صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

چگونه ویندوز را در حالت Safe Mode بوت کنیم؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که برای روشن کردن سیستم ویندوزی خود به در بسته خورده اید. بهترین راهکار برای حل این مشکل قبل از مراجعه به متخصص، عیب‌یابی سیستم عامل ویندوز و راه‌اندازی ویندوز در حالت Safe Mode یا حالت ایمن است که می‌توان آن را به روش‌های مختلفی انجام داد.
اگر ویندوز به‌راحتی در حالت ایمن شروع به کار کند، یعنی مشکل سیستم در درایورها، سرویس‌ها یا پلاگین‌ها نهفته است، چراکه ویندوز در این حالت با حداقل درایورها و سرویس‌های مورد نیاز بالا می‌آید و هیچ برنامه مستقلی بارگذاری نمی‌شود.
همچنین به یاد داشته باشید که گاه برای عیب‌یابی یک مشکل، مجبور می‌شوید ویندوز را چندین بار در حالت Safe Mode بوت کنید اما ابزار پیکربندی سیستم در ویندوز به شما این امکان را می‌دهد تا این گزینه‌ را فعال کنید که در این صورت تا زمانی‌ که خودتان تنظیمات را به حالت عادی برنگردانید، سیستم در حالت سیف مود، بوت خواهد شد.
برای راه‌اندازی ویندوز ۱۰ در حالت Safe Mode، در نوار جست‌وجوی منوی استارت، دستور msconfig را تایپ کنید و سپس در بالای صفحه، وارد System Configuration شوید ) .
به‌‌ جای این کار، می‌توانید با فشردن دکمه‌های Windows+R، دستور msconfig را مستقیم در پنجره Run وارد کنید.)
در این پنجره‌، گزینه‌ Diagnostic startup را انتخاب کنید تا فقط درایورها و سرویس‌های پایه اجرا شوند. در انتها روی OK و سپس Restart کلیک کنید تا سیستم بلافاصله ریبوت شود. به خاطر داشته باشید که در این حالت درایورها و سرویس‌های صوتی، شبکه و برخی دیگر از عملکردها بارگیری نمی‌شوند پس نمی‌توانید از آنها استفاده کنید.
حال دوباره وارد System Configuration شوید. روی تب Boot کلیک کنید و سپس تیک گزینه‌ Safe boot را بزنید. حالا چهار گزینه‌ پیش روی شما قرار می‌گیرد اما برای افراد عادی که فقط به‌ دنبال حل مشکل خود هستند، Minimal و Network بهترین گزینه‌ها هستند. پس از انتخاب هر یک از این دو گزینه، ویندوز را ریبوت کنید، سپس مشکل قبلی خود را بررسی کنید و ببینید آیا همچنان مشکل وجود دارد یا خیر.اکنون به System Configuration بروید و بوت را به حالت نرمال برگردانید تا مطمئن شوید که مشکل حتماً از بین رفته است. اگر مشکل شما همچنان پایدار بود، می‌توانید گزینه‌های دیگری مثل No GUI، اBoot log، اBase video و OS boot information را امتحان کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی