معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

حمایت دولت سیزدهم از ارتقای تغذیه کودکان زیر 5 سال

برای ارتقای تغذیه، ماهانه یک میلیون تومان برای 105 هزار کودک که در دهک‌های یک تا پنج قرار دارند شارژ می‌شود

محدثه جعفری
خبرنگار


معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از آغاز اجرای طرح ارتقای تغذیه کودکان زیر پنج سال در کشور خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، تاکنون بیش از ۱۲۳ هزار کودک زیر ۵ سال حمایت تغذیه‌ای دریافت کرده‌اند. براین اساس، ماهانه یک میلیون تومان کالابرگ الکترونیک برای تهیه اقلام ضروری آنان شارژ می‌شود.
به گزارش خبرنگار «ایران»، حسین فرشیدی، در نشست خبری با اشاره به تخصیص 5/1 همت برای اجرای طرح ارتقای وضع تغذیه کودکان زیر 5 سال اظهار داشت: امسال افزایش مطلوبی در بودجه برای این طرح داشتیم و امیدواریم برای سال آینده هم شاهد رشد بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه برای این طرح باشیم. طبق پایش‌های صورت‌گرفته 123 هزار و 578 کودک تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند که از این تعداد 105 هزار نفرشان در پنج دهک اول جامعه قرار دارند. با قرار گرفتن در این طرح خانواده‌های این کودکان ماهانه یک میلیون تومان کالابرگ الکترونیک برای خرید 16 قلم غذایی ازجمله گوشت، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، برنج، ماکارونی و روغن مایع، دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است در گذشته پول به صورت یارانه نقدی به آنها تعلق می‌گرفت اما اکنون فقط مجاز به خرید این اقلام از فروشگاه‌ها هستند.
کالابرگ 600 هزار تومانی برای کودکان دهک‌های 6 و 7
معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش بودجه و تحت پوشش قرار گرفتن 85 درصد از کودکان موردنظر در این طرح، افزود: حدود 18 هزار کودک هم در دهک‌های 6 و 7 قرار دارند که ماهانه حدود 600 هزار تومان برای خرید اقلام ضروری دریافت می‌کنند. این مبلغ سال گذشته حدود 125 هزار تومان بود که امسال افزایش خوبی در آن صورت گرفته است. به‌طورکلی سازمان برنامه و بودجه برای بیش از 123 هزار کودک زیر 5 سال، ماهانه حدود 122 میلیارد تومان درنظر گرفته است چرا که دولت برای سلامت کودکان اهمیت قائل است.
وی درخصوص علت اجرای این طرح عنوان کرد: دغدغه وزارت بهداشت تأمین مواد غذایی مناسب برای رشد کودکان است تا به کارایی نیروی آینده افزوده شود. هدف از اجرای این طرح، ارتقای تغذیه کودکان به منظور افزایش یادگیری، پیشگیری از سوءتغذیه و ابتلا به بیماری‌هاست. برای شناسایی این کودکان 1500 کارشناس تغذیه در سیستم بهداشت و درمان مشارکت داشتند. در این برنامه علاوه بر افزایش بودجه، تعداد بچه‌های زیر 5 سال تحت پوشش این طرح هم با حمایت دولت افزایش پیدا کرده است و خانواده‌ها غیر از اقلام تعیین شده نمی‌توانند با این یارانه چیز دیگری خرید کنند.
تخصیص 3 هزار و 800 میلیارد تومان برای شیر رایگان در مدارس
 دکتر فرشیدی با اشاره به توزیع شیر رایگان در مدارس توضیح داد: دولت سیزدهم برای تغذیه دانش‌آموزان در مدارس دولتی با شیر رایگان سه هزار و 800 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده است. اکنون در مدارس ابتدایی 16 استان، در هفته دوبار شیر رایگان توزیع می‌شود.
معاون وزیر بهداشت درخصوص ارتقای فرهنگ مصرف لبنیات در کشور، گفت: سعی داریم شیر تازه و سالم دراختیار دانش‌آموزان قرار گیرد و براساس اولویت برنامه‌های دولت، این طرح سال آینده نیز تداوم خواهد داشت چراکه سرانه مصرف لبنیات در کشور بسیار پایین است و باید تغییر کند.
افزودن نان‌های سبوس‌دار به سبد تغذیه در دست بررسی است
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درخصوص یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت که تغذیه با نان کامل است، گفت: پخت نانی که بتواند به میزان کافی سبوس به مردم برساند در دستور کار قرار خواهد گرفت. متأسفانه به خوردن نان سفیدی که چیزی جز کربوهیدرات ندارد، عادت کرده‌ایم. افزایش سبوس در نان، قدم بزرگی در سلامت غذایی مردم است.
این مقام مسئول درباره ارائه مکمل‌های مورد نیاز کودکان و دانش‌آموزان هم گفت: برنامه مکمل‌یاری هم برای نوزادان و هم برای دانش‌آموزان درحال اجراست. به این صورت که برای کودکان زیر دوسال از سوی شبکه‌های بهداشت و درمان کشور، قطره آهن و مکمل آ+د به‌صورت رایگان توزیع می‌شود. برای گروه سنی مدارس، مکمل آهن و ویتامین D با همکاری آموزش و پرورش توزیع می‌شود. مکمل‌یاری در خانم‌های باردار و گروه‌های سنی دیگر هم انجام می‌شود تا به رفع کمبود ریزمغذی‌ها در کشور کمک کند.
اجرای طرح سلامت خانواده برای 20 میلیون نفر
فرشیدی با اعلام اینکه طرح سلامت خانواده اکنون در ۱۸۲ شهر اجرا می‌شود، گفت: 182 شهر با جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر از اول دی‌ماه به طرح سلامت خانواده می‌پیوندند و از اردیبهشت‌ماه سال آینده نیز اجرای این طرح سراسری خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت، ارتقای سلامت مردم، پایش عوامل پرخطر از جمله دیابت و پرفشاری خون و تشکیل پرونده سلامت را از اهداف اجرای طرح سلامت خانواده بیان کرد و گفت: پویش ملی سلامت با عنوان کنترل دیابت و پرفشاری خون درحال اجراست و از مردم می‌خواهیم به پایگاه‌های سلامت مراجعه کرده و در این پویش مشارکت کنند. به گفته وی، بیماری ۲۴.۵ درصد جمعیت کشور از لحاظ ابتلا به فشارخون بالا، از طریق دارودرمانی درحال کنترل است که همین امر باعث می‌شود بیش از ۵۰ درصد از بروز و ابتلا به بیماری‌های قلبی، نارسایی کلیه و بیماری‌های مغزی پیشگیری شود.
هنوز جزئیاتی درباره بیماری تنفسی شایع‌شده در چین منتشر نشده است
در ادامه این نشست خبری، شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه موج آنفلوآنزا در اواخر آذرماه کندتر می‌شود، به بیماری شایع شده در چین اشاره کرد و گفت: دولت چین اعلام کرده است که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد پس از رفع محدودیت‌های کرونایی و کاهش رعایت پروتکل‌ها، ویروس‌های تنفسی در کودکان شایع شده است. طی سه الی چهار سالی که به خاطر کرونا همه ملزم به رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک بودند، ویروس‌هایی که باید به‌صورت طبیعی به بدن کودکان منتقل می‌شد، نشده است و همین امر خودش را بعد از کاهش محدودیت‌های کرونایی به این شکل نشان داده است. این درحالی است که هنوز جزئیاتی از بیماری تنفسی شایع شده در چین منتشر نشده است پس نباید به شایعات دامن بزنیم.
برای تزریق واکسن آنفلوانزا هنوز فرصت هست
شهنام عرشی درخصوص افزایش بیماری‌های تنفسی در کشور گفت: بیماران بستری شده ناشی از آنفلوانزا در مراکز درمانی عمدتاً افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای نقص ایمنی هستند. البته هنوز برای تزریق واکسن آنفلوانزا فرصت هست و بهتر است افراد واجد شرایط برای تزریق اقدام کنند.
خرید واکسن کرونا از داروخانه‌ها
وی اظهار داشت: عامل کمتر از یک‌سوم بستری ناشی از بیماری تنفسی در مراکز درمانی، کرونا است. این بیماری به خوبی در کشور کنترل شده است. نوع ایرانی واکسن کرونا در داروخانه‌ها موجود است و افراد براساس نیاز و ضرورت می‌توانند برای خرید و تزریق اقدام کنند.

 

بــــرش

در اماکن عمومی ماسک بزنید

عرشی با بیان اینکه ۲۰ درصد سرماخوردگی‌ها، آنفلوانزا تشخیص داده می‌شود، تأکید کرد: نمونه‌های ثابتی از موارد بیماری‌های تنفسی جمع‌آوری و در سایت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ثبت می‌شود. افراد برای حفظ سلامت خود بهتر است در اماکن عمومی ماسک بزنند همچنین موارد بهداشتی را رعایت کنند.
عرشی در مورد شیوع آنفلوانزای پرندگان (H5N1) در کشور گفت: برخی از مرغداری‌های سنتی در کشور گرفتار این بیماری شده‌اند اما سازمان دامپزشکی کنترل روی این موارد دارد و مورد ابتلای انسانی نداشته‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی