صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

روزجهانی کودکان شهیدغزه

جبارآذین
منتقد ومدرس سینما وتلویزیون


کودکان، گل‌های زندگی پدرها و مادرها و خانواده‌ها و امیدهای فردای درخشان ملت‌ها و کشورها هستند. درباره تولد و زندگی و رشد و تکامل کودکان، خانواده‌ها از دل و جان و سرمایه و هستی خود، هزینه می‌کنند و دولت‌ها برای رفاه و ایجاد شرایط مساعد و مطلوب تداوم زندگی بهینه خانواده‌ها وتغذیه مناسب جسمی و روحی و روانی کودکان، برنامه‌ها و تدارکات وامکانات وتسهیلات ویژه مقرر کرده‌اند. سرآمد این توجه‌ها و التزام‌ها وسفارش‌ها، رهنمودها ودستور و آموزش‌های دینی انبیا و امامان معصوم و بزرگان علم وخرد و ایمان است.تمام این عنایت‌ها از وجود وحضور و نقش مهم واساسی کودکان درجامعه انسانی حکایت دارد. کودکان به‌عنوان عزیزان، نورچشم‌ها و چراغ فروزان زندگی‌ها و خانواده‌ها و اجتماع‌ها، نیازها و‌‌ تمنیات و خواسته‌ها و دنیای خاص خود را دارند که مسئولان و مدیران متعهداجتماعی، اقتصادی و فرهنگی درکنار خانواده‌ها با هزینه‌ها وامکانات ملی به آنها توجه می‌کنند واین همه، نشانگردرک وفهم درست ازمیوه‌های زندگی خانواده‌ها هستند و والدین ومسئولان، برای آینده آنها مانند حال و هوای امروزشان، برنامه‌ها دارند.افزون براین مهمات، مراکز و سازمان‌ها و تشکل‌های فراوانی هم وجود و فعالیت دارند که وظایف خطیر تعلیم وتربیت وآموزش علم وهنر وفرهنگ و ورزش به کودکان را به عهده دارند.این عنایت گسترده یعنی اینکه کودکان، عزیز کشورها وملت‌ها هستند وبرای آن‌ها درسراسرجهان، ایام ومناسبت‌هایی معین شده و روزجهانی کودک از این جمله است.
آیا این همه توجه وتمرکز، ویژه کودکان کشورهای اروپایی و امریکایی وامثال آنهاست یا تمام کودکان جهان شامل آن می‌شوند؟ اگر همگانی و ملی و جهانی است وکودکان تا بدین حد گرامی و گرانقدرهستند، پس چرا رژیم اشغالگرقدس، شبانه روز دربرابرچشم‌های بزک کرده جهان سرمایه وستم وکفر و شعارهای دروغین و بی‌مسمای حقوق بشر، با بمباران وحشیانه غزه وکرانه باختری، آنها را با هدف شوم نسل‌کشی قتل‌عام می‌کند و تا کنون هزاران کودک بی‌گناه را همراه مادرانشان به خاک وخون کشیده است؟ آیا پدران ومادران وکودکان فلسطینی وغزه حق حیات وامید و آرزو ندارند و زندگی شاد وآزاد ومرفه نمی‌خواهند؟ آیا کودکان غزه عزیزان خانواده‌های خود نبودند ونیستند پس چرا این‌گونه قتل عام می‌شوند؟ درحالی که پشتیبانی قاطع و روزافزون جهانیان از غزه ادامه دارد و مدافعان آن در سنگرهای نظامی و فرهنگی و رسانه‌ای به مبارزات پیروز خود تا فروپاشی رژیم صهیونیستی و کودک‌کش اسرائیل با قدرت وعزت وعظمت ادامه می‌دهند، ضرورت دارد تا روزجهانی کودک به روز جهانی کودکان شهید غزه تغییر یابد یا کشورهای آزاده، مسلمان وعربی، یا جمهوری اسلامی، چنین روزی را درتقویم سالانه خود بگنجانند و هرسال در این روزبه یاد کودکان شهیدغزه برنامه‌ها ومراسم ویژه برگزارکنند و به حمایت خود ازکودکان بی‌ گناه غزه وتمام کودکان ونوزادان تحت ستم جهان تداوم بخشند و پرده‌های فریب حکومت پوشالی و ننگین اسرائیل غاصب و پدرخوانده‌اش امریکا را به کنار زنند وبا نمایش چهره پلید آنها به روشنگری جهانی بپردازند.درهمین ارتباط تهیه وتولید انواع آثار ادبی‌ و هنری درقالب‌های شعروداستان، نگارش مقاله، تحلیل، نمایشنامه وفیلمنامه و اجرای نمایش‌های صحنه‌ای وخیابانی و رادیویی و تلویزیونی و تولید فیلم‌های مستند وداستانی سینمایی وسریال‌های تلویزیونی، می‌تواند در برگزاری روز یا هفته جهانی کودکان شهید غزه، اقدام‌هایی بزرگ و تأثیرگذار باشند.
روزجهانی کودکان شهیدغزه، روز یا هفته تمام کودکان مظلوم ومعصوم جهان است. امید که مسئولان وهنرمندان واهالی قلم و رسانه‌های ایران اسلامی همانگونه که درخط مقدم مقاومت پیشتاز بوده وهستند، در این زمینه نیز پیشاهنگ ونمونه باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی