صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

روایتی داستانی از نابودی پهپاد جاسوسی امریکا
محمد سرشار، نویسنده و پژوهشگر، مطالعه یکی از نوشته‌های خود با عنوان «شکار هیولا» را به علاقه‌مندان پیشنهاد داده است. این رمان نوجوان که به همت انتشارات معارف منتشر شده، درباره مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین پهپاد امریکایی با نام «آر کیو ۱۷۰» با اسم مستعار هیولاست؛ از زمانی که تولید شد تا زمانی که به خاطر مأموریتی مخفی وارد ایران و توسط نیروهای ایرانی شکار شد. در این داستان، خود «آر کیو ۱۷۰» از زبان خودش این ماجرا را برای نوجوانان تعریف می‌کند.

حمایت جهانی هنرمندان از مردم غزه
اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه، بیانیه‌ای را که هزار و 300 هنرمند جهان در اعتراض به سانسور صدای فلسطین توسط نهادهای غربی امضا کرده‌اند، بازنشر کرده است. در این بیانیه که به امضای هنرمندان بی‌شماری رسیده، آمده: «ما هنرمندان نمی‌توانیم در مقابل این نقض چشمگیر قوانین بشردوستانه بین‌المللی خاموش بمانیم. با وجود آشکار بودن فاجعه، در این مدت شاهد فقدان چشمگیر بیانیه‌های سازمان‌های هنری بریتانیایی در همبستگی با مردم فلسطین بوده‌ایم. بسیاری از نهادهای فرهنگی کشورهای غربی، به جای حمایت از فراخوان‌های ما، برای پایان دادن به خشونت، به خفه‌سازی و خاموش کردن صدای فلسطین و دیدگاه‌های مربوط به آن مبادرت ورزیده و به آنها انگ نیز زده‌اند. ازجمله این موارد می‌توان از هدف حمله قراردادن و تهدید معیشتی هنرمندان و اهالی فرهنگی که با فلسطینیان همبستگی نشان داده‌اند، نام برد و همچنین لغو اجراها، اکران‌ها، سخنرانی‌ها، نمایشگاه‌ها و مراسم رونمایی کتاب‌های این افراد.»

یادی از کلاه‌قرمزی دهه هفتاد
ایرج طهماسب، کارگردان و مجری، نوشته‌ای از یکی از تماشاگران قدیمی برنامه کلاه‌قرمزی را بازنشر کرده؛ در بخشی از نوشته آن بیننده خطاب به طهماسب آمده: «سال 72 بود. فکر کنم که برای نخستین‌بار، بچه‌ای شبیه خودمان را بر صفحه تلویزیون تماشا کردیم. کلاه‌قرمزی مثل ماها براق نبود. پیراهن راه‌راه آبی‌اش بیشتر شبیه دم‌کنی بود، شبیه پیراهن من. شعر که بلد نبود هیچ، اصلاً حرف‌هایش هم قابل فهم نبود و مثل ما خیلی زور می‌زد تا دیده شود و مجری به او توجه کند. اما هر بار گند می‌زد و حاصلش فقط خیس کردن صورت مجری می‌شد. ما بچه‌ها بالاخره یک سلبریتی شبیه خودمان پیدا کردیم و بعدها که بزرگ‌تر شدیم هم خودمان را در آقوی همساده و فامیل دور یافتیم؛ بزرگ‌ترهایی مثل ما دهه‌شصتی‌ها که تلاش می‌کردند حسرت‌های کودکی‌شان را در بزرگسالی جامه عمل بپوشانند. خلاصه که ممنونیم آقای طهماسب که شخصیت‌هایی غیربراق و شبیه ما ساختید.»

چند پیشنهاد برای علاقه‌مندان کتابخوانی
فرهاد حسن‌زاده، چهره بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان کشورمان که سال‌ها سردبیری نشریه دوچرخه همشهری را هم برعهده داشته، در تازه‌ترین استوری‌اش، مطالعه چند کتاب را به علاقه‌مندان پیشنهاد کرده، یکی از این کتاب‌ها نوشته‌ای از «آلبر کامو» با عنوان «کالیگولا» است که زنده‌یاد ابوالحسن نجفی، از چهره‌های نامدار ادبیات و ترجمه کشورمان ترجمه کرده است. کتاب‌ دیگری که آن را هم می‌توان در فهرست پیشنهادات مذکور یافت، «نازنین» نوشته‌ای از نویسنده شهیر روسی، فئودور داستایوفسکی است. یکی دیگر از این کتاب‌ها «بیابان» نوشته «آنتوان چخوف» است که او نیز یکی از سردمداران ادبیات روسیه و از چهره‌های سرشناس جهانی است.

دعوت بازغی به تماشای «پرونده باز است»
پژمان بازغی، بازیگر سینما و تلویزیون مردم را به تماشای اکران آنلاین آخرین ساخته زنده‌یاد کیومرث پوراحمد با عنوان «پرونده باز است» در شبکه نمایش خانگی دعوت کرده است. این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشته و داستان آن برگرفته از پرونده‌ای جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ در ایران است. در این فیلم که فضایی جنایی و ملتهب دارد، قاتل که سن کمی دارد، در انتظار حکم دادگاه است.

ترجمه تازه پروین علیپور برای همه علاقه‌مندان
پروین علیپور، مترجم و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در تازه‌ترین استوری خود نکاتی را درباره کتاب تازه‌اش با مخاطبان به اشتراک گذاشته که به همت انتشارات پرتقال روانه کتابفروشی‌ها شده است. این کتاب «من ساکتم؛ خجالتی نیستم!» نام دارد که «اندی پاورز» آن را نوشته و درباره افراد درون‌گراست؛ آنچنان که در معرفی کوتاهی از آن آمده: «بعضی از بچه‌ها حتی بزرگ‌ترها، دلشان می‌خواهد سرکلاس درس داوطلب شوند و جواب سؤال‌ها را زودتر از بقیه بدهند، با همسایه‌ها و آدم‌های اطرافشان گرم بگیرند، خوش‌وبش کنند و دوستان بسیاری داشته باشند و دنیایشان پرهیاهو باشد. اما بعضی‌ها هم دلشان می‌خواهد در دنیای خودشان باشند و در سکوت از زیبایی‌هایش لذت ببرند.» درباره این کتاب اینطور ادعا شده که از کودک پنج‌ساله تا فرد 99 ساله، همگی می‌توانند آن را بخوانند و لذت ببرند.

جستجو
آرشیو تاریخی