صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

متروی پرند پس از 18 سال انتظار با سفر آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید

شانه دولت زیر بار تکمیل پروژه‌ها

نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزدهم، رهاورد دیگری برای مردم داشت؛ این بار در منطقه پرند استان تهران. پروژه مترو پرند که انجام آن 18 سال به درازا کشیده بود و علاوه بر هزینه‌های بسیار، پیامدهای منفی سیاسی و اجتماعی به دنبال داشت، پنجشنبه گذشته با سفر مترویی رئیس‌جمهور به این منطقه به بهره‌برداری رسید. آیت‌الله رئیسی پنجشنبه گذشته با طی مسیر از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، از مترو این شهر به صورت رسمی بهره‌برداری کرد. پروژه مترو پرند با پیشرفت 30 درصدی تحویل دولت سیزدهم شده بود اما در دو سال گذشته با اعتباری بیش از 750 میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و 200 میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت، تأمین اعتبار و تکمیل شد. خط مترو شهر جدید پرند به طول 50 کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر جدید پرند امتداد می‌یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند. اما این تنها رهاورد سفر آیت‌الله رئیسی به شهرستان رباط کریم نبود. در این سفر، پرونده 12 ساله مسکن مهر شهر جدید پرند هم بسته شد؛ با این توضیح که بخشی از خانه‌های باقیمانده از وعده دولت‌های گذشته، در سال گذشته بهره‌برداری و به مردم تحویل داده شد و باقیمانده آنها نیز پس از تأکید رئیس‌جمهور، با همت مسئولان در این سفر به مردم تحویل شد.
 
جلوه‌ای از صادق‌الوعد بودن دولت
آیت‌الله رئیسی پنجشنبه گذشته در آیین افتتاح «ایستگاه مترو شهر جدید پرند» با اشاره به سفر آذرماه سال گذشته دولت به شهرستان رباط‌کریم و وعده تکمیل این ایستگاه و خطوط مواصلاتی آن در مدت یک‌سال، از همه مسئولان و دست‌اندرکارانی که با تلاش برای اجرای این وعده، جلوه‌ای از صادق‌الوعد بودن دولت را به نمایش گذاشته و باعث خرسندی و ارتقای امید مردم شدند، قدردانی کرد.
رئیس جمهور توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و تسهیل تردد مردم را یکی از ضرورت‌های توسعه‌یافتگی دانست و گفت: امروز دولت، وزارت راه، شهرداری و همه دستگاه‌های دیگر دنبال تسهیل زندگی مردم و رفع موانع و مشکلات هستند و گزارش شهردار محترم تهران درباره اقدامات این دستگاه برای توسعه مترو و امکانات حمل و نقل عمومی نیز جای قدردانی دارد.
 
توسعه کشور به رغم تحریم و فشار
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی جزو سیاست‌ها و دستور کارهای اصلی دولت مردمی است، افزود: دولت با وجود همه تحریم‌ها و فشارها دست از تلاش برای توسعه کشور برنداشته و مصمم هستیم حرکت قطار پیشرفت کشور سرعت گرفته و تداوم یابد. دشمن تلاش می‌کند پیشرفت ایران اسلامی متوقف شود، اما در برابر ملتی با اراده که عزم خود را برای پیشرفت جزم کرده موفق نخواهد شد.
رئیس جمهور با اشاره به رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار ایشان با بسیجیان و تأکید بر حضور در همه عرصه‌ها با روحیه بسیجی و جهادی اظهارکرد: باید از همه کسانی که در هر دوره‌ای در مسیر پیشرفت کشور تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد، اما جای این سؤال نیز وجود دارد که آیا طرح‌ها و پروژه‌ها با تلاش جهادی و با روحیه بسیجی نمی‌توانست زودتر به سرانجام برسد!
وی با بیان اینکه امروز برای قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای این پروژه که با روحیه جهادی و بسیجی آن را در کوتاه‌ترین زمان و حتی فراتر از وعده‌ای که داده شده بود، تکمیل کردند، به اینجا آمده‌ام، تصریح کرد: کارهای بسیاری برای پیشرفت کشور شده، اما کارهای بسیاری نیز باقی مانده و نباید در مسیر خسته و ناامید شویم.

نمایش عزت و اقتدار در فلسطین
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه آنچه امروز در فلسطین می‌بینیم نمایش اقتدار و عزت مردمی مقاوم و صبور است که مقاومت آنها دشمن را مستأصل و درمانده کرده است، اظهارکرد: کشتن زنان و کودکان از یک‌سو نشانه درماندگی در مقابل مجاهدان مقاومت است و از سوی دیگر باعث ایجاد تنفری عمیق و گسترده از رژیمی شده که در مقابل چشم جهانیان بیش از 5 هزار کودک مظلوم، بی‌دفاع و بی‌گناه را به شهادت رسانده است.
آیت‌الله رئیسی مقاومت ملت ایران در مقابل فشارهای دشمن را نیز ستودنی توصیف و تصریح کرد: پیشرفت‌هایی که امروز شاهد آن هستیم نتیجه مقاومت ملت ایران است؛ این پیشرفت‌ها نتیجه برکت خداوند به کار و تلاش‌های صورت گرفته با روحیه بسیجی و جهادی است.
رئیس جمهور همچنین با قدردانی از روحیه همدلی و هماهنگی که امروز در میان بخش‌های مختلف وجود دارد، گفت: امروز بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف به جای درگیر شدن به حاشیه‌ها تمام توان خود را صرف تلاش برای سازندگی کشور، خدمت‌رسانی به مردم و رفع مشکلات کرده‌اند و این بسیار ارزش دارد؛ در دولت تصمیم گرفته‌ایم که هرگز دچار حاشیه‌ها نشویم و بر این عزم استوار هستیم.
 بهره‌برداری از 4 هزار و 380 واحد
مسکن مهر در پرند
در سفر پنجشنبه گذشته رئیس‌جمهور، 4 هزار و 380 واحد مسکن مهر به صورت رسمی تحویل متقاضیان شد تا پس از 12 سال چشم انتظاری، پرونده مسکن مهر شهر جدید پرند هم بسته شود. در این مراسم، به صورت نمادین، کلید هشت واحد مسکونی به خانواده‌های متقاضی مسکن مهر تحویل داده شد. طرح مسکن مهر شهر جدید پرند از سال 1388 با هدف ساخت بیش از 95 هزار واحد مسکونی شروع شد که در دولت سیزدهم حدود 10 هزار واحد آن نیمه تمام بود و متقاضیان چشم انتظار تکمیل واحدها بودند.
رئیس جمهور، 17 آذر ماه 1401، در اولین سفر خود به شهر جدید پرند، ضمن بازدید از پروژه‌های مسکن مهر، بر تسریع تکمیل واحدهای نیمه کاره تأکید کرد و در این راستا بیش از 6 هزار واحد در پایان سال 1401 افتتاح شد و 4 هزار و 380 واحد باقیمانده نیز با حضور رئیس‌جمهور رسماً به بهره‌برداری رسید تا پرونده این طرح عظیم نیمه تمام بسته شود.
 
پیشرفت 90 درصدی احداث مجتمع‌های مسکونی
 در ادامه این سفر، رئیس‌جمهور از طرح 570 واحدی نهضت ملی مسکن شهر جدید پرند بازدید کرد. به گفته مسئولان، این طرح به پیشرفت 90 درصدی رسیده و در دهه فجر امسال افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه از جمله پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن است که در تابستان سال 1401 احداث آن آغاز شده است. رئیس‌جمهور 17 آذر ماه سال گذشته در جریان سفر به شهرستان رباط کریم از این طرح که در مراحل ابتدایی ساخت بود، بازدید و بر ضرورت اهتمام مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در روند تکمیل آن تأکید کرده بود.

 

بــــرش

سابقه طرح مترو پرند  از گذشته تا دولت سیزدهم
آیت‌الله رئیسی در مراسم بهره‌برداری از مترو شهر جدید پرند، اجرای این پروژه را جلوه‌ای از صادق‌الوعد بودن دولت دانست. اما چرا رئیس‌جمهور برای پروژه‌ای که عمری 18 ساله دارد، چنین تعبیری به کار برد؟ این واقعیت، با مرور تاریخچه این پروژه مشخص می‌شود. به طور کلی، مطالعات پروژه خط مترو تهران-پرند در سال 1384 از سوی وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. عملیات اجرایی این پروژه نیز شش سال بعد در سال 1390 شروع و در سال 1391 نیز اجرای کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مردادماه سال 1396 تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اما قطعه دوم پروژه مترو شهر جدید پرند به طول 19 کیلومتر از فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند طراحی شد که به دلیل محدودیت‌های مالی و سایر مشکلات متوقف ماند. آیت‌الله رئیسی آذرماه سال گذشته و در نخستین برنامه سفر یک روزه خود به شهرستان رباط کریم، از روند احداث خط مترو شهر جدید پرند بازدید کرد. رئیس‌جمهور همچنین در فروردین امسال در سفر به رباط کریم به مسئولان دستور داد هر چه سریع‌تر موانع تکمیل خط مترو برداشته شود. آنچه آیت‌الله رئیسی به عنوان جلوه‌ای از صادق الوعد بودن دولت خواند، ناظر بر همین دستور است؛ دستوری که 9 ماه بعد به ثمر نشست و حالا مردم پرند می‌توانند با مترو، از شهر خود تا تجریش را طی کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی