صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد

افزایش سهم سپرده قرض‏الحسنه از نقدینگی در سال 1402

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در پایان سال 1400 حدود 2.5 درصد نقدینگی کشور از سپرده قرض‏الحسنه مردم بود و در پایان شهریور‏ماه سال جاری این رقم به 4.2 درصد رسید. سید احسان خاندوزی روز یکشنبه پنجم آذر‏ماه در آیین رونمایی از وام قرض‏الحسنه بدون کارمزد اظهار داشت: در ستاد اقتصادی دولت برای اینکه هدف‏گذاری عدالت مالی انجام شود، چاره‏ای نداریم جز اینکه دسترسی بیشتر، سهل‏تر و ارزان‏تر مردم به منابع مالی را فراهم کنیم و تمام تلاش ما این است که به کمک سامانه توثیق، سفته و برات الکترونیک و تقویت بانکداری قرض‏الحسنه، خدمات مالی تسهیل شود.
وی گفت: امسال دو گام مهم را پشت‏سر گذاشتیم؛ یک اتفاق در شهریورماه رخ داد و فرایندهای اخذ کارمزد قرض‏الحسنه از 4 درصد خارج و کارمزد این تسهیلات صفر شد و در مصوبه آبان‏ماه، اساسنامه بانک‏های قرض‏الحسنه تهیه شد.
وی ادامه داد: در ریل‏گذاری‏های جدید نگاه متفاوت برای بانک‏های قرض‏الحسنه این اجازه را می‏دهد که به سمت کاهش کارمزد حرکت کنیم و نتیجه آن ثمره عدالت مالی است.
خاندوزی گفت: در پایان سال 1400 حدود 2.5 درصد نقدینگی کشور از سپرده قرض‏الحسنه مردم بود و در پایان شهریورماه سال جاری به 4.2 درصد رسید و این نتیجه اتفاق خوبی است که در قرض‏الحسنه رخ می‏دهد.
وی بیان کرد: پیشنهاد دادیم پرداخت تسهیلات قرض‏الحسنه خرد از سقف ترازنامه بانک‏ها خارج تا تأمین مالی خرد مردم انجام شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‏وکار گفت: ماده 24 قانون تسهیل کسب‏وکار نیازمند آیین‏نامه‏ای بود که در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد و هم‏اکنون در دستور کار هیأت وزیران قرار دارد و در آذرماه نهایی و تصویب می‏شود.
خاندوزی درباره سبد سهام عدالت نیز اظهار داشت: به محض اینکه وزارتخانه‏های مرتبط موافقت کنند که چه سهامی در این سبد قرار بگیرد، آیین‏نامه برای پرداخت به ذینفعان و جمعیت مشمول یارانه تحت پوشش نهادهای حمایتی به اجرا می‏رسد. وی ادامه داد: این آیین‏نامه آماده اجراست و منتظریم وزارتخانه‏ها سهام مورد نظر خود را اعلام کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی