صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

فضای‌مجازی

حماس مفهوم «ملت» را احیا کرد
سید حسین شهرستانی، پژوهشگر حکمت هنر در اینستاگرامش نوشت:«این روزها چه صحنه دراماتیکی در تاریخ انسانی برپا شده است، در نسبت بی‌مثال دو پاره از هم جدا شده فلسطین: یک‌سو غزه ویران شده و شهید داده است و سوی دیگر اسرای کرانه باختری آزاد شده‌اند. گرچه فلسطینیان، دولت و سرزمین خود را که ارکان اصلی ملت‌سازی است از دست داده‌اند اما گویی امروز در جهان هیچ ملتی همچون ملت فلسطین به ‌راستی ملت نیست. حماس نه ‌تنها «ایده فلسطین» که مفهوم «ملت» را در این عصر احیا کرد.»
بهانه‌جویی‌های مدعیان حقوق زنان از مرحومه معصومی
محمد قربانی، منتقد فیلم در اینستاگرامش درباره مرحومه پروانه معصومی نوشت:«عده‌ای از افرادی که شعار آزادی زنان و احترام به زن سر می‌دهند، پس از فوت پروانه معصومی، با ذره‌بین در لابه‌لای مجله‌های قبل انقلاب، افتاده‌اند به دنبال عکس‌های بی‌حجاب ایشان، آن‌هم با این هدف که او را به دلیل مواضع سیاسی‌اش محکوم کنند به دورویی و تظاهر. زن محجوب و باوقاری مثل پروانه معصومی که اگر دنبال جلب توجه بود، می‌توانست با تبدیل شدن به موجودی مجازی، از بسیاری از بازیگران بزک‌شده کاسب حقوق زنان جلوتر باشد. زنی که سال‌های آخر زندگی‌اش را در روستایی دورافتاده، درویشی زندگی کرد. مگر پروانه معصومی زن نبود؟ فقط زنی که شبیه آنها باشد و مواضعش منطبق با ایدئولوژی‌شان، می‌تواند آزاد باشد؟ انتخاب و تغییر معصومی نمی‌تواند محترم باشد؟ معصومی زن نبود؟»

لحظه‌ای که می‌فهمی دشمن را اشتباه تشخیص داده بودی
علی میری، تصویرگر و طراح در اینستاگرامش نوشت: «بازی مافیا خوبه یا بد نمی‌دونم. بعضیا بازی می‌کنن، بعضیا نه! من خودم گاهی این بازی رو از پلتفرم‌های مختلف نگاه می‌کنم. چند باری هم که یه عده علاقه‌مند دوست داشتن بازی کنن و تعداد نفراتشون کم بوده منو توی بازیشون آوردن و خوشبختانه به شکل خوشایندی در تمام این موارد من در ساید سفید بودم و مجبور نشدم دروغ بگم! و از اونجایی که در رده‌بندی افراد ناشی در دروغگویی من جزو  10ناشی برتر هستم، مطمئناً اگه در طرف سیاه بازی بیفتم، در ثانیه اول تشخیصم میدن و با زبان خوش یا تیر غیب منو می‌ندازن بیرون! ولی یه چیزی در این بازی منو بشدت تحت‌تأثیر قرار داد. وقتی در سمت شهروندها بازی می‌کنی، گاهی پیش میاد که به یک نفر شدیداً مظنون می‌شی. اونجاست که همه حرف‌هاش، حرکاتش، استدلال‌هاش و… همه و همه اون شخص رو پیش تو سیاه‌تر می‌کنه و به جایی می‌رسی که طرف رو گردن می‌گیری و با خوشحالی بیرونش می‌کنی. هنوز در سکرات پیروزی هستی که بازیگردان اعلام می‌کنه شخص خارج شده از بازی، شهروند بوده! اون لحظه خیلی لحظه عجیبیه. کسی که مطمئن بودی دشمن توئه، ناگهان می‌بینی اشتباه کردی و یار خودتو از بازی بیرون کردی. انگار یه پارچ آب یخ می‌ریزن روی سر آدم. بعد از این تجربه با خودم فکر کردم تا الان توی زندگی، چند بار شده که به چیزی صددرصد مطمئن بودم و روی این اطمینان عکس‌العمل نشون دادم؟ روزی که بازیگردان عالم درست و غلط تشخیص‌ها و رفتارهای ما رو بگه، قراره چه حالی بشیم؟ خدا آخر عاقبتمون رو بخیر کنه.»

رفتارهای کوچک ما، می‌توانند آینده دیگران را خراب کنند
سهیل اسعد، فعال فرهنگی در توئیترش نوشت: «روزهای اولی که به ایران آمده بودم، برای ثبت‌نام به مرکزجهانی علوم اسلامی رفتم. ساعت‌ها درگیر کارهای اداری از این اتاق به آن اتاق می‌رفتم و سرگیجه گرفته بودم. خلاصه به اتاقی رسیدم که گفتند مرحله آخر است. جلوی میز کارمند آن بخش ایستاده بودم و قلنج انگشتانم را با کلافگی می‌شکستم که یکدفعه گفت: نکن آقا مکروهه! من لحظاتی هاج و واج ماندم. از مترجم پرسیدم چی می‌گه؟ توضیح داد که این کار کراهت دارد. پیش خودم گفتم طرف این را در نظر نمی‌گیرد که من در اوج جوانی آن همه آزادی و لذت دنیوی را در کشور خودم رها کردم و آمدم قم. حالا یک قلنج شکستن را هم تحمل نمی‌کند و نکته اینجاست که چنین کسی، اینجا که روزی ده‌ها نفر مثل من می‌آیند و می‌روند چکار می‌کند؟ ما گاهی با کوچکترین برخوردها که بی‌اهمیت به نظر می‌رسند، می‌توانیم آینده دیگران را خراب کنیم یا در ساختنش شریک باشیم. مراقب گفتار و رفتارمان باشیم. خصوصاً با نوجوانان و جوانان.»

اقدامی تازه برای حفظ جان نیروهای انتظامی در مناطق مرزی
مهدی بختیاری، خبرنگار دفاعی ضمن انتشار تصویری در توئیترش نوشت: « ظاهراً‌ پای امرپ طوفان (خودروی زرهی مقاوم) به واحدهای مرزبانی در سیستان و بلوچستان باز شده. امیدواریم این تعداد آنقدر زیاد بشه که جای خودروهای بدون محافظ در مناطق مرزی رو بگیره و جان‌های بیشتری حفظ بشه و نیروهای کمتری آسیب ببینند.»

جستجو
آرشیو تاریخی