صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

درباره این روزهای فلسطین
هادی معصومی زارع، نویسنده‌ای که با انتشار آثاری درباره گروه‌هایی نظیر داعش به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی معرفی شده این روزها در بیروت است. او به تازگی مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های داخلی درباره وضعیت لبنان و فلسطین انجام داده که فیلم کوتاهی از آن را در صفحه‌اش هم منتشر کرده است. او در پست دیگری، مطلبی درباره فلسطین و وضعیت این روزهای آن را منتشر کرده، این مطلب با عنوان «مسأله فلسطین چه آورده‌هایی برای ما دارد؟ درباره امکان‌هایی که فلسطین برای ما فراهم کرده است و درباره انسان جدید فلسطینی و مقاومت روزمره‌اش» مخاطبان را به مطالعه گفت‌وگویی که ضمیمه این پست شده دعوت کرده است.


رونمایی از آلبومی تازه
علی جعفری پویان، نوازنده هم خبر از برپایی یک آیین رونمایی آلبوم داده است؛ در اطلاعیه مندرج در پستی که به این منظور منتشر کرده، آمده: «آیین رونمایی از آلبوم همه ایرانم به آهنگسازی کامبیز روشن روان، خوانندگی حسین نورشرق و با رهبری الکستر جرمی والکر، پنجشنبه همین هفته به میزبانی سالن استاد شهناز خانه هنرمندان، ساعت 18 تا 20 برگزار می‌شود.»


نگاهی به نوشته تازه فرهاد حسن‌زاده
فرهاد حسن‌زاده، چهره بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان با انتشار تصویری از کتابی که برای مخاطبان کم سن و سال نوشته بخشی از نوشته یکی از اهالی کتاب درباره داستان تازه‌اش را منتشر کرده است. این کتاب عنوان طنز دارد که عنوان آن در طرح جلدش آمده: «خوراک خرگوش با سس هزار و یک شب برای شیر زیرشلواری‌پوش». در بخشی از این نوشته آمده: «خوراک خرگوش مجموعه‌ای است از خوراکی‌های خواندنی که با ده‌ها ترفند بامزه آراسته شده است. نویسنده گفتنی‌ها را از بازی و سرگرمی گرفته تا فلسفه و سیاست با زبانی ساده و همه سالی به سبک قصه‌های لافونتن و روال هزار و یک شب روایت کرده است. در عین حال کل‌کل‌های شیر و خرگوش فرهاد قصه‌نویس خواننده را به عالم تام و جری می‌برد. خواننده این کتاب باید هم‌زمان دو قصه را دنبال کند: یکی سرگذشت پر از تعلیق خرگوش قصه‌گو و شیر قصه‌شنو که راوی، یعنی نویسنده تعریف می‌کند و دیگری داستان در داستان‌هایی که به زبان خرگوش روایت می‌شود.»


یادی از زنده‌یاد سرور رجایی
علی‌محمد مؤدب، شاعر و ترانه‌سرا در استوری جدیدی تصویری از مزار محمدسرور رجایی را منتشر کرده و در توضیح آن نوشته: «مزارش در ردیف کناری مزار شهید آوینی است. در کنار نادر طالب‌زاده و سرداران شهید. عشق به شهدا همه زندگی سرور ما بود.» محمدسرور رجایی، نویسنده و شاعر و روزنامه‌نگار افغانستانی بود که هفتم مرداد سال 1400 با زندگی وداع گفت. وی یکی از فعالین فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای مهاجرین در ایران بود. او در سال 1382 با جمعی دیگر «خانه ادبیات افغانستان» را تأسیس کرد. محمدسرور رجایی در یادداشت‌های مطبوعاتی‌اش که سرانجام در سال 1400 به صورت کتابی با عنوان «خون‌شریکی» منتشر شد به این باور شخصی خود اشاره کرده که مردم افغانستان و ایران بر «سفره مشترک فرهنگ» نشسته و از همدلی به «خون شریکی» رسیده‌اند.

شعری برای غزه
حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی در تازه‌ترین نوشته خود در واکنش به آتش‌بس غزه درباره این نوشته که به احتمال این آتش‌بس زمان چندانی دوام نخواهد داشت و دوباره بعد از گذر زمان اندکی جنگ از سر گرفته می‌شود. وی در همین رابطه شعری را بازنشر کرده که در بخشی از آن آمده: «حالا می‌توانید از سنگرهای‌تان بیایید بیرون/ماه از پشت ابرها/گنجشک‌ها از پشت برگ‌ها/ گربه‌ها از پشت دیوارها/ گل‌ها از لای غنچه‌ها/ حتی تو ماهی سرخ/ از ته تُنگ غنچه‌ها/ این آخرین شلیک بود/ نقطه پایانی قطعنامه‌ای دیگر» شکارسری این شعر را از کتاب «تظاهرات حرف‌های اضافه» انتخاب و منتشر کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی