صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

سوءمدیریت کاخ سفید در جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی، شکاف داخلی حزب حاکم امریکا را بحرانی کرده است

رؤیاهای بر باد رفته بایدن!

زهره صفاری
خبرنگار


شکاف اخیر دموکرات‌های امریکایی بر سر مسأله فلسطین و رژیم صهیونیستی و سوءمدیریت واشنگتن در فرایند جنگ اخیر غزه، چالشی جدی را پیش روی کاخ سفید، بویژه جو بایدن در نزدیک به 11 ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایجاد کرده است.
اما آنچه این بحران را نگران کننده‌تر نشان می‌دهد پررنگ شدن فرضیه نقش امریکا در بحرانی شدن این جنگ و همچنین افزایش انتقادات از حمایت طولانی مدت واشنگتن از رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. آن‌طور که تحلیلگران سایت بیزینس نیوز نتورک (بی ان ان) معتقدند، شکاف در داخل حزب حاکم بر امریکا تا حدی جدی است که فریاد دموکرات‌های روشنفکر و حامی اصلاحات اجتماعی درباره حقوق فلسطین، بیش از پیش سوگیری سیاست خارجی امریکا را تحت فشار مضاعفی قرار داده است. موضع آنها در تضاد با دموکرات‌های سنتی و میانه رو است که همواره حمایت از تل آویو اولویت آنها بوده است. اما اختلاف جدی‌تر بر سر سوءمدیریت جو بایدن در کنترل بحران غزه است که بی‌شک نگرانی‌ها از تأثیر این روند بر مشارکت رأی دهندگان دموکرات و به طور خاص جوانان حامی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را افزایش داده است. چراکه این امر می‌تواند بخت پیروزی آبی‌های حاکم بر کاخ سفید را برای تصدی دوباره قدرت به‌شدت پایین آورد.
 
ترکش‌های کشنده جنگ
استراتژیست‌های دموکرات بر این باورند، هر چه تقابل میان حماس و رژیم صهیونیستی طولانی‌تر شود، مشکلات جو بایدن و همچنین شکاف داخلی حزب جدی‌تر خواهد شد. به نوشته هیل، از یک‌سو انفعال بایدن در برقراری آتش بس، مسأله‌ای بود که باعث شد، بسیاری از دموکرات‌های روشنفکر و جوان‌تر آن را عامل وخامت جنگ بدانند و از سوی دیگر نیز بی‌تفاوتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به درخواست‌های بایدن برای کاهش تنش‌ها در باریکه غزه، سبب خدشه دار شدن وجهه رئیس‌جمهور امریکا در جهان و همچنین میان رأی دهندگان داخلی شده است. در این شرایط هر چه جنگ طولانی‌تر شود شرایط برای بایدن و تیمش دشوارتر خواهد شد. باب بروساگ، فعال سیاسی و رئیس کمپین آینده امریکا معتقد است: «اگر نتانیاهو همچنان به حرف‌های بایدن بی‌اعتنایی کند کما اینکه گفته است اسرائیل پس از جنگ کنترل غزه را در دست خواهد گرفت؛ به معنای آن است که میان آنچه بایدن می‌گوید و آنچه در عمل در اسرائیل با پول و کمک‌های امریکا در جریان است تضاد فاحشی وجود دارد و این می‌تواند برای بایدن به‌شدت ویرانگر باشد.»
 
بایدن بازنده است
شاید بایدن قبولی پیشنهاد آتش بس چند روزه از سوی طرفین جنگ را برای خودش امتیازی بداند اما نظرسنجی‌های اخیر «ان‌بی‌سی» نشان می‌دهد که 70 درصد رأی دهندگان بین 18 تا 34 ساله مخالف سیاست مدیریتی بایدن در جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی هستند و تنها 51 درصد از کل رده‌های سنی دموکرات‌های مشارکت کننده در این نظرسنجی به رئیس‌جمهور نمره قبولی داده‌اند. وخامت این شرایط شکاف داخلی دموکرات‌ها را به مرزی رسانده است که بسیاری از دموکرات‌های تندرو برای تغییر این معادله با پیوستن به جمهوری‌خواهان حامی صهیونیست، سیاست حذف نمایندگان حامی فلسطین همچون رشیده طلیب، نماینده فلسطینی- امریکایی مجلس نمایندگان را پیش گرفتند اما نتیجه این اقدام پیوستن شمار بیشتری از نمایندگان به او و حامیان فلسطین بود که اختلافات را در سطح سیاسی جدی‌تر کرد.
تحلیلگران گاردین معتقدند گرچه اوضاع در اردوگاه جمهوری‌خواهان نیز چندان بر وفق مراد نیست اما همچنان شرایط پیش آمده، جو بایدن را به باخت نزدیک‌تر نشان می‌دهد. به عبارت بهتر اگر انتخابات ریاست جمهوری امریکا امروز انجام می‌شد شانس او برای پیروزی در برابر رقیب جنجالی‌اش ترامپ نیز بسیار پایین بود.
نظرسنجی‌ها محبوبیت بایدن را در پایین‌ترین سطح ممکن و حدود 40 درصد اعلام کرده است و بیشترین عامل این تنزل نیز به سوءمدیریت کاخ سفید در بحران غزه بازمی‌گردد.
فارغ از این امر سن بالای بایدن است که فاصله نسل‌ها را میان رئیس‌جمهور 81 ساله و رأی دهندگان و نمایندگان جوان امریکایی به‌شدت محسوس کرده است؛ شرایطی که سبب می‌شود هر طرف به فراخور نسل و سن خود- قرن 20 برای بایدن و قرن 21 برای حامیان آتش بس- مسائل را تحلیل کنند. بنابراین کارشناسان معتقدند زمانی دموکرات‌ها می‌توانند نتایج انتخابات بعدی را به سود خود کنند که این دو زمان در مقطعی به نقطه مشترک برسند، گرچه با توجه به بحران اخیر دست کم در برهه فعلی، تحقق این امر ممکن به نظر نمی‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی