اصلاح خط آهن کرمانشاه با تخصیص اعتبارات جدید از سوی دولت

تکمیل شبکه ریلی غرب کشور


سال 96 بود که شنیده‌شدن سوت قطار، انتظار 30ساله مردم کرمانشاه را پایان بخشید اما از آنجایی که این طرح زودتر از موعد و با نواقص فنی زیادی افتتاح شده بود، هنوز هم بعد از 6 سال شرایط نامناسب ایستگاه راه‌آهن و کندی حرکت قطارها سبب ناامیدی مردم شده است. حالا تکمیل و رفع نواقص این خط راه‌آهن یکی از خواسته‌های اصلی مردم کرمانشاه از دولت و مسئولان استان است. از سوی دیگر باتوجه به اینکه این خط ریلی نقش بسزایی در سهولت دستیابی به عتبات عالیات و جابه‌جایی زائران اربعین‌حسینی دارد مسئولان استان نیز پیگیر تکمیل این خط راه‌آهن هستند.
به‌دنبال درخواست‌های مردم و مسئولان استان معاون اجرایی رئیس‌جمهور در سفری یک‌روزه به کرمانشاه از خط راه‌آهن این استان بازدید و بر تکمیل این خط به‌عنوان کریدور غرب به شرق تأکید کرد.
«محسن منصوری» بااشاره به اینکه راه‌آهن کرمانشاه تکمیل‌کننده کریدور شرقی و غربی کشور است و در اولویت پیگیری قرار دارد، اظهار داشت: این طرح سال 96 افتتاح شده اما در برخی گلوگاه‌ها به‌دلیل عدم رعایت ملاحظات فنی حرکت قطار‌ها کند شده به‌همین دلیل برای اصلاح نواقص فنی نیاز به 2هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
منصوری بااشاره به نقش مهم کرمانشاه و مرز خسروی در استقبال از زائران اربعین گفت: تکمیل پروژه راه‌آهن کرمانشاه به خسروی از نظر حمل بار و مسافر، اقتصادی و گردشگری با موضوعیت اربعین بسیار اهمیت دارد. درحال حاضر 15 هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز برای تکمیل این طرح در دو فاز تعریف شده است.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: فاز اول این طرح شامل خط آهن کرمانشاه تا اسلام‌آباد غرب است که تأمین اعتبار آن در حال پیگیری است. این طرح به حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد از این‌رو بخشی از اعتبار آن از محل سفر رئیس‌جمهور و بخشی از محل اعطای مجوزهای خاص تأمین می‌شود.

احداث راه‌آهن کرمانشاه – خسروی مهم‌ترین مطالبه استان
«محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه احداث راه‌آهن کرمانشاه – خسروی را مهم‌ترین مطالبه استان عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین خواسته ما در سفر دور دوم رئیس‌جمهور به استان احداث مسیر راه‌آهن کرمانشاه به خسروی است. تأخیر در راه‌اندازی این مسیر در سطح استانی ملی و بین‌المللی ضررهای جدی به دنبال خواهد داشت. استاندار کرمانشاه ادامه داد: از آنجایی که راه‌آهن کرمانشاه سال 97 پیش از رفع مشکلات فنی و زیرساختی خطوط افتتاح شد اکنون در برخی نقاط با مشکل مواجه بوده و همین موضوع باعث کندی حرکت قطار در این مسیر و نارضایتی مردم استان شده است.  وی بااشاره به موقعیت خاص استان در حوزه حمل بار و تردد مسافری در غرب کشور اظهار داشت: توسعه حمل ونقل یکی از حوزه‌های مهم و کلیدی استان است که می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند از این‌رو مردم استان خواهان افزایش سرعت قطار از کرمانشاه تا ملایر و تکمیل ایستگاه‌های مسیر از جمله بیستون و تکمیل راه‌آهن کرمانشاه تا اسلام‌آباد هستند.
 صحرایی تکمیل ریل کرمانشاه به خسروی را نقطه اصلی تسهیل سفر اربعین عنوان کرد و افزود: باتوجه به عبور راه‌آهن کرمانشاه از مرکز کشور این خط می‌تواند بسترساز اتصال غرب و شرق در منطقه باشد و علاوه‌بر اقتصاد استان زمینه توسعه اقتصادی دیگر استان‌ها را نیز فراهم کند. هر روز تأخیر در اجرای این پروژه به ضرر اقتصاد کشور است، چرا که این پروژه نقش مهمی در صادرات به کشور عراق و سوریه خواهد داشت.
وی ارتقای سطح راه‌های استان را یک ضرورت دانست و گفت: توسعه حمل و‌نقل استان در هر 3 حوزه راه آهن، جاده و فرودگاه باعث تکمیل مسیر کریدور شرق به غرب کشور خواهد شد.در این راستا احداث آزادراه هم یک هدف کلیدی است که باتوجه به توجه دولت و تخصیص اعتبارات این مهم نیز در دست بررسی است.
 
هزار میلیارد تومان اعتبار
«سعید ترکی»، مدیرکل راه‌آهن اراک هم بااشاره به اینکه افتتاح زودهنگام راه‌آهن کرمانشاه سبب مشکلاتی شده است، گفت: افزایش سرعت قطار کرمانشاه نیازمند بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار است.
 وی در جریان بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از راه‌آهن کرمانشاه به مشهد اظهار داشت: این طرح قبل از تکمیل، افتتاح شده به همین دلیل در حال حاضر نقص فنی در مسیر سبب شده حرکت قطارها بسیار کند باشد. به‌گونه‌ای که در برخی از بخش‌های این مسیر سرعت حرکت بیشتر از 50 تا 60 کیلومتر نیست. همچنین ایستگاه‌های این خط هم کامل نیست و نیاز به افزایش ایستگاه‌ داریم.
مدیرکل راه‌آهن استان اراک به تخصیص اعتبارات دولت سیزدهم برای تکمیل آن اشاره و تصریح کرد: در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح مصوب شده که تاکنون بخش قابل‌توجهی از آن تخصیص یافته است. با تخصیص این اعتبار اصلاح خطوط ریلی و افزایش تعداد ایستگاه‌ها سرعت گرفته و امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد تکمیل نهایی آن باشیم.
 ترکی بااشاره به استقبال مردم کرمانشاه از راه آهن، خاطرنشان کرد: درتلاشیم تعداد قطارهای این خط را با همکاری بخش خصوصی افزایش دهیم. همچنین با رایزنی‌های انجام شده و درخواست‌ها ارجاع داده شده در پی افزایش تعداد قطار و برقراری تردد روزانه قطار برای استان کرمانشاه هستیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه
 - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲