صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

آغاز دوران پسا اسرائیل

ادامه از صفحه 3

روایت آکسیوس از تلاش نتانیاهو
برای توافق با حماس
در حالی از صبح دیروز جمعه وقفه چهار روزه آغاز شده است که یک‌روز قبل‌تر، یک رسانه امریکایی گزارش داد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن اذعان به نیاز به توافق با حماس از رئیس‌جمهور امریکا خواسته برای محقق کردن این توافق یک‌بار دیگر با امیر قطر تماس بگیرد. آن‌طور که فارس به نقل از اکسیوس گزارش داده، منابع آگاه امریکایی و صهیونیستی گفته‌اند که بایدن بعد از عملیات حماس «جیک سالیوان»، مشاور ارشد بایدن در مسائل خاورمیانه و یکی دیگر از مشاوران ارشد خود به نام «جاش گلتزر» را مأمور تشکیل یک کارگروه مخفیانه برای آزاد کردن «گروگان‌‌ها» کرده است.
این پایگاه امریکایی در ادامه گزارش داده در یکی از جلسات مک‌گورک با نتانیاهو مباحثات دو مقام بعد از آنکه مک‌گورک گفت که نظر کاخ سفید این است که حکمرانی غزه بعد از اتمام جنگ در غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار شود، جنجالی شد. پایگاه آکسیوس به زمان انجام این دیدار بین نتانیاهو و مک‌گورک اشاره نکرده اما در ادامه متن نوشته هنگامی که مذاکرات میان واشنگتن، تل‌آویو و دوحه ادامه داشت حمله زمینی در غزه آغاز شد.
نتانیاهو این روزها از سوی خانواده اسرا به کم‌کاری برای آزادی این اسرا از دست حماس متهم شده و بابت این موضوع بشدت تحت فشار قرار گرفته است. روزنامه گاردین نیز روز چهارشنبه گزارش داده بود که در این دیدار مشاجره‌هایی میان خانواده‌های اسرا و برخی از مقام‌های اسرائیلی اتفاق افتاده است. مطابق این گزارش، خانواده اسرا با طرح برخی از سیاستمداران راستگرای افراطی درخصوص صدور حکم اعدام برای عده‌ای از فلسطینی‌ها مخالفت کرده و اعلام کردند که پیشبرد چنین طرحی ممکن است برای عزیزان آنها خطر جانی به همراه داشته باشد. این دیدگاه با مخالفت برخی از مقام‌های صهیونیست روبه‌رو شد که معتقد بودند افزایش فشار نظامی بر حماس می‌تواند باعث تسهیل توافق برای آزادی اسرا شود و در مقاطعی به درگیری لفظی میان خانواده اسرا و این مقام‌ها منجر شد.

جستجو
آرشیو تاریخی