تعهد نیروگاه شهید منتظری و مجتمع‌های صنعتی بر مشارکت در کاهش آلایندگی هوا

پایان مازوت سوزی در اصفهان

حمیرا حیدریان
خبرنگار


بیش از یک دهه است که سخن  از سوزاندن مازوت و آلودگی ناشی از آن در نیمه دوم سال می‌گذرد. موضوعی که حالا پس از یک دهه و آسیب‌های جدی آن به شهروندان و محیط زیست استان اصفهان، مسئولان را بر آن داشت تا برای نجات آسمان و زمین  این بار به طور جدی موضوع را  پیگیری کنند. طبق بررسی‌های انجام شده خودروهای فرسوده، سوخت‌های غیراستاندارد خودرو، صنایع و مهم‌ترین آنها مازوت از جمله عوامل اصلی آلودگی هوای این کلانشهر و استان هستند. به بیان دیگر وجود نفت کوره یا مازوت و ارزانی آن باعث می‌شود تا نیروگاه‌ها و صنایع مختلف استفاده از آن را جایز بدانند. این در حالی است که با بالا گرفتن  بحث‌های پیرامون مازوت سوزی و به شماره افتادن هوای اصفهان‌، استاندار اصفهان حدود دوهفته قبل اعلام کرد مدیریت استان اصفهان اجازه مازوت سوزی را به نیروگاه‌ها نخواهد داد.
به گفته سید رضا مرتضوی، اصفهان با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی خاصی که دارد در موقعیتی قرار گرفته که بایستی ملاحظات خاصی در حوزه محیط زیست این استان اتخاذ شود. از این رو بهبود فرایند نیروگاه و جابه‌جایی مکانی نیروگاه بایستی در دستور کار قرار بگیرد و برای آن طرح و برنامه عملیاتی و کارشناسی داشته باشیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این باره در گفت و گو با «ایران» با اشاره به معضل استفاده از سوخت دوم توسط نیروگاه شهید منتظری گفت: این چالش، موضوعی چندوجهی است که با همکاری استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو در حال حل شدن است. به همین منظور در جلسه‌ای که با محیط زیست و استانداری برگزار شد تصمیم گرفته شد تا  نیروگاه‌های خورشیدی با جدیت در استان دنبال شود تا تراز تولید انرژی در اصفهان مثبت شود.
 منصور شیشه‌ فروش با بیان اینکه با  دستور و ابلاغی که به نیروگاه شهید منتظری مبنی بر عدم استفاده از مازوت سوزی داده است می‌توان گفت امسال و تا این لحظه شاهد مازوت سوزی نبوده‌ایم. وی افزود: جلوی مازوت سوزی از سوی نیروگاه و صنایع آلاینده گرفته شده است. همچنین طبق تصمیمات اتخاذ شده نیروگاه شهید منتظری باید به نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل گردد تا مشکلات آن کمتر شود.
این مسئول در اصفهان با اشاره به عوامل مؤثر در آلودگی هوای شهر اصفهان اظهار داشت: استقرار بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان که تمرکز عمده آن در ۸ درصد از مساحت استان است، ۷۰ شهرک صنعتی، فعالیت ۱۴۰ هزار واحد صنفی در شهر، ۶۵۰ معدن فعال، ۲ هزار واحد سنگبری، ۵ ناحیه تولید آجر، تردد بیش از یک میلیون انواع خودرو، تردد ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر، رتبه اول مصرف گازوئیل و رتبه دوم سوخت مایع همه از جمله عوامل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان است.
وی با بیان اینکه طبق گزارش انجام شده آبان ماه جاری شهر اصفهان فقط 10 روز شاهد هوای قابل قبول بوده است بیان کرد: طبق مصوبه سازمان محیط زیست استفاده از مازوت درنیروگاه‌ها و صنایع و کارگاه‌ها ممنوع شده است و از همین رو  اداره محیط زیست استان بازرسی های خود را تشدید کرده است و  تاکنون با 10 مورد از کارگاه‌های متخلف آلاینده هوا که از مازوت استفاده کرده‌اند برخورد قانونی کرده است.
 این مسئول با بیان اینکه معضل هوای آلوده هرسال در نیمه دوم سال و با ورود به فصل سرما و پایداری و سکون هوا شدت می‌یابد تصریح کرد: پیگیری برنامه‌های بلندمدت درکنار تصمیمات کوتاه‌مدت از جمله اقدامات صورت گرفته درکارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا به منظورکاهش آلودگی هوای اصفهان  است. مراکز علمی پیش از این سهم منابع آلاینده در بخش‌های مختلف صنعت، حمل و نقل و… را تعیین کرده‌اند. بنابراین تمامی بخش‌های مرتبط با این منابع آلاینده در موضوع آلودگی هوا مسئول هستند.
وی با بیان اینکه شهر اصفهان از ناحیه شمال و شرق در محاصره کانو‌ن‌های بحران فرسایش بادی قرار دارد، افزود: شرایط خاص توپوگرافی و پایداری و سکون هوا شرایطی را ایجاد کرده است که آلودگی هوا در اصفهان تشدید شده است.

 کوره‌های آجرپزی یک بازوی دیگر آلودگی اصفهان
از سوی دیگر وجود 300 کوره آجر‌پزی در حاشیه کلانشهر اصفهان و استفاده
غیر مجاز آنها از مازوت بجای گاز عامل دیگری است که این روزها بر شدت یافتن آلودگی هوای اصفهان دامن می‌زند.توجه به آلایندگی مُفرط واحدهای آجرپزی و موضوع جابه‌جایی این واحدها به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان، نکته  تازه‌ای نیست. تصمیمی که با گذشت بیش از یک دهه همچنان عملیاتی نشده است. موضوعی که معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان چندی پیش به آن  اشاره کرده و گفته بود: از مجموع واحدهای آجرپزی فعال استان ۴۲ واحد بدون مجوز و ۱۲ واحد نیز دارای وضعیت نامشخص هستند. بخش بزرگی از خاکبرداری‌ کوره‌های آجرپزی، غیرمجاز و مرجع پاسخگویی به این مشکل نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت است.
حمیرا صفی قلی بیان کرد: در داخل شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان در سال‌های اخیر به دلیل ممنوعیت قانونی در پنج سال گذشته هیچ مجوزی صادر نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی