صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

شرایط مطلوب بارندگی‌ها و استقبال کشاورزان از گندم بذری

سال طلایی کشت پاییزه گندم در خوزستان آغاز شد

ایران زمین - شرایط مطلوب بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی امسال در خوزستان، نوید مزارعی پر بار را در کشت پاییزه به کشاورزان گندمکار خوزستانی می‌دهد. از همین رو استقبال کشاورزان از گندم بذری در خوزستان روز به روز بیشتر می‌شود. در حال حاضر اولین سهمیه گندم بذری برای گندمکاران این استان به اتمام رسیده و کشاورزان با کمبود بذر مواجه هستند.
به گفته مدیر تعاون روستایی خوزستان کشت پاییزه امسال می‌تواند یکی از طلایی‌ترین سال‌های کشاورزی خوزستان در زمینه تولید گندم را رقم بزند، زیرا با توجه به بارندگی‌های قابل ملاحظه‌ای که در استان رخ داده است، شاهد شرایط مطلوبی در بحث کشت پاییزه و استقبال چشمگیر کشاورزان هستیم.
 جمیل ضافی پور زرگانی از توزیع ۱۴هزار تن گندم بذری در استان به منظور تأمین نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه خبر داد و گفت: خوزستان سالانه به بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم بذری برای کشت پاییزه نیاز دارد.
 وی با اشاره به تأمین نیاز گندم بذری کشاورزان برای کشت پاییزه اظهار کرد: از روزهای ابتدایی آغاز کشت پاییزه در خوزستان، تعاون روستایی استان نسبت به تأمین گندم بذری مورد نیاز کشاورزان استان اقدام کرده است.
 وی افزود: تعاون روستایی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده به منظور تأمین نهاده‌های کشاورزی و طبق مجوزی که از سوی معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان دریافت کرد، موظف و متعهد به بوجاری۱۴هزار تن گندم شده بود که این میزان به طور کلی تأمین و بین کارگزاران توزیع شد. مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: همه این ۱۴هزار تن گندم بذری با توجه به استقبال کشاورزان و شرایط مطلوب آب و هوایی به منظور کشت پاییزه در همان روزهایی ابتدایی کشت پاییزه توزیع شد و به اتمام رسید.
  وی یادآور شد: استان خوزستان سالانه به بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم بذری برای کشت پاییزه نیاز دارد و تعاون روستایی به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تولید گندم بذری، ظرفیت تولید بیش از ۲۵ هزار تن گندم بذری را دارد.
 مدیر تعاون روستایی خوزستان خاطرنشان کرد: در این زمینه در حال پیگیری برای افزایش سهمیه تعاون روستایی خوزستان در بحث گندم بذری هستیم تا بتوانیم این سهمیه را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
افزایش سطح زیر کشت پاییزه
از سوی دیگر به گفته سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان امسال سطح زیر کشت پاییزه در استان بر اساس الگوی کشت تعریف شده ۸۷۹ هزار هکتار و شامل کشت آبی و دیم است.
 عبدالرضا سید احمدی ظهر گفت: بر این اساس امسال قرار است ۲۵۸ هزار هکتار کشت دیم و ۶۲۱ هزار هکتار نیز کشت آبی پاییزه در خوزستان انجام شود. در این زمینه هماهنگی لازم با سازمان آب و برق خوزستان برای تأمین و تخصیص آب موردنیاز کشت انجام شده است و مشکلی برای تأمین آب این کشت‌ها در خوزستان وجود ندارد.
 سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشت پاییزه در استان شامل گندم، جو، کلزا، چغندرقند، انواع سبزی و صیفی، شبدر، باقالا، عدس دیم و نخود دیم است.
 سید احمدی با بیان اینکه امسال ۶۵۸ هزار هکتار گندم پاییزه در خوزستان کشت می‌شود، عنوان کرد: امسال قرار است ۴۷۳ هزار هکتار گندم آبی و ۱۸۵ هزار هکتار گندم دیم در خوزستان کشت شود.
 وی ادامه داد: همچنین تاکنون حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ هکتار چغندرقند کشت شده که نسبت به سال گذشته به میزان یک هزار و ۶۰۰ هکتار بیشتر کشت شده است.
 سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در بحث کلزای آبی تاکنون ۲۳ هزار هکتار کشت انجام شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌خواهیم این میزان را به بیش از ۶۰ هزار هکتار برسانیم در حالی که در سال گذشته کل کشت کلزای آبی انجام شده ۲۲ هزار هکتار بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی