صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اعتراف ناقضان اروپایی قطعنامه 2231

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:

سه کشور اروپایی موسوم به تروئیکا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مداخله‌جویانه به اقدام ایران در رونمایی از «موشک هایپرسونیک فتاح 2» واکنش نشان دادند؛ بیانیه‌ای که به تصریح وزارت امور خارجه کشورمان، گمراه‌کننده، فاقد هرگونه مبنای حقوقی و دارای اهداف و انگیزه‌های خاص سیاسی بود. به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تأکید بر پایان کلیه محدودیت‌های موشکی‌ جمهوری اسلامی ایران در سطح شورای امنیت از 26 مهرماه 1402، ادعاهای مطروحه در بیانیه سه کشور اروپایی را غیرقابل قبول و فاقد هرگونه مبنای حقوقی دانست.
ناصر کنعانی در واکنش به این ادعای تروئیکای اروپایی که «رونمایی از موشک فتاح 2 از سوی ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانسته بودند»، تأکید کرد: اتهام‌زنی بی‌پایه برخی طرف‌ها، تأثیری بر حقوق و اقدامات مشروع جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی ندارد. وی ضمن تصریح اینکه توسعه و تقویت توانمندی متعارف موشکی‌ جمهوری اسلامی ایران ‌با هدف بازدارندگی و براساس نیازهای دفاعی کشور است، به این سه کشور توصیه کرد، از طرح ادعاهایی که هیچ کمکی به تعاملات ایران و اروپا نمی‌کند، پرهیز کنند.

اعتراف ضمنی تروئیکا در بیانیه ادعایی
در ادامه واکنش قاطع و صریح وزارت امور خارجه به بیانیه مداخله‌جویانه انگلیس، آلمان و فرانسه، باید گفت که بیانیه روز پنجشنبه این سه کشور بیش از هر چیز اعترافی به پایان محدودیت‌ها ضد برنامه موشکی ایران بود. چه اینکه آنها در بیانیه‌هایی که تا پیش از 26 مهر (۱۸ اکتبر) علیه توسعه فناوری ایران صادر می‌کردند، مدعی بودند که این فعالیت‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایر یا ناهمخوان است. در بیانیه اخیر اما آنها درباره برنامه موشکی مورد اعتراضشان آنچه «بی‌اعتنایی ایران به محدودیت‌های بین‌المللی» خوانده شده را مربوط به «چندین سال گذشته» خوانده‌اند و برخلاف رویه گذشته اشاره‌ای به اینکه توسعه این برنامه در حال حاضر مغایرتی با قطعنامه سازمان ملل دارد، نکرده‌اند.
براساس مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سال ۲۰۱۵ برای تأیید برجام به تصویب رسیده بود، محدودیت سازمان ملل در برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین تحریم‌های نفتی، مالی و اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران ۸ سال بعد از تصویب برجام در مهر ۱۴۰۲ (اکتبر ۲۰۲۳) بایستی برداشته شود. سه کشور اروپایی طرف برجام اما پیش از رسیدن آن موعد مدعی شدند که تحریم‌های ملی خود علیه برنامه موشک‌های بالستیک ایران را حفظ خواهند کرد و با توجه به عدم پایبندی ایران به مفاد برجام، ضرورتی برای برداشتن این محدودیت‌ها علیه ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر نمی‌بینند. تروئیکای اروپایی اما با بیانیه‌ای که علیه رونمایی موشک هایپرسونیک فتاح 2 صادر کردند، با اذعان به نبود محدودیت‌های بین‌المللی علیه برنامه موشکی ایران، به نقض مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی خود نیز معترف شدند؛ قطعنامه‌ای که بر اساس مفاد آن این سه کشور باید به اعمال محدودیتشان علیه برنامه موشکی ایران پایان دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی