مرور

وزیر دادگستری تأکید کرد
تسریع در تهیه پیش‌نویس لایحه‌جامع حمایت از
ایرانیان خارج از کشور
وزیر دادگستری گفت: ضروری است نسبت به تسریع در روند تهیه پیش‌نویس و انجام امور مقدماتی لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور اقدام شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، روز گذشته ارتباط مجازی و تبادل نظر امین حسین رحیمی وزیر دادگستری و رئیس کارگروه حقوقی قضایی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با هموطنان در محل وزارت دادگستری برگزار شد.
امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در این ارتباط مجازی، نگاه به هموطنان خارج از کشور را نگاهی خوش‌بینانه و حمایتگر توصیف کرد و گفت: ایرانیان خارج از کشور به مثابه سفرای ایران در سایر کشورها، فرصت مغتنم و ارزشمندی برای ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی ـ اسلامی هستند.
وزیر دادگستری از اهتمام در جذب نخبگان علمی و استعدادهای برتر در میان ایرانیان خارج از کشور و لزوم تسهیل فعالیت‌های اقتصادی این هموطنان خبر داد و گفت: پنجره واحد خدمات ملی هوشمند در بستر اینترنت و ایجاد سامانه‌ای در دستگاه قضایی برای پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی هموطنان خارج از کشور می‌تواند در تسهیل امور این هموطنان اثر مهمی داشته باشد.


دادستان تهران خبر داد
آزادی ۱۰۰ محکوم مالی از زندان در آبان
اجتناب قضات از صدور قرارهای بازداشت موقت غیرضرور، تسریع در انجام تحقیقات و تعیین تکلیف پرونده‌ها بویژه پرونده‌های زندانی‌دار ضروری است
دادستان تهران گفت: با همکاری دستگاه قضا و خیرین، بیش از ۱۰۰ زندانی دارای محکومیت‌ مالی، در آبان ماه امسال از زندان آزاد شده‌اند.
به گزارش ایسنا، علی صالحی در هشتمین جلسه کاهش جمعیت کیفری ضمن قرائت دستورات پانزده‌گانه‌ ریاست قوه قضائیه و ابلاغ مکتوب این دستورات و همچنین شیوه‌نامه و راهکارهای اجرایی آن به تمامی معاونین دادستان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، بر اجرای دقیق این دستورات تأکید کرد و اظهار داشت: اجتناب قضات از صدور قرارهای بازداشت موقت غیرضرور، تسریع در انجام تحقیقات و تعیین تکلیف پرونده‌ها بویژه پرونده‌های زندانی‌دار ضروری است. با عنایت به پیش‌بینی امکان اعتراض متهمان به قرارهای تأمین کیفری از سوی قانونگذار، همکاران قضایی لازم است ضمن عدم اکتفا به صرفِ اخذ امضا از متهمان، حق اعتراض آنان به قرارهای صادره را نیز به مشارالیهم تفهیم کنند.
صالحی ضمن تأکید بر لزوم استمرار بازدیدهای هدفمند معاونین دادستان و قضات دادسرا از زندان‌ها با عنایت به ثمرات قابل توجه آن، افزود: معاونین و سرپرستان دادسرا باید علاوه بر نظارت مستمر بر صدور قرارهای تأمین کیفری و بویژه قرارهای منتهی به بازداشت افراد، به طور روزانه فهرست بازداشتی‌های شعب را نیز اخذ کنند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حبس غیرضرور متهمان و تسریع در فرایند تعیین‌تکلیف پرونده‌ها با رویکرد ممانعت از نگهداری طولانی‌مدت متهمان در بازداشت، به کار گیرند.
دادستان تهران با بیان اینکه سرقت همچنان در صدر جرایم تهران قرار دارد، اظهار داشت: امنیت مردم خط قرمز دستگاه قضایی است؛ لذا قضات دادسرا باید با مخلان امنیت عمومی جامعه از جمله سارقین مسلح و سابقه‌دار و همچنین مرتکبان جرایم خشن و خاص که موجب سلب آسایش مردم هستند، با قاطعیت برخورد کنند.


در اولین نشست کارگروه تخصصی ویژه شعب خانواده عنوان شد
یک‌سوم پرونده‌های ارجاع شده به شعب از دیوان عالی کشور نقض می‌شود
معاون قضایی دیوان عالی کشور در اولین نشست کارگروه تخصصی ویژه شعب خانواده گفت: با توجه به تخصصی بودن شعب دیوان عالی کشور و حسب دستور ریاست محترم دیوان برای آسیب‌شناسی پرونده‌های وارده به دیوان و همچنین ایجاد رویه واحد در شعب، کارگروه‌های تخصصی ایجاد شد.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا سیدکریمی‌حسینی افزود: یک‌سوم از پرونده‌های ارسالی به دیوان عالی کشور که به شعب ارجاع می‌شود، نقض می‌شود. این به دلیل ایراداتی است که در پرونده‌ها وجود دارد که باید درباره این نوع پرونده‌ها در کارگروه‌ها چاره‌اندیشی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی