صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رئیس کل بانک مرکزی:

بانک مرکزی به دنبال اجرای بانکداری تخصصی است

رئیس کل بانک مرکزی از عملیاتی شدن بانکداری تخصصی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یکی از سیاست‏های بانک مرکزی اجرای بانکداری تخصصی است. بانک‏ها باید بر اساس تخصص و اهداف بانکداری کشور تقسیم‏بندی شوند و در این راستا اساسنامه نیز تهیه شده است. محمدرضا فرزین در آیین رونمایی از وام قرض‏الحسنه بدون کارمزد اظهار داشت: در سیاست‏های اخیر بانک مرکزی به دنبال اجرای بانکداری تخصصی هستیم. بانک‏ها باید بر اساس تخصص و اهداف بانکداری کشور تقسیم‏بندی شوند و در حال تهیه اساسنامه بانک‏های تخصصی هستیم که در آینده نزدیک عملیاتی خواهیم کرد.

جای خالی بانکداری توسعه‏ای در کشور
وی ادامه داد: بانکداری توسعه‏ای در کشور اجرا نمی‏شود و باید تغییرات اساسی در اساسنامه ایجاد کنیم و تأمین مالی آنها را هم در دستور کار داریم تا در توسعه کشور نقش اساسی داشته باشند. رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بانکداری تجاری نیز به دنبال تغییر فعالیت بانک‏ها هستیم و در نظر داریم به تجارت توجه بیشتری داشته باشیم. وی بیان کرد: بانکداری قرض‏الحسنه بیشتر نیازهای غیرتجاری مردم را برعهده دارد و نیازهای عمومی مردم برای رفع مشکل کوتاه‏مدت تأمین مالی را برآورده می‏کند. فرزین گفت: در روزهای اخیر به بانک ملی و سپه که محدودیت در اعطای وام قرض‏الحسنه داشتند اجازه دادیم سقف قرض‏الحسنه خود را تا 300 میلیون تومان افزایش دهند چون در تمام نقاط کشور گسترده هستند و می‏توانند در این زمینه فعالیت کنند.

مدل نظارت بانک مرکزی بر بانک‏ها بزودی تغییر می‏کند
وی درباره مسأله نظارت در بانک مرکزی گفت: مسأله نظارت مهم است و باید نظارت متفاوت در بانک‏ها داشته باشیم، چون حوزه فعالیت بانک‏ها متفاوت است، نحوه نظارت در روزهای آینده توسط بانک مرکزی تغییر می‏کند و هر جا سپرده‏ای وجود داشته باشد، نظارت بانک مرکزی هم وجود خواهد داشت. رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بانک مرکزی، بانکداری قرض‏الحسنه جزو اهداف ماست و در توسعه این بانکداری کوتاهی نمی‏کنیم تا از این طریق بتوانیم نیازهای خرد افراد جامعه را تأمین کنیم. فرزین بیان کرد: سال‏هاست تسهیلات تکلیفی توسط مجلس تعیین می‏شود و امسال در بودجه پیشنهاد دادیم برای کنترل تورم میزان این تسهیلات در شورای پول و اعتبار تعیین شود.

قانون جدید بانک مرکزی گامی رو به جلو برای استقلال و اقتدار سیاستگذار پولی است
وی در خصوص قانون جدید بانک مرکزی که در مجلس تصویب شد، گفت: این قانون گامی به سمت جلو برای استقلال و اقتدار بانک مرکزی است که پس از 10 سال در مجلس تصویب شد و معتقدم از قانون سال 51 بهتر است و اختیارات بیشتری در زمینه نظارت بر شبکه بانکی به بانک مرکزی می‏دهد.

اقدامات بانک مرکزی برای گسترش تسهیلات قرض‏الحسنه
فرزین درباره اقدامات بانک مرکزی در خصوص تسهیلات قرض‏الحسنه گفت: افزایش سقف وام قرض‏الحسنه به 300 میلیون تومان، تغییر روش کارمزد و اصلاح ضوابط وجوه سپرده شده در قرض‏الحسنه از جمله اقدامات بانک مرکزی است‏.
رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: دیگر اقدام مناسب بانک مرکزی این است که به صورت غیرحضوری فعالیت بانکی همچون افتتاح حساب و اعتبارسنجی انجام می‏شود. وی افزود: توسعه بانکداری قرض‏الحسنه از اهداف ماست و به دنبال تقویت فعالیت قرض‏الحسنه تک‏شعبه‏ای هستیم، البته نظارت هم وجود خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی