صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

اجرای «دلِ تَودار» به یاد اسعد بختیاری در قلعه جونقان
میدیا فرج‌نژاد در صفحه اینستاگرامش از انتشار تازه‌ترین اثر از پروژه «تار و تاریخ‌» با عنوان «دل تودار» خبر داده که با محوریت موسیقی بختیاری ساخته و اجرا شده است. او در این باره نوشته است: «نیازی نیست حتی به شهرکرد یا استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده باشید تا نام سردار اسعد بختیاری را شنیده باشید؛ مردی بسیار توانا، فرمانده‌ای بی‌نظیر که اصفهان را فتح کرد و شخصاً فرماندهی سواران بختیاری را در فتح تهران و احیای مشروطیت داشت. قلعه جونقان به دستور او ساخته شد، قلعه‌ای با معماری بسیار متفاوت و جذاب که دعوتتان می‌کنم برای دیدنش به جونقان بروید. یکی از شاخصه‌های قوم بختیاری موسیقی و ادبیات آن است، به قدری زیبا و شنیدنی است که با هر بار شنیدن نغماتشان منقلب می‌شوید. من به واسطه علاقه‌ای که داشتم از کودکی شنونده این نغمات بودم اما برای تألیف آثاری در حوزه موسیقی بختیاری از توصیه‌های بسیاری از هنرمندان آن خطه استفاده کردم تا هم شعر و هم موسیقی ادای دینی باشد به سال‌هایی که از این نغمات لذت بردم.

«مضطر» رونمایی می‌شود
حسن روح‌الامین در صفحه اینستاگرامش از رونمایی جدیدترین اثرش خبر داده است. عنوان این اثر«مضطر» است که مراسم آن شانزدهم تا هجدهم آذرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در چیذر، آستان مقدس امامزاده علی‌اکبر(ع) برگزار می‌شود.

خانواده کامکارها این روزها به چه فعالیتی مشغول هستند؟
اعضای گروه شناخته‌شده موسیقی کامکارها در صفحات شخصی خود از فعالیت این روزهای خود خبر داده‌اند. ارسلان کامکار قطعه‌ای (کردی- فارسی) با عنوان «فوگاتو» از ساخت‌هایش در آلبوم «افسانه سرزمین پدریم» را منتشر کرده که مربوط به سال 1367 است. بیژن کامکار نیز از چاپ پنجم کتاب «دف» خبر داده است. اردشیر کامکار هم قرار است چهارشنبه 15 آذرماه در پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان، نشست تخصصی «شیوه نوین کمانچه‌نوازی» برگزار کند.
 اسماعیل امینی در صفحه اینستاگرامش، پوستر مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل را منتشر کرده است. این مراسم 15 آذرماه در مجتمع فرهنگی هنری فدک با حضور علی نصیریان، داریوش مؤدبیان، اسماعیل امینی، فرهاد قائمیان و اتابک نادری برگزار می‌شود.

بین ما همزبانان مرزی نیست
محمدکاظم کاظمی با انتشار تصاویری از نشست برنامه «عصر تجربه» که 8 و 9 آذر در اصفهان برگزار شد، نوشته است، «به عنوان یک شاعر مهاجر، میهمان برنامه «عصر تجربه» بودم که همراه بود با کارگاه شعری با حضور شاعران ایرانی و مهاجر در اصفهان. دست‌اندرکاران گفته بودند که یک علت این انتخاب، همین جو و فضایی است که در ایران علیه مهاجران افغانستان ایجاد شده است و روز بعد، در برنامه «به ساعت اصفهان» هم دیدم که موضوع «افغانستان» یکی از موضوع‌های بخش ویژه این جشنواره فصلی بوده است. اصفهان یکی از کانون‌های تجمع مهاجرین افغانستان است و خانه ادبیات مستقل افغانستان در آنجا فعال است... باید قدردان همه عزیزان باشم، کسانی که نشان می‌دهند بین ما همزبانان مرزی نیست.

چه برسر اخراجی‌ها آمد؟
 مسعود ده‌نمکی با انتشار تصویری به حذف بخش‌هایی از فیلم اخراجی‌های 1 اشاره داشته و دراین باره نوشته است: «بخش‌هایی از اخراجی‌های۱ در نسخه اکران نبود البته بعد از قاچاق گسترده فیلم، تهیه‌کننده خواست اخراجی‌های یک و نیم را به اکران برساند که ارشاد مخالفت کرد. همین نسخه هم قاچاق شد که بازی بازیگرانی چون مریلا زارعی و لیلا بلوکات در این بخش حذف شد.

«توافق‌نامه» روی صحنه
 پژمان بازغی ویدیویی از تیزر نمایش توافق‌نامه را منتشر کرده که در توضیح آن آمده است: «نمایش «توافق‌نامه» بزودی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود. نویسنده این اثر فیلیپ کلودل با ترجمه شهلا حائری و کارگردانی کورش سلیمانی و بازیگران این نمایش بهنام تشکر، کورش سلیمانی و رامین ناصر‌نصیر هستند.»

جستجو
آرشیو تاریخی