر و بار کشور است که به دلیل تردد زیاد وسایل نقلیه به خصوص خودروهای سنگین حمل بار معادن و صنایع اهمیت دارد؛ حوادث رانندگی این جاده هرساله باعث مرگ تعداد قابل توجهی از شهروندان می‌شود، طرح ۲ بانده کردن آن که از مصوبات سفر رهبرمعظم انقلاب است، با گذشت سال‌ها هنوز تکمیل نشده است.   وی یکی دیگر از طرح‌های مهم استان را رینگ آب شهری یزد بیان کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و اکنون ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن ۲ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تأمین اعتبار ظرف ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی یکی دیگر از طرح‌های نیمه تمام استان در حوزه فرهنگی را تالار مرکزی یزد بیان کرد و گفت: اکنون این طرح ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل آن به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جستجو
آرشیو تاریخی