صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

روایت کودکان بی‌دفاع و محبوس فلسطینی

علی‌الله سلیمی
نویسنده و منتقد ادبی

تاریخ و فرهنگ فلسطینیان هیچ‌گاه ظلم و ستم وارد شده به کودکان فلسطینی توسط اشغالگران صهیونیستی را فراموش نخواهد کرد، چرا که دهه‌های متمادی است که غاصبان سرزمین مقدس فلسطین به بهانه‌های اغلب پوچ و واهی، کودکان مظلوم فلسطینی را دستگیر و زندانی می‌کنند و در دوران اسارت این اسیران کوچک هم از وارد کردن هیچ‌گونه شکنجه و انواع آسیب‌های روحی و جسمی به این کودکان بی‌پناه دریغ نمی‌کنند.
بسیاری از این کودکان در سکوت مجامع حقوق بشری و تشکّل‌های حمایت از حقوق کودکان، سال‌های زیادی از عمر خود و در واقع دوران کودکی و حتی نوجوانی خود را پشت میله‎های زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری می‌کنند و متأسفانه در هیچ مجمع و دادگاهی برای دادخواهی این زندانیان کوچک و بی‌پناه پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود و به این شکل، رفتارهای وحشیانه صهیونیست‌ها روز به روز خشن‌تر و غیرانسانی‌تر می‌شود. تنها افق روشن در این میان، تألیف برخی آثار و کتاب‌های تحقیقی و پژوهشی در خصوص کودکان زندانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است که انتشار آنها، نوری به زوایای تاریک زندان‌های مخوف رژیم صهیونیستی می‌تاباند و حقایقی را روشن می‌کند که پیش از این اشغالگران قدس سعی در انکار و کتمان آن داشته‌اند.
یکی از این کتاب‌ها، اثری با عنوان «کودکی به تاراج رفته» با عنوان فرعی: سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای حبس کودکان فلسطینی، نوشته «کارین کوک» با ترجمه صائب کریمی است که انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی این اثر تحقیقی را برای روشنگری بیشتر در خصوص وضعیت کودکان زندانی در زندان‌های صهیونیست‌ها منتشر کرده است. مطالب بخش‌های مختلف این کتاب که توسط سه نویسنده‌ اروپایی، عرب و یهودی نگاشته شده، از جمله آثار منصفانه‌ای به شمار می‌رود که در زمینه‌ نقض قوانین کنوانسیون‌های حقوق بشری توسط رژیم صهیونیستی نوشته شده است. نویسندگان این اثر از استادان دانشگاه و فعالان در زمینه‌ دفاع از حقوق فلسطینیان هستند.
نکته‌ بارز این کتاب، اتکای آن بر مشاهدات میدانی است، به گونه‌ای که نویسندگان از نزدیک شاهد جنایات و قانون‌شکنی‌های رژیم صهیونیستی بوده‌اند. همین موضوع، تمایز اصلی اثر فعلی با آثار مشابه است. مصاحبه‌های مستقیم با نوجوانان قربانی رژیم صهیونیستی، نکاتی تأمل‌برانگیز را برملا می‌سازد. کتاب «کودکیِ به تاراج‌ رفته» وضعیت دادگاه‌ها، زندان‌ها و وکلای فلسطینی کودکان زندانی را هم موشکافانه به تصویر می‌کشد. کتاب حاضر از سه بخش تشکیل شده است؛ بخش اول که مشتمل بر چهار فصل است، چهارچوبی برای درک سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال بازداشت‌شدگان سیاسی، به ویژه کودکان ارائه می‌کند. در فصل اول از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه کودکان زندانی پرده برمی‌دارد و در فصل دوم با توجه به تلاش اسرائیل برای کنترل زمین، منابع طبیعی و اقتصاد، به نظام کنترلی‌ای که این رژیم غاصب در کرانه‌های باختری و نوار غزه ایجاد کرده است پرداخته می‌شود. در فصل 3 هم درک گسترده‌تر و دقیق‌تری از نظام کنترلی رژیم صهیونیستی ارائه می‌شود. همچنین فصل چهارم از بخش اول هم استانداردهای بین‌المللی مربوط به زندان و رفتار با کودکان زندانی را مطرح می‌کند. در بخش دوم با تمرکز بر داده‌هایی که از کودکان دستگیر شده در کرانه‌ باختری در دسترس است، تجربه‌های واقعی این کودکان از زمان دستگیری تا آزادی‌شان از زندان مطرح می‌شود و بخش سوم با عنوان«تحلیل و نتیجه‌گیری» در چهار فصل: خشونت و تبعیض دولتی، تأثیرات اجتماعی و روانی زندان و شکنجه، افسانه‌ها و سیاست- بنیاد مصونیت اسرائیل و فصل پایانی «نتیجه‌گیری» به تفصیل دلایل ریشه‌ای بازداشت و زندانی کردن کودکان از سوی رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کند. از نکات قابل توجه در این کتاب، نوع اتهام کودکان فلسطینی زندانی است که جای تأمل بسیار دارد.
حیرت‌انگیز است که طبق تخمین بخش فلسطینیِ سازمان بین‌المللی دفاع از کودکان، 95 درصد از کودکان دستگیرشده فلسطینی طی سال‌های 1999 و 2000 با یک اتهام روبه‌رو بوده‌اند؛ پرتاب سنگ! کتاب حاضر تأکید می‌کند که لزوم تناسب مجازات با جرم از جمله اصول پذیرفته‌شده در تمامی قوانین شرعی و عرفی داخلی و بین‌المللی است اما باورکردنی نیست که کودکان فلسطینی به خاطر پرتاب سنگ به نظامیان سراپا مسلح صهیونیستی، به حبس‌های طولانی‌مدت و پرداخت جریمه‌های سنگین محکوم می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی