صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

کمبود نان در آستانه‌اشرفیه

فرماندار مکلف شد ظرف یک هفته درباره مشکلات کمبود نان به مردم گزارش بدهد

ایران زمین- چندی است که «آستانه‌اشرفیه»  با کمبود توزیع نان مواجه شده و این نقیصه مردم را دچار مشکل کرده است. با وجود سروصدای زیاد نظارتی و پلمب چند واحد نانوایی در این شهرستان، مردم همچنان از تعطیلی نانوایی‌ها در ساعات مختلف روز گله‌مندند. جالب اینجاست که نانواها ریشه مشکلات حوزه نان در شهر را به کم‌کاری مسئولان در تهیه و توزیع آرد سهمیه‌ای نسبت به شهرستان‌های همجوار نسبت می‌دهند.
طبق گفته شهروندان به فارس، نانوایی‌ها به بهانه کمبود سهمیه آرد در ساعات ابتدایی صبح نانوایی خود را تعطیل کرده و در غروب هم بعد از ساعت هشت شب دیگر نمی‌توان نانی در آستانه‌اشرفیه تهیه کرد. این در حالی است که در شهر مجاور یعنی لاهیجان برخی از واحدهای نانوایی تا ساعت ۱۲ شب به پخت نان مشغولند.

بازدید سرزده استاندار گیلان
با اوج گیری کمبود نان در آستانه اشرفیه و شدت گرفتن اعتراضات مردمی، اسدالله عباسی استاندار گیلان به‌طور سرزده وارد این شهر شد. وی با انتقاد از وضعیت موجود گفت: در حوزه آرد و نان باید رسیدگی شود که چرا به‌رغم اقدامات خوب دولت سیزدهم در توزیع یارانه آرد، نان به خوبی و با کیفیت مناسب به دست مردم نمی‌رسد. نماینده عالی دولت در گیلان، خسرو آرنگ فرماندار این شهرستان را مکلف کرد که در مدت زمان یک هفته مشکلات حوزه نان را بررسی و در این خصوص در نماز جمعه به مردم گزارش دهد.
روز شنبه هفته جاری تیم ویژه بازرسی در بازدید از ۱۰ واحد نانوایی، هشت واحد متخلف را شناسایی کرده و دستور پلمب آنها داده شد. در طول چند هفته گذشته نیز ۳۸ واحد نانوایی متخلف شناسایی شدند که عمده تخلف صورت گرفته توسط این تعداد واحدهای نانوایی، کم‌فروشی، تعطیلی‌های خودسرانه، کاهش ساعت کار و همچنین فروش آرد به طور غیرقانونی و تراکنش‌های غیرقانونی بوده است.

توزیع آرد کافی نیست
توزیع با تأخیر آرد و یا با سهمیه اندک در حالی توسط برخی از واحدهای نانوایی مطرح می‌شود که فرزاد اسدی رئیس اداره کل غله و خدمات بازرگانی گیلان می‌گوید: هیچگونه کمبود توزیع آرد در شهر آستانه‌اشرفیه وجود ندارد اما طبق گفته مباشر امینی رئیس اداره صمت شهر آستانه اشرفیه، ماهانه ۲۷ هزار و ۴۰۰ کیسه آرد در بین نانوایی‌های سطح شهر توزیع می‌شود که این میزان آرد با توجه به شناور بودن جمعیت در آستانه‌اشرفیه، پاسخگوی این شهر نیست. مطابق گفته رئیس اداره صمت شهرستان آستانه‌اشرفیه، بارها در این خصوص مکاتباتی توسط شورای آرد و نان، فرمانداری شهرستان آستانه‌اشرفیه و اداره جهاد کشاورزی با استان و ادارات کل مربوطه انجام شده اما جواب خاصی که منجر به نتیجه شود دریافت نشده است!

فروش زیاد نان به کبابی‌ها
یکی دیگر از نارضایتی‌های شهروندان در خصوص وضعیت نانوایی در آستانه‌اشرفیه، فروش تعداد زیادی نان به ساندویچی‌ها و کبابی‌هاست که عملاً سهمیه آرد مردم را کاهش می‌دهد. یکی از شهروندان آستانه‌ای می‌گوید: «اگر دو الی سه واحد نانوایی به عنوان پایلوت فروش نان به ساندویچی‌ها، کبابی‌ها و حتی قهوه‌خانه‌ها مشخص شود، بخش اعظمی از مشکلات نان در شهر آستانه‌اشرفیه برطرف خواهد شد.»
علیرضا قنبری صاحب نانوایی در آستانه‌اشرفیه درباره انتقادات به تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها در شهر می‌گوید: «ما با این‌ میزان سهمیه آرد باید بعد از ۱۴ یا ۱۵ روز نانوایی خود را تعطیل کنیم.» خسرو آرنگ فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه می‌گوید که گله‌مندی برخی از نانواها در خصوص‌عدم افزایش قیمت نان و یا اشکال در کارتخوان هوشمند نانوایی بجا بوده و به دستور استاندار گیلان، مشکل کمبود نان و کم بودن ساعت کار نانوایی‌ها برطرف می‌شود. کمبود آرد و نان آن‌ هم در این شهرستان مذهبی و گردشگرپذیر موضوع بسیار مهمی است که تنها باید با برنامه‌ریزی، افزایش آمادگی و تشدید در نظارت‌ها و تعادل بین عرضه و تقاضا صورت گیرد.

 

بــــرش

یکی از نارضایتی‌های شهروندان در خصوص وضعیت نانوایی‌ها در آستانه‌اشرفیه، فروش تعداد زیادی نان به ساندویچی‌ها و کبابی‌هاست که عملاً سهمیه آرد مردم را کاهش می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی