صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سرلشکر باقری در دیدار با وزیر کشور عراق:

خلع سلاح گروهک‌ها به صورت کامل اجرایی شود

شامگاه روز شنبه هفته‌جاری (11 آذر) سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی به عراق سفر کرد. دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و دفاعی، مذاکره پیرامون همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین بازدید از مراکز نظامی کشور عراق از برنامه‌های سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به بغداد بود.
اما به نظر می‌رسد توافقنامه امنیتی ایران-عراق که در اسفندماه سال گذشته به امضای دو طرف رسید، مهم‌ترین موضوع سفر سرلشکر باقری به عراق باشد. در پی این توافقنامه امنیتی که در اسفند‌ماه 1401 به امضای تهران و بغداد رسید، دولت عراق متعهد شد که نسبت به خلع سلاح و اخراج گروهک‌های تجزیه‌طلب و تروریستی ضدایرانی از منطقه اقلیم کردستان اقدام کند. براساس این توافقنامه، عراق متعهد شده بود تا پایان شهریورماه 1402، مرزهای مشترک را از وجود گروه‌های تروریستی پاک‌سازی کند. گرچه دولت عراق در طول ماه‌های گذشته گروه‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی از جمله حزب دموکرات، کومله و پاک را از محدود مناطق مرزی خارج کرده اما به‌نظر می‌رسد که معاهدات توافقنامه آن‌طور که باید، از سمت عراقی‌ها اجرایی نشده است.
 
شواهد حاکی از حضور عناصر تروریستی است
این موضوعی بود که سرلشکر باقری در دیدار خود با وزیر کشور عراق نیز به آن اشاره کرد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، ضمن قدردانی از دولت عراق در خصوص دور کردن گروهک‌های ضد‌انقلاب از مرزهای اقلیم تأکید کرد: هنوز شواهد و نگرانی‌هایی از حضور برخی عناصر تروریستی در مرزها وجود دارد و انتظار می‌رود دولت عراق تا خلع سلاح کامل این گروهک‌ها به اقدامات خود ادامه دهد. سرلشکر باقری یکی از راه‌های حصول امنیت کامل مرزی را طرح‌ریزی و فعالیت مشترک نیروهای مرزبانی پیشنهاد کرد.
 
آنچه توافق شده کامل باید اجرا شود
سرلشکر باقری پیش از این نیز در حاشیه رژه نیروهای مسلح کشورمان که در روز 31 شهریورماه برگزار شد، با تأکید بر کافی نبودن اقدامات عراق در پاکسازی مرزها اظهار داشته: قرارمان این بود که این گروهک‌ها ۲۸ شهریورماه به‌طور کامل خلع‌سلاح شده باشند اما آنچه در این مهلت 6 ماهه رخ داد، این بود که فقط قدری از مرزهای کشور ما فاصله گرفته‌اند. باقری گفته بود: آنچه در متن قرارداد دبیران شورایعالی امنیت دو  کشور آمده، کاملاً باید انجام شود. این تروریست‌ها باید به‌طور کامل خلع‌سلاح شده و از عراق اخراج شوند.
مقامات سیاسی و نظامی کشورمان بارها به دولت عراق هشدار داده‌اند که در صورت تداوم حضور و فعالیت گروهک‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم کردستان، این حق را برای خود محفوظ می‌دانند که برای تأمین امنیت کشور، به‌صورت مستقیم با گروهک‌های ضدایرانی برخورد کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی