صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

پاسخ استاندار همدان به شایعات ناسالم بودن آب سد تالوار

آب شرب همدان را با خیال راحت بنوشید

ایران زمین - با احداث سد تالوار بیجار در استان کردستان و انتقال آب از این سد به همدان، مردم همدان نسبت به طعم و مزه آب شرب توزیعی واکنش نشان دادند. آنها معتقد بودند که آب شرب دارای آلودگی است. این موضوع تا جایی ادامه داشت که در نماز جمعه این هفته، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثق، نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه شهر همدان در خطبه‌های نماز جمعه از گلایه‌مندی‌های مردم نسبت به وضعیت آب شرب منطقه گفت. به گفته  ایشان، باید برای رفع آن تدبیر و علت آن نیز برای مردم به درستی تبیین شود.
همدان از جمله مناطقی است که در سال‌های گذشته با تنش شدیدی در منابع و مصارف آب مواجه بود. استانی که در تصور عامه، سردسیر و پربارش است، نباید هیچ مشکلی در زمینه تأمین آب شرب داشته باشد. اما سال گذشته، جیره‌بندی آب موجب شد که این تصور عام از هم بپاشد، زیرا سال‌های قبل نیز وضعیت ناترازی و خشکسالی بر سر این استان سایه افکنده بود. انتقال آب از سد تالوار هرچند مشکل تأمین آب شرب را حل کرد اما به شایعات درباره ناسالم بودن آب شرب پایان نداد.
موضوع دوباره از زمانی رسانه‌ای شد که آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثق، نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه شهر همدان در خطبه‌های نماز جمعه از گلایه‌مندی‌های مردم نسبت به وضعیت آب شرب منطقه گفت. به گفته او، باید برای رفع آن تدبیر و علت آن نیز برای مردم به درستی تبیین شود. علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان نیز در پاسخ به صحبت‌های خطیب نماز جمعه اعلام کرد که بر‌اساس آزمایشاتی که هم علوم‌پزشکی استان و هم آزمایشگاه‌های وزارت نیرو داشته‌اند، آب شرب همدان، استاندارد، سالم و بهداشتی است.
 به گفته او، قبلاً آب شرب همدان، از مجموعه سد اکباتان تأمین می‌شد که به‌دلیل شرایط ویژه اطراف سد و خاصیت طبیعی که به دلیل وجود برخی مواد معدنی در این مناطق وجود داشت به خودی خود تصفیه طبیعی آب صورت می‌گرفت، اما این در مسیر هدایتی آب از سد تالوار وجود ندارد.
قاسمی با بیان اینکه هر اقلیمی شرایط خاص خود را دارد افزود: طبیعی است که ترکیب زمین‌شناسی، سازه‌‌ای که برای سد به‌کار می‌رود در هر منطقه متفاوت باشد بنابراین ممکن است میزان املاح موجود در آب سد اکباتان با آنچه در سد تالوار است متفاوت باشد. آنگونه که این مقام مسئول می‌گوید باتوجه به این شرایط طبیعی است مردم همدان که سال‌ها از آب شرب تأمین شده از سد اکباتان استفاده داشتند در حال حاضر تغییر طعم آب را احساس کنند که این امر طبیعی است.
همچنین چندی پیش حمیدرضا نیکداد، معاون شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه آب همدان در حد استاندارد است، گفت: آزمایشگاه شرکت آبفا و دانشگاه علوم پزشکی کیفیت و استاندارد آب را تأیید کرده است، بنابراین مردم با خیال راحت از آب شرب استفاده کنند.
به گفته او، هیچ دو منبع آبی در هیچ جای جهان مشابه نیست به طوریکه منبع آب شهر بهار با منبع آبی شهر تویسرکان از نظر شیمیایی و فیزیکی متفاوت است. آنچه اهمیت دارد این است که آبی که به مشترکان استان می‌رسد از نظر استانداردهای آب آشامیدنی مورد تأیید است.
با وجود این، او تأکید کرده بود که به علت اینکه منبع تأمین آب تغییر کرده، ذائقه مردم به طعم این آب عادت نکرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی