عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران:

مناسب‌سازی معابر با توجه به روند سالمندی جمعیت باید شتاب گیرد

مهسا قوی‌قلب/ مناسب‌سازی معابر شهر برای شهروندان از جمله معلولان و افراد دارای مشکل جسمی حرکتی، از حقوق شهروندی است. این از ابتدایی‌ترین نیازهای افراد است تا برای تردد در شهر مشکلی نداشته باشند، اما تحقق این نیاز و حق طبیعی افراد دارای معلولیت با کوتاهی‌هایی همراه بوده است.
سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران، در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه حدود 98 هزار معلول و 60 هزار جانباز در تهران داریم، گفت: در این دوره مدیریت شهری کمیته مناسب‌سازی فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده و با توجه به برنامه چهارساله چهارم توسعه برای شهرداران مناطق ۲۲ گانه تکالیفی قرار داده شده است. شهرداران ملزم به انجام تکالیف خود و گزارش آن به کمیته هستند و اعضای شورای شهر نیز ناظر این جلسات هستند. اما حقیقتاً در سال‌های  گذشته با وجود قانون و تکالیف متعدد برای دستگاه‌های مربوطه درخصوص معلولان اقدامات چندانی در حوزه مناسب‌سازی معابر، ایجاد شرایط زندگی عادی برای آنها، امکان فعالیت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی، اختصاص مسکن و اشتغال صورت نگرفته و این موضوع در کل کشور مشاهده می‌شود.
نجفی افزود: امروز نمی‌توان یک میزان مشخص از معابر مناسب‌سازی شده را برای این افراد اعلام کرد. در جلسه کمیته مناسب‌سازی شهر تهران که در معاونت شهرسازی شهرداری برگزار شد، درباره نبود آمار معابر مناسب‌سازی شده انتقاد شد. شهرداری تهران هیچ نقشه و مشخصات دقیقی از معابری را که مناسب‌سازی کرده اعلام نکرده است. معابر مناسب‌سازی شده باید به اطلاع این قشر از جامعه برسد تا بتوانند از این معابر با مشکلات کمتری تردد کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی