صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایرادهای ارزیابان یونسکو رفع شد

«هگمتانه» آماده ثبت جهانی

هگمتانه یکی از معدود شهرهای باستانی زنده در جهان، دارای ارزشی با مقیاس جهانی بوده و ثبت جهانی آن می‌تواند آغازگر راهی برای توسعه گردشگری و پویایی شهر همدان باشد. پرونده ثبت جهانی هگمتانه، سال گذشته به یونسکو ارسال شده و گستره‌ای از محوطه باستانی هگمتانه، میدان مرکزی شهر، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی سینا و خیابان‌های تاریخی این محدوده را شامل می‌شود. ارزیابان یونسکو اوایل شهریورماه به همدان سفر کرده و پس از بررسی هگمتانه، نظرات اولیه خود را درباره شرایط پرونده «منظر تاریخی هگمتانه و همدان» برای ثبت جهانی بیان کردند. حالا پس از گذشت چند ماه از سفر ارزیابان، «علیرضا قاسمی‌فرزاد» استاندار همدان خبر داده که مقدمات ثبت جهانی هگمتانه در یونسکو با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فراهم شده و در اولین جلسه سال آینده، این مهم اتفاق خواهد افتاد.
طبق گفته این مقام مسئول، همدان اولین تمدن شهری است که بنا نهاده شد و این شهر یکی از تمدن‌های اصیل و پیوسته جهان به شمار می‌رود. قاسمی‌فرزاد به توصیف شایسته رهبر فرزانه انقلاب درباره همدان اشاره کرده و گفت: «همدان شهری است که از زمان بنیانگذاری تاکنون زندگی در آن جریان داشته است» در حالی که برخی شهرها به مرور زمان خالی از سکنه شده اند. بالاترین مقام اجرایی همدان، وجود تپه هگمتانه و آثار باقی مانده را گواه جریان داشتن زندگی در همدان دانسته و تأکید کرد: هویدا کردن صبغه و تاریخ این استان با وجود صبغه تاریخی و منحصر به فرد همدان از کارهای صورت گرفته است که با توجه به آثار به جا مانده از تاریخ استان همدان این آثار بی‌نظیر و کم‌نظیر هستند.

موانع عمده در ثبت جهانی
خبر فراهم شدن مقدمات ثبت جهانی هگمتانه در یونسکو در حالی از سوی بالاترین مقام اجرایی همدان اعلام می‌شود که پیش‌تر «صاحب محمدیان منصور» مدیر پایگاه ملی هگمتانه به «ایران» گفته بود: چند اشکال عمده در پرونده ثبت جهانی هگمتانه وجود دارد که مهم‌ترین آن حذف ترافیک از میدان اکباتان است. 6 خیابان در همدان به میدان اصلی متصل است. یکی از این خیابان‌ها به میدان اکباتان می‌رسد؛ میدانی با قدمت حدود 80 ساله که باستان‌شناسان در کاوش خود 11 پایه ستون دوره هخامنشی را در آن کشف کرده‌اند که 3 عدد از آنها دارای کتیبه مربوط به اردشیر دوم هخامنشی است. این میدان پرتردد هم‌اکنون از وسط عرصه هگمتانه عبور می‌کند.
طبق گفته مدیر پایگاه ملی هگمتانه به«ایران»، پیش‌تر وجود پارکینگ‌های سینا و آقاجانی بیگ، موانعی را در مسیر پرونده ثبت جهانی ایجاد کرده بود که برای حل این مشکل، کارشناسان به این نتیجه رسیدند به دلیل ساخت‌وسازهای سنگین نمی‌توان اقدامی انجام داد و باید این دو پارکینگ از عرصه ثبت جهانی کنار گذاشته شود. مشکل کرکره برقی جداره‌های بانک ملی شعبه میدان نیز به درخواست اداره میراث فرهنگی و حمایت استانداری حذف و در نهایت مقرر شد کرکره برقی از داخل تعبیه شود و از بیرون دیدی نداشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی