صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

ادعای مالکیت، بلای جان جنگل‌های فتاتو شد

فروش میراث طبیعی با نسق قدیمی به افراد غیربومی

زیست‌بوم/ جنگل‌های فتاتو در شهرستان خمام گیلان بر اساس برگ تشخیص سال ۱۳۵۲ متعلق به دولت است؛ بخشی از آخرین لکه‌های باقی‌مانده از جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی و از توسکاستان‌های قشلاقی حاشیه دریای کاسپین در گیلان. به گفته سرپرست اداره منابع طبیعی خمام، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران مالکیت این اراضی را ثبت کرده است. جنگل‌های فتاتو در شهریور ماه 1391 به ثبت ملی رسید.
علی کاشفی یکی از مشکلات جنگل‌های فتاتو را ادعای مالکیت اراضی توسط برخی از افراد بومی اعلام می‌کند و به ایسنا می‌گوید: «با توجه به اینکه عمده اسناد مطرح شده و فروشنامه‌ها، براساس نسق‌های قدیمی بوده و این نسق‌ها فاقد حدود اربعه است، متأسفانه برخی از سودجویان با دستاویز کردن همین موضوع اقدام به فروش اراضی ملی به افراد غیربومی می‌کنند و افراد ناآگاه که اقدام به خرید این اراضی می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند.»
کاشفی، هر درخت را به منزله یک ریه تنفسی می‌داند و می‌گوید: حفظ هر کدام از گونه‌های جنگلی به مثابه حفظ جان انسان‌هاست و لذا باید در حفاظت و حراست از جنگل‌ها آگاهی و حساسیت داشته باشیم.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خمام، با اشاره به وجود بخشی از جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی در منطقه «فتاتو» می‌گوید: جنگل‌های فتاتو که حدود ۴۸۰ هکتار وسعت دارد، ثبت ملی شده است. این جنگل‌ها از گونه‌های پهن برگ هیرکانی محسوب می‌شوند و بسیار ارزشمند هستند.
کاشفی با بیان اینکه جنگل‌های فتاتو از سه طرف به شهرستان‌های رشت، بندرانزلی و خمام متصل است، می‌گوید: موقعیت جغرافیایی شهرستان موجب شده راه در رو برای قاچاقچیان چوب فراهم شود که اهمیت اقدامات حفاظتی و پایش مستمر عرصه‌ها توسط نیروهای جنگلبان را دوچندان می‌کند.
او از تشکیل ۱۲ فقره پرونده تخلف با محوریت تصرف اراضی ملی حاشیه جنگل فتاتو از ابتدای سال تاکنون خبر می‌دهد و می‌گوید: ۹ فقره پرونده نیز با موضوع رفع تصرف اراضی حاشیه تالاب انزلی در دست بررسی است.
سرپرست اداره منابع طبیعی خمام، با اشاره به موقعیت مکانی اراضی محدوده جنگل فتاتو و نزدیکی آن به ساحل، یادآوری می‌کند: افراد ناآگاه که اقدام به خرید این اراضی می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند.
وی با بیان اینکه جنگل‌های فتاتو با اراضی کشاورزی و عمدتاً شالیزاری احاطه شده است، می‌گوید: چهار روستا دور تا دور جنگل فتاتو را گرفته و گاهاً شاهد برخی تصرفات توسط مردم محلی هستیم؛ البته با همکاری دهیاران و اجرای گشت‌های حفاظتی، با هرگونه تصرف اراضی ملی اعم از جنگل و تالاب مقابله می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی