صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

استادیوم 120 هزار نفری فوتبال در مجموعه ورزشی جدید پایتخت ساخته می‌شود

بزرگترین استادیوم جهان در تهران

شرایط نه چندان مطلوب ورزشگاه آزادی در چند ماه گذشته و خرابی سکوهای این استادیوم ۵۰ساله در آستانه لیگ قهرمانان آسیا، موضوعی بود که حاشیه‌های زیادی را در پی داشت. پس از این اتفاق‌ها، دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، روز بیستم شهریور و در مراسم تقدیر از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش ایران گفت: «با ایجاد یک ورزشگاه جامع و آبرومند در تهران که در شأن قهرمانان ما و میزبانی بین‌المللی باشد به‌رغم هزینه‌های بالا کاملاً موافقم. این مخارج، هزینه نیست و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و ساخت آن ضرورت دارد. من مأموریت آن را به وزارت ورزش  و جوانان  آقای هاشمی می‌سپارم. این کار باید در کنار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام پیگیری شود.» در ادامه و در پایان جلسه هیأت دولت در پنجم مهر، کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان از دستور رئیس‌جمهور برای ساخت یک ورزشگاه مناسب در تهران و از شروع مقدمات مطالعاتی و جایابی محل احداث این ورزشگاه خبر داد. پیگیری‌های ساخت ورزشگاه جدید به این ختم شد که شانزدهم آبان، تفاهمنامه همکاری بین شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ایران و شرکت چینی IPPR در زمینه مشاوره در طراحی و ساخت مجموعه ورزشی و فرهنگی در تهران به امضای طرفین رسید.
 
جزئیات ساخت ورزشگاه جدید
اما در حالی که مراحل تجهیز و نوسازی سکوهای ورزشگاه آزادی برای دومین سال متوالی ادامه دارد، مهیار عسگریان رئیس شرکت توسعه و تجهیز از جزئیات طرح این شرکت برای ساخت «شهر فرهنگی و ورزشی» پایتخت پرده برداشته تا مشخص شود مسئولان قصد دارند یکی از بزرگترین پروژه‌های ورزشی جهان را استارت بزنند. براساس اعلام عسگریان، شهر فرهنگی و ورزشی دو فاز خواهد داشت که در فاز نخست یک استادیوم فوتبال و یک سالن چند منظوره ساخته خواهد شد و در فاز دوم بخش‌های دیگر تکمیل می‌شود. اما نکته جالب در این مورد، ظرفیت ساخت این استادیوم است که آن را تبدیل به یکی از بزرگترین ورزشگاه‌های جهان و بزرگترین استادیوم فوتبال دنیا می‌کند؛ چرا که مسئولان ایران قصد دارند 120 هزار صندلی در این ورزشگاه قرار بدهند. عسگریان در این خصوص گفت: «طراحی شهر فرهنگی و ورزشی جدیدمان در یک فاز است اما اجرا در دو فاز است. در فاز یک، حداقل چیزی که مطالبه مردم است و ما در آن لحاظ کردیم، یک استادیوم فوتبال تا 120 هزار نفر و یک سالن با گنجایش 22 هزار نفر است.»
 
بزرگترین ورزشگاه در هند و کره شمالی
بزرگترین استادیوم کنونی دنیا در هند واقع شده که 134 هزار صندلی در خود دارد و البته تنها برای ورزش کریکت استفاده می‌شود و برای فوتبال نیست. پرظرفیت‌ترین استادیوم فوتبال جهان «رونگرادو» در پیونگ یانگ کره شمالی است که سال 1989 افتتاح شد و 114 هزار صندلی دارد. البته استادیوم پایتخت کره‌شمالی باوجود ظرفیت بسیار بالا، چمن طبیعی ندارد و با چمن مصنوعی کار خود را ادامه می‎دهد. جالب اینکه بعداً در نوامبر 2022 تأیید شد که ورزشگاه تا 150 هزار نفری شدن قابل ارتقا است اما در نهایت گنجایش 114 هزار نفری برای این استادیوم عظیم تأیید شده است. حالا اگرچه هنوز کلنگ ورزشگاه جنوب پایتخت ایران به زمین نخورده اما در صورتی که این استادیوم 120 هزار نفری ساخته شود، ایران صاحب یک رکورد جالب از نظر گنجایش استادیوم خواهد بود، هرچند که مشخص نیست امکانات و تجهیزات این ورزشگاه به چه شکلی خواهد بود. البته استادیوم آزادی نیز در دهه‌های 1360، 1370 و حتی اوایل 1380 به عنوان استادیوم صد و بیست هزار نفری شناخته می‌شد اما در نهایت با بررسی دقیق و صندلی‌گذاری طبقه دوم مشخص شد که این ورزشگاه تنها پذیرای 78400 تماشاگر خواهد بود و حالا هم که با تخریب سکوهای قسمت غربی تنها 45 هزار تماشاگر می‌توانند در ورزشگاه حضور داشته باشند.

 

بــــرش

بدهی میلیاردی سرخابی‌ها به ورزشگاه آزادی
عسگریان در مورد میزان بدهی‌های پرسپولیس و استقلال و فدراسیون‌های ورزشی به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، گفت: «این ۲ باشگاه و فدراسیون‌‌ها چیزی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان از باب نگهداری اماکن بدهی دارند. البته این مبلغ هم سنواتی بوده و از سال ۹۲ شروع می‌شود. اگر بخواهید به روز در نظر بگیرید، مبلغ بسیار بزرگی به حساب می‌آید.» او درخصوص هزینه اجاره هر بازی، اعلام کرد: «ملاک ما برای هزینه نگهداری یا اجاره، کارشناسی مرکز کانون قوه قضائیه است. برای هر بازی‌ فوتبال هزینه اجاره ۵۲۰ میلیون تومان است.»

جستجو
آرشیو تاریخی