یادداشت

مقاومت فلسطین انباشت تجربه و پیروزی

اگر یمن (که حیثیت ملت عربی و اسلامی را احیا کرد و دوباره روحیه غرور، غیرت و عزت را زنده کرد) به همین منوال ادامه دهد، تمامی راه‌های تأمین کالا و شریان‌های اقتصادی به اسرائیل را قطع خواهد کرد که باعث قطع شدن رگ حیات رژیم کودک‌کش می‌شود.

دکتر محمد علی صنوبری
مدیر مرکز مطالعات راهبردی نگاه نو


وقتی در هفته گذشته جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تأیید کرد که تمدید آتش‌بس برای دو روز دیگر با همان شرایط قبلی ادامه خواهد داشت.
ما قاطعانه معتقدیم سران رژیم اشغالگر قدس، به‌خاطر کاهش فشار ناشی از تظاهرات گسترده در داخل سرزمین‌های اشغالی که از دولت نتانیاهو می‌خواهد روند مذاکرات برای آزادی بازداشت‌شدگان را تسریع بخشد، با آتش‌بس موافقت کرده‌اند.
به‌نظر می‌رسد رهبران سیاسی جنبش حماس در نبرد رسانه‌ای و سیاسی علیه سران رژیم اشغالگر پیروز شده‌اند، زیرا آنها بخوبی می‌دانند، هر کلمه‌ای که از طریق رسانه‌ها گفته می‌شود به گروه‌های معترض اجتماعی داخل اسرائیل راه پیدا می‌کند. شاید مهم‌ترین اظهارات، در رابطه با روند مبادله اسرا از سوی خلیل الحیه، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس باشد، زمانی که وی تأیید کرد حماس بسیار مشتاق است هرچه سریعتر زنان و کودکان مبادله شوند.
هوشمندی رهبران مقاومت فلسطین باعث شده آنها از اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی استفاده کنند و به دنبال تقویت این اختلافات باشند و در این مسیر موفق بوده‌اند. بنابراین، تمدید آتش‌بس و مبادله اسرا به معنای افزایش فشار بر دولت افراطی اسرائیل و به معنای تبدیل اهداف نظامی صهیونیست‌ها به توهمات صرف است.
رهبران مقاومت فلسطین منتظر فرصت مناسبی هستند تا در مورد معامله مبادله سربازان و افسران صهیونیست مذاکره کنند که این لحظه تعیین‌کننده‌ای برای تفرقه و جنجال بزرگ در اسرائیل است که در آن گروه‌های افراطی صهیونیست و افرادی مانند بن گویر بی‌طرف نخواهند ماند و موضعگیری تندی خواهند کرد. اما یک سؤال مهم باقی می‌ماند: منابع برتری فلسطین که جناح‌های مقاومت بر آن تکیه می‌کنند، چه در مذاکرات و چه در جنگ چیست؟ حماس به منابع مختلف قدرت، برخی داخلی و برخی خارجی متکی بود و این منابع از طریق بلوغ جنبش‌های مقاومت در طول سال‌ها درگیری با رژیم صهیونیستی ایجاد شده‌اند.
با وجود تکیه بر عملیات زمین سوخته، تلفات اعلامی دشمن بسیار سنگین بود و در جریان این جنگ، مقاومت فلسطین بیش از 335 خودروی نظامی را منهدم کرد و حدود 72 سرباز و افسر صهیونیست را به هلاکت رساند. در مورد سطح اقتصادی، رئیس بانک مرکزی اسرائیل در آخرین مصاحبه خود تأیید کرد که جنگ 10 درصد از تولید داخلی اسرائیل هزینه کرده و این درصد حدود 54 میلیارد دلار برآورد شده است و احتمال افزایش آن وجود دارد. وزارت کار اسرائیل همچنین اعلام کرد، حدود 46 هزار کارگر اسرائیلی به دلیل تبعات اقتصادی جنگ در نوار غزه از کار بیکار شده‌اند.
مقاومت همچنین پروپاگاندای رسانه‌ای صهیونیست‌ها در طول بیش از 50 روز جنگ را به استهزا کشید، بخصوص در رابطه با اشغال بیمارستان الشفاء و فروریختن دیوار دروغگویی رژیم جعلی مبنی بر وجود تونل‌‌های اختفای اعضای حماس زیر این بیمارستان گرچه اشغالگران جمعه بازهم به جنایت کردن روی آوردند.
حماس برای پاسخ به مقامات اشغالگر و جنایتکار بزرگ جنگی یعنی نتانیاهو، منتظر ماند، زیرا نیروهای حماس با تجهیزات کامل نظامی در شمال نوار غزه در میان جشن مردمی بزرگ برای آنها ظاهر شدند. رسانه‌های اسرائیلی نیز تأیید می‌کنند که رهبران مقاومت به رهبری یحیی سنوار بلای جان اسرائیلی‌ها شدند و در زمان بمباران حتی یک لحظه ارتباط بین سنوار و رهبران خارج از کشور قطع نشد. در رابطه با کوچ اجباری نیز، اداره مرکزی آمار فلسطین اعلام کرد بیشترین درصد جمعیت در شمال نوار غزه، این منطقه را ترک نکرده‌اند و حدود 800 هزار نفر در آنجا باقی مانده‌اند. در مورد منابع قدرت خارجی، متحدان راهبردی مقاومت پیروز میدان بودند. انصارالله یمن علاوه بر روشن نگه داشتن جبهه‌های سوریه، عراق و لبنان در مقابل اشغالگران صهیونیست و متحدش امریکا، ثابت کرده‌اند شکنندگی اسرائیل در رویارویی‌های دریایی است. با وجود توقیف کشتی تجاری «گلکسی لیدر» متعلق به تاجر صهیونیست و با وجود هدف قرار دادن سایر کشتی‌های اسرائیلی، چه در اقیانوس هند و چه از طریق حضور آنها در تنگه باب المندب یا دریای سرخ، امریکا و اسرائیل به طور کامل در حفاظت از کشتی‌های اسرائیلی شکست خورده‌اند.
اگر یمن (که حیثیت ملت عربی و اسلامی را احیا کرد و دوباره روحیه غرور، غیرت و عزت را زنده کرد) به همین منوال ادامه دهد، تمامی راه‌های تأمین کالا و شریان‌های اقتصادی به اسرائیل را قطع خواهد کرد که باعث قطع شدن رگ حیات رژیم کودک‌کش می‌شود.
در پایان باید یادآور شد که فصل‌های پیروزی فلسطین به پایان نرسیده است و ما همچنان منتظر غافلگیری از سوی جناح‌های مقاومت فلسطین و ملت فلسطین با همه اجزای خود در بیت‌المقدس، کرانه باختری و در غزه هستیم و این پایداری باعث بازگرداندن حقوق ملت فلسطین و زمین‌های غصب شده و افزایش آگاهی جمعی مردم و دولت‌ها در سراسر جهان مبنی بر پایان دادن به اشغالگری خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی