صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

با آغاز دوباره بمباران غزه، دیپلماسی فعال ایران از سر گرفته خواهد شد

هشدار درباره تبعات بازگشت به جنگ

با عدم تمدید آتش‌بس و از سر‌گیری حملات اسرائیل علیه مردم غزه، دیپلماسی تهران بار دیگر فعال شد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که در طول هفته‌های گذشته با سفرهای چندباره به کشورهای منطقه، در جهت پایان دادن به حملات و جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد، این بار هم قصد آغاز فعالیت‌های خود را دارد.
امیرعبداللهیان در توئیتی به ادامه یافتن جنگ در غزه واکنش نشان داد و با اشاره به اینکه واشنگتن و اسرائیل به تبعات سخت بازگشت به جنگ فکر نکردند، نوشت: تا دیر نشده حملات به غزه را فوراً متوقف کنید. وی تأکید کرد: راه‌حلی جز استمرار آتش‌بس و ارسال گسترده کمک‌های انسانی به غزه و توافق بر سر تبادل اسرای طرفین وجود ندارد. امیرعبداللهیان در ادامه با بیان اینکه اسرا با جنگ آزاد نمی‌شوند بلکه در بمباران‌ها کشته می‌شوند، گفت: استمرار جنگ واشنگتن و تل‌آویو یعنی نسل‌کشی جدید در غزه و کرانه باختری. گویا آنان به تبعات سخت بازگشت به جنگ فکر نمی‌کنند. او همچنین عنوان کرد: وجود ناو جنگی تمام کننده نیست وجود «اراده فلسطینی»تمام کننده است. امیرعبداللهیان همچنین به منظور قدردانی از حمایت‌های صنعا از مردم فلسطین روز پنجشنبه در محل سفارت یمن در تهران حضور یافت و با سفیر این کشور به رایزنی پرداخت.
 
تأکید ایران بر آتش‌بس فراگیر
در روزهای ابتدایی جنگ که راهکارهای متعددی در رابطه با کنترل دامنه‌های بحران جنگ در غزه مطرح می‌شد، ایران در تلاش بود که نخست با ایجاد «آتش بس»، امیدها برای تقویت همگرایی کشورهای اسلامی را افزایش دهد و سپس اذهان جهانی را معطوف آلترناتیو خسارت‌بار شکست فرایند دیپلماتیک پایان جنگ غزه سازد. تأکید ایران در مذاکره با سران و مقامات کشورهای مختلف بر این بود که در صورت عدم توقف فوری نسل‌کشی و جنایت‌های جنگی صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان در غزه، منطقه می‌تواند به سمت و سوی اتخاذ تصمیمی بزرگ و تعیین‌ کننده گام بردارد. از همین رو ایجاد آتش بس موقت و پیگیری پرونده تبادل اسیران میان حماس و اسرائیل از مهم‌ترین محورهای رایزنی سیاسی- منطقه‌ای تهران و دوحه به شمار می‌رفت که در طرح‌های پیشنهادی آیت‌الله رئیسی در نشست ریاض و بریکس هم بازتاب پیدا کرد. ایران و برخی کشورهای منطقه تلاش‌های زیادی را برای تحقق این مهم به جریان انداختند و به طور ویژه طرح تبادل اسرا را به عنوان یک موضوع انسانی در ارتباط با افراد و شهروندانی که جزو نظامیان رژیم صهیونیستی نبوده و در جنگ نقش مستقیمی نداشته‌اند، در دستور کار قرار دادند. در نهایت وقفه‌ای چند روزه در جنگ ایجاد شد که دوام چندانی نیافت.
با شروع بمباران از سوی رژیم صهیونیستی، بی‌تردید مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش‌های مؤثر خود برای طرح آتش بس فراگیر را دنبال خواهند کرد؛ سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه و رایزنی‌های وی با مقامات کشورهای منطقه از جمله اقداماتی است که در روزهای آینده رخ خواهد داد.
جستجو
آرشیو تاریخی