تینا میرکریمی
نویسنده و کارگردان
سینمای مستند هر روز مشتاقان بسیاری پیدا میکند؛ شاخهای جذاب در فیلمسازی که این روزها طرفداران بسیاری در دنیا پیدا کرده و همین موضوع بسیاری را به ساخت آثاری خلاقانه در این زمینه تشویق کرده است. تا جایی که میدانم بسیاری از فیلمسازان این حوزه هم چون من با بودجههای شخصی فیلمسازی میکنند، تعدادی موفق به فروش فیلم خود میشوند و بخشی از سرمایه خود را باز مییابند و بسیاری دیگر نیز موفق به بازگشت سرمایه خود نمیشوند و همین موضوع مسیر فیلمسازیشان را با مشکلاتی روبهرو میکند.بسیاری از سرمایهگذاران میگویند به دلیل عدم بازگشت سرمایه از همکاری با فیلمسازان مستند معذور هستند، اما مگر سرمایه بسیاری از فیلمهای سینمای داستانی بازگشتی دارد؟ بسیاری از این فیلمها که با بودجههای فراوان ساخته میشوند، دیده نمیشوند و از داستانهای ضعیف رنج میبرند. حال آنکه سینمای مستند این روزها اعتبار فراوان یافته و تماشاگران بسیاری را با خود همراه کرده است. فکر میکنم وقت آن رسیده است تا سرمایهگذاران و مدیران مراکز دولتی مختلف، نگاهی متفاوت به سینمای مستند داشته باشند و در سادهسازی فرایند تولید آثار یاریگر فیلمسازان باشند.
| بخشی از صحبت های نویسنده و کارگردان مستند «خیالباز» بامهر