احداث 10 مجتمع جدید شیرین‌سازی آب دریا با ظرفیت بیش از ۳۵ هزار مترمکعب

پوشش 90 درصدی آب شرب پایدار در هرمزگان

شیما جهان بخش
خبرنگار


اجرای طرح‌های بزرگ پایداری آب در شهرها و روستاهای هرمزگان در دولت سیزدهم به نقطه امیدوارکننده‌ای رسیده است. حالا مردم این استان منتظرند وعده استاندار مبنی بر اینکه «تا پایان دولت سیزدهم سطح پوشش آبرسانی پایدار استان به بالای 90 درصد خواهد رسید» محقق شود و دیگر آنها در گرمای جانفرسای استان با تنش آبی مواجه نشوند. آن طور که مسئولان هرمزگانی اعلام کرده‌اند در حال حاضر ۳۵ درصد منابع آبی استان از طریق آب شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود و این استان برای گذر از تنش‌های آبی هیچ راهی جز توسعه آب شیرین‌کن‌ها ندارد.
 بهره‌مندی ۱۵۰ روستا از آب آشامیدنی پایدار
«عبدالحمید حمزه‌پور» مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان در گفت‌و‌گو با «ایران» از افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها در استان خبر داد و اظهارداشت: استفاده از آب شیرین‌کن‌ها به دلیل همجواری استان با دریا به عنوان یک ظرفیت تأمین پایدار مطرح است. از این رو دولت با هدف رفع مشکل کم آبی توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها در استان را اولویت قرار داده و برای خرید تضمینی آب تولید شده از سرمایه‌گذاران اعتبارات لازم را پیش‌بینی کرده است.
وی از احداث 10 مجتمع جدید شیرین‌سازی آب دریا با ظرفیت بیش از ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز خبر داد و گفت: این سایت‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شود و با بهره‌برداری کامل آن، ۱۵۰ روستا از آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند می‌شوند.
 این مقام مسئول با اشاره به اینکه حداقل ۵۰ درصد این سایت‌های آب‌شیرین‌کن تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: در حال حاضر بیش از 42 سایت آب‌شیرین‌کن با ظرفیت بیش از220 هزار مترمکعب تولید آب در شبانه‌روز در استان فعال بوده و ۳۵ درصد آب مصرفی استان را تأمین می‌کند.
وی اضافه کرد: با وجود همه مشکلات اعتباری زیرساخت‌های آب جزو اولویت‌های محوری استاندار بوده است. در این راستا با هدف تأمین آب حدود 100 روستا که دچار تنش آبی بوده‌اند در قالب طرح جهاد آبرسانی، اعتباری بیش از یک هزار و 100 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی تأمین شده است. همچنین از محل اعتبارات ملی هم 8 طرح بزرگ آبرسانی در شهرهای بستک، میناب، قشم، رویدر بندرخمیر و شهرهای شمال بندرعباس تعریف شده است.
حمزه‌پور یادآورشد: بزرگ‌ترین پروژه‌های رفع تنش آبی هرمزگان مربوط به شهرستان میناب با 75 درصد پیشرفت فیزیکی، رویدر بندرخمیر و روستاهای مسیر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی، آبرسانی به بستک، جناح و روستاهای مسیر با 31 درصد پیشرفت، آبرسانی به شمال بندرعباس و مناطق تحت پوشش آبفا در قشم است.
۱۰۰ درصد آب آشامیدنی جزایر را آب شیرین‌کن‌ها تأمین می‌کنند
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان مناطق دارای تنش آبی قشم را به عنوان یک اولویت دانست و گفت: قرار است با افتتاح آب‌شیرین‌کن 4 هزار مترمکعبی «باسعیدو» در جزیره قشم مشکل دیرینه این جزیره برطرف شود و اهالی آن به آب پایدار دست پیدا کنند. همچنین برای تأمین آب آشامیدنی بخش مرکزی قشم هم در حال انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذار برای وارد مدار شدن 5 هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن هستیم.
حمزه‌پور به اجرای طرح‌های آبرسانی در سیریک هم اشاره کرد و گفت: این شهرستان هیچ دسترسی به دریا ندارد و در ادوار گذشته از دشت راونگ میناب تأمین آب می‌شد اما در حال حاضر درتلاشیم با وارد مدار کردن آب‌شیرین‌کن زیارت، نیاز آبی شهرها و روستاهای سیریک را نیز تأمین کنیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد آب آشامیدنی جزایر مسکونی این استان از محل آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود، گفت: شهرستان قشم به عنوان یکی از بزرگترین جزایر خلیج‌فارس، هیچ منبع آبی ندارد و تنها امید مردم آب‌شیرین‌کن‌ها هستند. در حال حاضر ۵۰ روستا و ۳ شهر این جزیره از محل آب‌شیرین‌کن مپنا آبرسانی می‌شوند. عملیات احداث آب‌شیرین‌کن ۴ هزار مترمکعبی باسعیدو واقع در غرب جزیره هم به پایان رسیده و به صورت آزمایشی وارد مدار تولید شده است. با وارد مدار شدن ظرفیت کامل این سایت، نیاز آبی ۱۳روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم غرب جزیره قشم برطرف خواهد شد.
وی همچنین به پایداری وضعیت آب شهر سوزا در جزیره قشم اشاره کرد و گفت: مشترکان این روستا از طریق سایت شیرین‌سازی واقع در همین شهر تأمین آب می‌شوند که پیش‌تر به دلیل فرسودگی تأسیسات، تولید آن به حداقل رسیده بود اما با پیگیری‌هایی که انجام شد، در اواخر تابستان امسال ظرفیت این آب‌شیرین‌کن افزایش یافته و در حال حاضر در شبانه‌روز 2 هزار مترمکعب آب دریا، نمک‌زدایی و وارد شبکه آبرسانی شهری می‌شود.
حمزه‌پور ادامه داد: همچنین ۱۰۰ درصد آب شهرهای بزرگ همچون بندرلنگه، کنگ، سیریک و قشم و ۵۰ درصد شهر بندرعباس نیز از محل سایت‌های آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود.
 این مقام مسئول تصریح کرد: استان هرمزگان باتوجه به خشکسالی‌های پی در پی و همچنین پایین رفتن آب‌های زیرزمینی و کاهش آب سدها، سال‌های متمادی با مشکل کم آبی مواجه بوده و در حال حاضر تأمین آب تنها از طریق توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها ممکن است. از دولت و سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم تا در خصوص تخصیص بودجه برای خرید تضمینی آب از سایت‌های آب شیرین‌کن نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشد.
مشکلات تأمین آب برطرف خواهد شد
«مهدی دوستی» استاندار هرمزگان با اعلام اینکه مشکلات تأمین آب آشامیدنی استان تا پایان دولت سیزدهم به کمتر از۱۰ درصد خواهد رسید، اظهار داشت: با حمایت‌های دولت و تخصیص بودجه‌های مناسب در حال حاضر ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های هرمزگان ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
استاندار هرمزگان افزود: در حال حاضر ۲۳۴ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن در استان در حال ساخت است که منطبق با برنامه زمان‌بندی تا پایان سال 1403 به بهره‌برداری خواهد رسید.
 دوستی با تأکید بر سیاست دولت در تأمین آب مورد نیاز مردم استان اظهار داشت: با دستور رئیس جمهور، عملیات اجرایی بزرگترین آب شیرین‌کن غرب استان در شهرستان پارسیان آغاز شده و بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید. قرار است این طرح در فاز نخست روزانه یکصد هزار مترمکعب آب شیرین تولید کند. این طرح علاوه بر تأمین آب آشامیدنی مردم منطقه، یکی از طرح‌های زیرساختی منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان است که موجب می‌شود دیگر صنایع نیز با فراغ بال به سرمایه‌گذاری در این منطقه بپردازند.

جستجو
آرشیو تاریخی