دستاورد بزرگ فرهنگی دولت سیزدهم

خودکفایی ایران در تولید کاغذ صنعت نشر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپ 155 میلیون جلد کتاب درسی با کاغذ تولید داخل خبر داد

 بزودی کارخانه بزرگی در شیراز افتتاح می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن ملی خودکفایی تولید کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی کشور، با تأکید بر اینکه کسب این موفقیت را می‌توان یکی از نمادهای هویتی کشور دانست گفت: «۲ سال پیش که از این کارخانه بازدید کردم پس از بازدید و بررسی پیشینه کار افق روشنی را نمی‌دیدم. اما امروز در نقطه‌ای ایستادیم که کاغذ همه ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی کودکان سرزمین توسط همین کارخانه تأمین شده است.»
 محمدمهدی اسماعیلی در این جشن که به میزبانی کارخانه چوب و کاغذ مازندران برگزار شد با تأکید بر اینکه خودکفایی کشور در تولید کاغذ هدیه دولت به مردم ایران است ادامه داد: «امروز فقط جشن خودکفایی تولید کاغذ تحریر را نداریم، بلکه در بخش کاغذ حوزه نشر نیز تا حد زیادی به خودکفایی رسیدیم. وضعیت حوزه نشر را که ابتدای حضورم در وزارت فرهنگ بررسی کردیم رقم تولید کاغذ کمتر از پنج هزار تن تولید داخلی بود، اما فقط در بخش آموزش و پرورش به ۵۵ هزار تن کاغذ نیاز داشتیم.»
وی ادامه داد: «کارگروه کاغذ و نشر در دولت تشکیل و معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر آموزش و پرورش، رئیس کل بانک مرکزی، مدیرعامل بانک ملی و همکاران وزارت فرهنگ و بسیاری از مسئولان در کنار هم قرار گرفتیم تا به این نقطه رسیدیم.اینجا نقطه پایان کار ما نیست. بزودی کارخانه بزرگی را در شیراز افتتاح می‌کنیم که سالانه بیش از ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید کاغذ کشور را افزایش می‌دهد. چند کارخانه دیگر نیز در کشور در حال ساخت است.»
وزیر فرهنگ گفت: «بزرگترین مزیت جمهوری اسلامی در همین حوزه فرهنگی است. همه دستاوردهای نظامی، اقتصادی و سیاسی ماحاصل نگاه فرهنگی انقلاب اسلامی است. رهایی از استعمار باید از اندیشه رخ دهد. امام(ره) ما را ابتدا از استعمار فکری رهانیدند و این پیشرفت‌ها حاصل باز شدن زنجیر استعمار از مردم و جوانان ایران اسلامی است.»اسماعیلی با بیان اینکه دولت مردمی دولت صادق‌الوعد است، اظهار کرد: «۲ سال قبل در هفته کتاب در نماز جمعه تهران این نکته را عرض کردم که طی ۲ سال در تولید کاغذ به خودکفایی می‌رسیم. برخی خرده گرفتند که چنین هدفی قابل دسترسی نیست. در حالی که این اهداف در مقابل اراده و توان جوانان ما چیزی نیست.»
اسماعیلی با بیان اینکه دولت مردمی در مسیر تحقق وعده‌های مردمی خود صادق است، اظهار کرد: «کشور ما باید به صادرکننده کاغذ تبدیل شود و با تأمین کاغذ بازار کشورهای منطقه به درآمدزایی در این حوزه برسیم. از همه اهالی نشر و اصحاب مطبوعات نیز دعوت می‌کنم استفاده از کاغذ ایرانی را در دستور کار قرار دهند. تولیدکنندگان هم قول می‌دهند که کیفیت کاغذ داخلی همواره رو به افزایش باشد و در جهت جلب رضایت ناشران و مخاطبان پیش بروند.»
وزیر فرهنگ با اشاره به وجود طرح‌های نیمه‌کاره کتابخانه‌ای در کشور تصریح کرد: «دولت در حوزه کتاب یک بسته جامع در نظر گرفته و برای تکمیل زیرساخت‌های کتابخانه‌ای عزم جدی وجود دارد. قرار است با تأمین اعتبار مورد نیاز طرح‌های نیمه‌کاره کتابخانه‌ای کشور به بهره‌برداری برسند. در دولت فاصله تصمیم تا اجرا را خیلی کاهش دادیم.»وزیر فرهنگ ادامه داد: «همه تلاش ما کمک به حوزه نشر است. ملی شدن صنعت نشر به عنوان مهم‌ترین دستاورد حوزه فرهنگی در این دولت به نتیجه می‌رسد. متأسفانه زمانی در کشور به صورت عمدی به حوزه فرهنگ در کشور کم‌توجهی شد. ما این چرخه را تغییر دادیم و در همه بخش‌های فرهنگی به سمت حمایت و تسهیل‌گری به جای تصدی‌گری پیش رفتیم.»وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش دیگری از این سفر در جمع اهالی رسانه با اشاره به افزایش تولید کاغذ ایرانی گفت: «ماهانه هزار تن کاغذ میان ناشران توزیع می‌شود، البته انتقادهای مختلفی درباره کاغذ تولید شده در ایران مطرح است، اما اجباری برای استفاده از این کاغذ وجود ندارد. همچنین واردات کاغذ را در گروه یک قرار دادیم.»

 خانه جشنواره در تهران دایر می‌شود
 اسماعیلی درخصوص لایحه مطرح شده درباره معافیت مالیاتی ناشران هم گفت: «در دولت لایحه مطرح شد، پیشنهاد اصلاح آن را دادم و با آن موافقت شد، ولی نسخه بدون اصلاح رفته است. تمام معافیت‌های سابق در لایحه جدید وجود دارد، تفاوت این لایحه با قبل این است که ۵۰ درصد عواید و مالیات‌های حوزه فرهنگ و هنر، از خزانه به صندوق هنر می‌رود.»
اسماعیلی در پایان با تأکید بر افزایش بودجه حوزه فرهنگی در سال جدید بیان کرد: «بودجه حوزه فرهنگی تبصره ۹ تصویب شده و سال آینده بیشتر از امسال است. افزون بر این امسال یارانه کتاب افزایش پیدا کرد، تا آن را در اختیار نویسندگان و خریداران قرار دهیم و بن‌های کتاب را در طول سال افزایش دهیم.»
وی با اشاره به ۱۵ هکتار زمین که در قشم متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تصریح کرد: «پیشنهادهایی برای تأسیس دهکده خلاق هنر در دیگر شهرها وجود دارد، اما مایلم این اتفاق در قشم رخ دهد تا به هاب منطقه خلیج فارس تبدیل و این منطقه از حالت انفعال خارج شود. در شهر مشهد هم بحث کلنگ‌زنی مجموعه رسانه‌ای برای کشورهای آسیای میانه را انجام می‌دهیم. در تبریز نیز با بنیاد آذربایجان مذاکراتی انجام شده است، در خوزستان هم پیگیر مسائل هستیم. افزون بر این جشنواره سینمای منطقه کشورهای خزر را نیز در رامسر برگزار خواهیم کرد.»
وی در پایان با تأکید بر اقداماتی که در دولت سیزدهم انجام خواهد شد خاطر نشان کرد: «احداث «خانه جشنواره» در تهران یکی از این اقدامات است که بیش از یک سال است دنبال تملک زمین برای آن هستیم؛ به همین منظور امسال در مورد تأمین زمین در منطقه ۶ رایزنی می‌شود تا محلی برای جشنواره‌ها در تهران فراهم شود.این مجموعه ۲۰ طبقه‌ای با معماری ایرانی - اسلامی برای برگزاری جشنواره‌هایی مانند فیلم فجر مناسب خواهد بود.»

باید قدرت صادرات کاغذ به عنوان نماد هویتی ایران را بیابیم
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تازه‌ترین توئیت خود را به برپایی آیین خودکفایی کاغذ اختصاص داده و در همین رابطه نوشته: «استقلال صنایع فرهنگی از وابستگی خارجی، برنامه راهبردی وزارت فرهنگ است.امروز در گام اول ملی‌شدن صنعت کاغذ، در تولید کاغذ فرهنگی به خودکفایی رسیده‌ایم.از نظر راهبردی برای یک کشور تمدنی، کاغذ کالایی حیاتی و نمادی هویتی برای ایران فرهنگی بزرگ ماست که باید قدرت صادرات آن را بیابیم.
براساس همین نگاه، با یک برنامه‌ریزی کلان در گام اول این مسیر رشد، نه تنها در تولید ۵۰ هزار تن کاغذ کتب درسی، بلکه در تأمین نیاز اصلی نشر نیز به خودکفایی رسیدیم. برنامه دولت مردمی، افزایش پیوسته ظرفیت تولید کاغذ تا صادرات این کالای راهبردی و فرهنگی است.»
گفتنی است، کل تولید کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش برای ۱۵۵ میلیون کتاب درسی به صورت صد درصد داخلی انجام می‌شود که ۴۵ هزارتن برای چاپ کتاب‌های درسی و ۵ هزارتن برای جلد کتاب است. همچنین، در شیراز نیز یک‌ مجموعه جدید در حوزه کاغذ آماده بهره‌برداری است که با بهره‌برداری این مجموعه عظیم نزدیک به ۵۰ هزارتن به تولید کاغذ داخلی کشور اضافه خواهد شد و تا پایان سال ۱۴۰۲ ظرفیت تولید داخلی به حدود ۱۳۰ هزارتن خواهد رسید.کارخانه چوب و کاغذ مازندران، کارخانه کاغذ پارس‌، کارخانه دیبای شوشتر و کارخانه زاگرس فارس از جمله کارخانه‌های بزرگ تولید کاغذ داخلی کشور هستند که هر کدام بخشی از تولید کاغذ را برعهده دارند.

 

 

یادداشتی از علیرضا معاف
ملی شدن صنعت کاغذ
بزرگ‌ترین مصداق خودکفایی فرهنگی

اول:در سال‌هایی که دغدغه مستمر رهبر انقلاب، مسأله «افزایش تولید» است، تولید ۱۶ برابری کاغذ و بی‌نیازی از واردات و آمادگی برای صادرات، لبیک عملی مدیریت فرهنگی دولت آیت‌الله رئیسی به مطالبه راهبردی معظم له است.
دوم: نهضت ملی شدن کاغذ بزرگ‌ترین مصداق خودکفایی در عرصه فرهنگ بعد از انقلاب اسلامی است و تعهد همه جانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعار استقلال فرهنگی و قطع وابستگی به خارج را اثبات می کند.
سوم:اگر پیش از این به نهضت ملی شدن صنعت نفت و خودکفایی‌های دفاعی و نظامی و پهپادی و موشکی افتخار می‌کردیم، از امروز می‌توانیم به خودکفایی فرهنگی کشور نیز ببالیم و برای ملی شدن صنایع فرهنگی دیگر نظیر پارچه چادر و لباس‌های عفیفانه، با اعتماد به نفس بیشتر برنامه‌ریزی کنیم.
چهارم:کتاب، ماناترین و زایاترین و پایاترین و پویاترین محصول فرهنگی است که زیرساخت بسیاری از عرصه‌ها و صنایع و ساحات فرهنگی است و البته واضح است که رونق کتاب وابستگی مستقیم به خودکفایی در تولید کاغذ و رونق کاغذ مرغوب دارد. بنابراین خبر خودکفایی کاغذ، خوشحال کننده‌ترین خبر برای نویسندگان و پژوهشگران و ناشران و کتابخوانان و کتاب دوستان است.
پنجم: تحویل سریع و بموقع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان از برکات خودکفایی کاغذ است و از این پس، چاپ و نشر صدها ملیون جلد کتاب درسی، معطل واردات نامنظم کاغذ خارجی نخواهد شد.
ششم:پیش از این در مقاله‌ای بلند نوشتم که مهم‌ترین ویژگی دوره مدیریتی محمدمهدی اسماعیلی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونق فرهنگ و هنر است و خودکفایی کاغذ نماد دیگر و نشانه روشنی از این رونق است؛رونق در تولید، رونق در مخاطب و رونق در محصول.
هفتم:خودکفایی کاغذ در دوسال اخیر با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان و فناور اتفاق افتاده است و تولید کاغذ خوب چه آن زمان که از پاپیروس استفاده می‌شد و چه آن دوران که از پوست جانوران، کاغذ چرمی تولید می‌کردند و چه در سده‌های اخیر که از خمیر چوب و خمیرکتان و پنبه و کنف وگیاهانی نظیر بامبو و با فشردن الیاف خمیر چوب، کاغذ پهن و نازک را تولید می‌کنند همواره یک دانش مولد، پیشرو و راهبردی محسوب می‌شود.
هشتم: بوی خوش کاغذ یعنی بوی معطر کتاب و علم و پژوهیدن و فلسفیدن و تفکر. علم با نگاشتن و نوشتن ماندگار می‌شود که پیامبر فرمود:قیدوالعلم بالکتابه؛ و هر کس که به رونق تولید کاغذ کمک کند و در این مسیر مقدس خدمت کند، قطعاً خادم علم و اندیشه و فکر فرهنگ و هنر است.
نهم: تمدن پژوهان می‌دانند و تاریخ نگاران تمدن به درستی نوشته‌اند که هر تمدنی که در زمانه خود سرآمد بوده است دستی در صنعت کاغذ و چاپ و نشر داشته است. ما نیز که به تمدن نوین اسلامی می اندیشیم نمی‌توانیم از این حوزه مبنایی و زیرساختی غفلت کنیم.دولت مردمی با پیگیری در این حوزه نشان داد که درک درستی از اولویت‌های تمدنی خود دارد.
دهم:مبادا خبر مهم نهضت ملی شدن صنعت کاغذ و خودکفایی و رونق تولید کاغذ در میانه خبرهای حاشیه‌ای کشور گم شود، به این آمارها توجه کنید: در مدت دو سال از ۵ هزارتن به ۸۰ هزارتن کاغذ جهش کرده‌ایم. 40هزار نفر در این صنعت تمیز و پاک و مولد اشتغال ایجاد شده است و هزاران ناشر و نویسنده از این اتفاق مبارک بهره‌مند می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی