صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

درآمد صادراتی استان با افزایش 346درصدی، به ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار رسید

افزایش صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نزدیکی به بنادر جنوبی کشور و وجود پتانسیل‌های صنعتی، کشاورزی و معدنی بالقوه، موقعیت خاصی را برای تولید و صادرات محصولات صنعتی و معدنی بسیار دارد. به اعتقاد کارشناسان، توسعه صادرات سبب رشد جامعه، کاهش بیکاری، افزایش رفاه اجتماعی، توسعه مهارت‌های انسانی، پیشرفت تکنولوژی و ارتقای فرهنگی جامعه می‌شود. اگرچه چند سالی است که کشور با تحریم‌های ناجوانمردانه دست و پنجه نرم می‌کند اما صادرات در استان کهگیلویه و بویراحمد همانند بیشتر استان‌های کشور افزایش یافته است. به گونه‌ای که میزان صادرات کالا از این استان در هشت ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش حدود ۳۴۶ درصد رشد داشته است.

افزایش درآمد و وزن صادراتی
آن‌گونه که «عبدالکریم بیاتی» مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: درآمد صادرات غیرنفتی استان امسال نسبت به هشت ماهه سال ۱۴۰۱، افزایش ۳۴۶ درصدی داشته و از نظر وزنی نیز شاهد افزایش ۲۰۲ برابری بوده‌ایم. همچنین درآمد گمرکی استان به ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار در این هشت ماه رسیده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به چهار میلیارد دلار هم برسد.
مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در سال‌جاری، ۱۷۲ هزار و ۴۸۸ تن کالا صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۲۰۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.
بیاتی ادامه داد: کلینکر، لوازم آرایشی بهداشتی، عصاره و پودر شیرین بیان، موکت و عصاره‌های گیاهان دارویی از مهم‌ترین اقلام صادراتی استان به کشورهای عراق، آفریقای جنوبی، کویت، افغانستان، جمهوری آذربایجان، امارات و آلمان بوده و درآمد گمرکی آن در سال‌جاری به ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار رسیده است.

ظرفیت‌های بالقوه در صادرات شیلات
«سید علی احمدزاده» استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نیز بر افزایش صادرات محصولات غیرنفتی از استان تأکید کرد و گفت: استان در زمینه‌های مختلف آب معدنی، گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و حوزه صنعت به خصوص پتروشیمی‌ها ظرفیت بالایی برای صادرات دارد و با بهره‌برداری از پلیمر گچساران و دهدشت در سال‌های آینده درآمد استان بالا رفته و صادرات افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
وی تصریح کرد: آب معدنی استان قابلیت صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد، باید اتحادیه و تشکل‌های صادراتی تشکیل شود، ضمن اینکه طبق مصوبه جلسات کارگروه باید توسعه صادرات نیز فعال شود.
احمدزاده از صادرات محصولات سیمان مارگون و سیمان یاسوج از گمرک استان خبر داد و گفت: در گذشته این محصولات از گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شد اما با اقدامات صورت گرفته دو واحد بزرگ صنعتی گمرک استان را برای صادرات انتخاب کردند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ جهش خوب و امیدوار کننده‌ای در حوزه صادرات داشتیم و در حال هدفگذاری صادراتی تا پنج میلیارد دلار در آینده هستیم.
وی ادامه داد: کارخانه گیاهان دارویی در گچساران به بهره‌برداری رسید و کشت گیاهان دارویی افزایش پیدا کرده و کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس بازار هدف استان هستند.
احمدزاده با اشاره به توانایی صادرات استان در حوزه شیلات، ادامه داد: در حوزه شیلات استان سوم کشور هستیم اما صادرات قابل قبولی نداریم، دلال‌ها ماهی این استان را با قیمت پایینی خریداری کرده و با چندین برابر قیمت صادر می کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی