صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۱۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

متقاضیان ون‌های مخصوص معلولان در سامانه «همیار» ثبت درخواست کنند

اختصاص خودروهای «ون» به معلولان اصفهانی

ایران زمین / سالهاست که معلولان شهر اصفهان با مشکلات بسیاری در حمل و نقل عمومی مواجه بوده و اغلب آنها بدلیل سختی رفت‌وآمد وعدم استفاده از تاکسی، اتوبوس، بی.آر.تی و مترو، مجبور به انزوا و خانه‌نشینی شده اند. حال پس از گذشت 10 سال چشم‌انتظاری، پنج خودروی «ون» با طراحی ویژه به معلولان اختصاص پیدا کرده تا شاید بخشی از مشکلات و نواقص شبکه حمل و نقل شهری برای این قشر جبران شود.
طبق گفته «علیرضا ابراهیمیان» عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران آسیب‌های نخاعی حانا، «زنجیره سفر معلولان از در منزل، گذر از معابر و کوچه‌ها تا رسیدن به معبر اصلی در صورت مناسب بودن پیاده‌روها و اتصال خیابان تا رسیدن به شبکه حمل و نقل بسیار طاقت‌فرسا بوده و شرایط دسترسی به ایستگاه اتوبوس و تاکسی برای تمامی معلولان بخصوص معلولان جسمی -حرکتی(ویلچرنشین) مهیا نیست. ما در این زمینه یک حلقه مفقوده داشتیم که افراد معلول شدید و خیلی شدید از ناحیه گردن نمی‌توانستند از سایر ناوگان حمل و نقل استفاده کنند که خوشبختانه این مشکل برطرف شد. در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد پنج دستگاه خودروی ون کم بوده و این مهم نیاز به چندین برابر شدن دارد. درهمین راستا از شهرداری اصفهان انتظار داریم حمل‌ونقل را ابتدا رایگان در اختیار معلولان قرار داده و پس از تعامل رانندگان آموزش دیده با این افراد، خدمات از در منزل ارائه داده شود.»
جلب رضایتمندی معلولان
«ابوالفضل قربانی» رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی اصفهان به ایرنا گفت: «ما در قدم اول برای معلولان شدید و خیلی شدید که بتوانند نیازهای درمانی خود را برطرف کنند تعدادی «ون» با سرمایه شهرداری تجهیز کرده‌ایم که دارای امکاناتی همچون بالابر و تخت مورد نیاز معلولان و امکانات اورژانسی در خودرو است و از این پس متقاضیان باید درخواست خود را در سامانه‌ای که تهیه شده ثبت کنند. وی با اشاره به اینکه در آینده تعداد ون‌ها باید افزایش پیدا کند به شکلی که رضایتمندی این قشر را فراهم کند، گفت: این رویداد از خواسته‌های مدیریت شهری و رأی کمیسیون حمل و نقل بود که به مناسبت روز جهانی معلولان در سال‌جاری به تصویب رسید.
طبق گفته «اعظم ثابت» دبیر کارگروه مناسب‌سازی بهزیستی در شهرستان اصفهان؛ «در استان اصفهان ۲ هزار و ۵۰۰ معلول شدید و خیلی شدید وجود دارد که این خودروها براساس اولویت استفاده در حال حاضر به این افراد اختصاص یافته است اما درخواست افزایش تعداد ون‌های ویژه معلولان و سالمندان نیز مطالبه شده که بستگی به استقبال خود معلولان و استفاده از این خودروها دارد.»
«همیار» سامانه حمل و نقل معلولان
آنگونه که «محمد پرورش» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان می‌گوید: سازمان تاکسیرانی اصفهان که اکنون متولی جا‌به‌جایی معلولان در شهر اصفهان شده است، برای سهولت درخواست معلولان برای جابه‌جایی سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه «همیار» طراحی کرده است که این سامانه نخستین سامانه حمل و نقل معلولان اصفهان است، به این طریق که فرد معلول نرم‌افزار آن را روی گوشی نصب کرده و هر روز فرصت دارد تا قبل از ساعت ۱۸ عصر درخواست خود را ثبت کند و رانندگان از طریق مکان‌نمایی که در اختیار دارند مسیر فرد را برای روز بعد برنامه‌ریزی کرده و سپس فرد را سوار می‌کنند و به مقصد می‌رسانند.

جستجو
آرشیو تاریخی